Lehdistötiedote 19.12.2017.

R-kioski on kokeillut itsepalvelukassoja ruuhkaisimmilla kioskeilla, ja myönteisen asiakaspalautteen ansiosta niiden käyttöä aiotaan laajentaa. R-kioskeilla on käytössä niin sanottuja perinteisiä itsepalvelukassoja sekä aivan uusi versio, jossa samaa kassaa voidaan käyttää itsepalveluun tai myyjän kassapisteenä.

 R-kioskin tietohallintojohtaja Pentti Talikan mukaan itsepalvelukassoista on saatu R-kioskilla hyviä kokemuksia.

– Itsepalvelukassat nopeuttavat asiointia ja helpottavat palvelua varsinkin ruuhka-aikoina. Ne soveltuvat hyvin erityisesti pienten ostosten, kuten kahvin ja välipalan ostoon, Talikka sanoo.

R-kioskeille on asennettu tänä vuonna jo 37 itsepalveluun soveltuvaa kassaa. Samaa kassaa voi käyttää tarpeen mukaan itsepalvelukassana tai perinteisenä myyjän kassapisteenä. Ensi vuonna R-kioski aikoo asentaa 10 uutta itsepalvelukassaa kiireisimpiin pisteisiin, kuten lentokentälle. Kansainvälinen toimintaympäristö on huomioitu kaikissa itsepalvelukassoissa, ja ne palvelevat kolmella eri kielellä.

– Vastaavia yhdistelmäkassoja ei käsittääkseni ole muilla Suomessa käytössä ja omat kokemuksemme ovat erittäin positiivisia. Monessa suuremmassa kioskissa meillä on yleensä kaksi tai useampaa kassapistettä, joista nyt tilanteen mukaan yksi voidaan nopeasti muuttaa itsepalveluun, Talikka selvittää.

Itsepalvelukassat eivät kuitenkaan korvaa R-kioskeilla henkilökohtaista palvelua.

– Meillä on aina henkilökuntaa paikalla avustamassa käytössä ja ostoksensa voi halutessaan maksaa myös perinteisesti. Asiakaspalautteen mukaan itsepalvelukassan käyttö on kuitenkin koettu helpoksi, turvalliseksi ja mielekkääksi.

Täysin itsepalveluun perustuvaa R-kioskia ei ole vielä toistaiseksi suunnitteilla.

– Markkinoilla on jo ratkaisuja, joissa kaikki ostokset olisi mahdollista tehdä täysin automaattisesti itsepalveluna. R-kioskilla asiakkaat arvostavat henkilökohtaista palvelua ja siten automatisoitu kioski ei ole tullut ajankohtaiseksi, Talikka toteaa.

Lisätietoja:

Pentti Talikka, tietohallintojohtaja, R-kioski Oy
p. 040 551 4047, pentti.talikka@r-kioski.fi

R-kioski on kannattava, kauppiasvetoinen kioskiketju, joka tarjoaa asiakkailleen monipuolisen valikoiman viihdettä, jännitystä ja mielihyvää sekä tärkeitä arjen tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti aamusta iltaan. R-kioski on osa Reitan Group -yhtiöön kuuluvaa Reitan Convenience -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallisesti 580 myymälää. R-kioskin bränditunnettuus on 98 %.

Reitan Convenience -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa ja Latviassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven ja Shell/7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa sekä Lietuvos Spauda Liettuassa. Reitan Convenience on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2016 Reitan Conveniencen liikevaihto oli EUR 1,76 miljardia ja myymälöiden lukumäärä oli 2 300. Vuonna 2016 Reitan Groupin liikevaihto oli EUR 9,8 miljardia ja henkilökuntaa sillä oli 38 000.