Lehdistötiedote 13.2.2017.

R-kioskin Päiväkahvikysely selvitti, kenen suomalaisen tai ulkomaalaisen julkkiksen kanssa haluaisimme päiväkahville. Suomalaisista kuuminta seuraa tarjoaisivat kansan mielestä tasavallan presidentti Sauli Niinistö, Teemu Selänne ja Jenni Vartiainen. Ulkomaalaisista kärkeen kiilasivat prinsessa Victoria, Michelle Obama, kirjailija Stephen King ja tämän hetkin kuumin puheenaihe presidentti Donald Trump.

R-kioski selvitti M3 Researchin nettipaneelin kautta tammikuussa tuhannelta Suomessa asuvalta, kenen kanssa he haluaisivat lähteä päiväkahville.

– Kyselystä selvisi, että valtaosa vastanneista, lähes joka viides, ei edes halua päiväkahville kenenkään julkimon kanssa. Näin ystävänpäivän kynnyksellä voikin todeta, että suosituinta päiväkahviseuraa lienee oma kulta tai ystävä, R-kioskin markkinointipäällikkö Riikka Pellosniemi sanoo.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö nousi äänestyksen kuumimmaksi nimeksi, sillä 13 prosenttia vastanneista haluaisi juuri hänen kanssaan päiväkahville. Presidentti oli jonkin verran suositumpi miesten kuin naisten keskuudessa. Myös tasavallan presidentin puoliso menestyi hyvin, sillä hän sijoittui naisten keskuudessa toiselle sijalle ja koko kyselyssä jaetulle viidennelle sijalle yhdessä Arman Alizadin kanssa.

– Päiväkahviseuralaisen kanssa halutaan selvästi puhua asiaa. Kyselyssä nousivat esiin henkilöt, jotka ovat tunnettuja mielipidevaikuttajia, Pellosniemi kommentoi.

Michelle Obaman (8,7 %) koskettava jäähyväispuhe lienee tehnyt kansaan vaikutuksen, sillä hän nousi toiseksi suositummaksi henkilöksi heti prinsessa Victorian (10 %) jälkeen. Jaetulle neljännelle sijalle sijoittunut Donald Trump jakoi naisia ja miehiä: vain kaksi prosenttia naisista haluaisi tavata miehen, kun taas yli kahdeksalla prosentilla miehistä olisi hänelle asiaa. Sen sijaan Julia Robertsin kanssa haluaisivat lähteä kahville niin naiset kuin miehetkin.

– Avoimien kommenttien perusteella monella kansalaisella tuntuisi olevan asiaa nimenomaan Trumpille. Luvassa voisi ollakin kaikkien aikojen mielenkiintoisen päiväkahvikeskustelu, Pellosniemi naurahtaa.

TOP 5 suomalaiset päiväkahviseuralaiset

1. Sauli Niinistö
  2. Teemu Selänne
  3. Jenni Vartiainen
  4. Michael Monroe
  5. Jenni Haukio ja Arman Alizad

TOP 5 ulkomaalaiset päiväkahviseuralaiset

1. Prinsessa Victoria
  2. Michelle Obama
  3. Stephen King
  4. Donald Trump ja Julia Roberts
  5. Adele

Pellosniemen mukaan R-kioskilla on helmikuussa havaittu myös yhä enemmän treffeillä olevia päiväkahvittelijoita.

– Yksi syy tähän ovat varmasti paluun tehneet Sinkku-, Varattu- ja Vaikea selittää -mukimme. Varsinkin sinkut näyttävät tänä vuonna olevan liikkeellä, Pellosniemi hymyilee.

R-kioski haluaa kannustaa päiväkahvitteluun ja tarjoaa mahdollisuuden tarjota ystävälle tai kuumalle päiväkahviseuralaiselle 50 ilmaista päiväkahvia joka päivä klo 11 alkaen 23.2. asti.

R-kioskin Päiväkahvikysely toteutettiin M3 Researchin nettipaneelissa tammikuussa, ja siihen vastasi 1000 Suomessa asuvaa ihmistä.

R-kioski, markkinointipäällikkö Riikka Pellosniemi, gsm +358 40 7546 783, riikka.pellosniemi(at)r-kioski.fi

R-kioski Oy

R-kioski on kannattava, kauppiasvetoinen kioskiketju, joka tarjoaa asiakkailleen monipuolisen valikoiman viihdettä, jännitystä ja mielihyvää sekä tärkeitä arjen tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti aamusta iltaan. R-kioski on osa Reitan Group -yhtiöön kuuluvaa Reitan Convenience -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 620 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 98 %.

Reitan Convenience -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa ja Latviassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven ja Shell/7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa sekä Lietuvos Spauda Liettuassa. Reitan Convenience on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2014 Reitan Conveniencen liikevaihto oli EUR 1,8 miljardia ja myymälöiden lukumäärä oli 2 500. Vuonna 2014 Reitan Groupin liikevaihto oli EUR 9,8 miljardia ja henkilökuntaa sillä oli 36 000.