Lehdistötiedote 27.12.2019.
R-kioskilla on tehty asiakkaiden toiveesta päätös jatkaa Helsingin Seudun Liikenteen (HSL:n) matkalippuja. HSL ilmoitti aiemmin tänä vuonna, että se ei jatkossa aio enää maksa palkkiota myyntipisteille lipuista. Tästä syystä R-kioski ottaa käyttöön palvelumaksun, joka määräytyy lipputyypin mukaan.
R-kioskilta saa jatkossakin HSL:n lipputuotteita. R-kioski harkitsi lipunmyynnistä luopumista, koska HSL teki päätöksen aiemmin tänä vuonna olla maksamatta myyntipalkkioita kioskeille.
– Olemme saaneet paljon asiakaspalautteita siitä, että suuri osa matkustajista haluaa jatkossakin ostaa matkalippuja meiltä, eikä esimerkiksi digitaalisesti. Siksi meiltä saa ensi vuonnakin asiantuntevaa henkilökohtaista palvelua lippujen ostoon. Lisäksi R-kioskilla voi hoitaa monia sellaisiakin asioita, mitkä ei HSL:n mobiilisovelluksen kautta onnistu, kuten maksaa matkoja käteisellä, kohdennetuilla maksuvälineillä, työmatkasetelillä tai ladata haluamansa pituisen kauden aina 14 päivästä koko vuoteen, R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen sanoo.
Aiemmasta poiketen R-kioski joutuu kuitenkin lisäämään palvelumaksun HSL:n lippujen ostoon.
– Tämä on ainoa vaihtoehto annetussa tilanteessa, jolla kioskiyrittäjä voi osittain kattaa lipunmyynnistä aiheutuvia palkka- ja muita kuluja, Rissanen muistuttaa.
R-kioskin palkkiot ovat jatkossa prosenttipohjaisia ja/tai euromääräisiä lipputyypistä riippuen. Tarkempi hinnoittelu selviää vuoden 2020 alussa.
– Aiomme olla jatkossakin paras paikka lippujen lataamiseen. Pitkät aukioloaikamme ja laaja verkostomme pääkaupunkiseudun liikenteen risteyspaikoissa pitävät huolen siitä, että kaikilla on jatkossakin mahdollisuus hankkia tarvitsemansa lipputuote kätevästi, Rissanen toteaa.
Kaupan liiton julkaiseman asiakastyytyväisyysindeksin mukaan R-kioski on yksi ketjuista, joka on onnistunut vuoden 2019 aikana eniten parantamaan asiakastyytyväisyyttään. Päivittäistavarakauppa luo kaikista tutkituista aloista parasta palvelukokemusta: ennen kaikkea arvostetaan sijaintia ja palvelutyön onnistumista.
Lisätietoja:
Sanna Toijonen, Kategoriapäällikkö, R-kioski Oy, +358 400 162 200, sanna.toijonen@r-kioski.fi
R-kioski on kannattava, kauppiasvetoinen kioskiketju, joka tarjoaa asiakkailleen monipuolisen valikoiman viihdettä, jännitystä ja mielihyvää sekä tärkeitä arjen tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti aamusta iltaan. R-kioski on osa Reitan Group -yhtiöön kuuluvaa Reitan Convenience -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 540 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 98 %.
Reitan Convenience -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa ja Latviassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven ja Shell/7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, sekä uusimpana hankintana Baltian maissa toimiva Caffeine Roasters -kahvilaketju. Reitan Convenience on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2018 Reitan Conveniencen liikevaihto oli 1,67 miljardia euroa ja myymälöiden lukumäärä oli 2 200. Vuonna 2018 Reitan Groupin liikevaihto oli 9,7 miljardia euroa ja henkilökuntaa sillä oli 37 700.
Lehdistötiedote 20.2.2025
R-kioski avasi uuden sukupolven itsepalveluautomaatin, R-kioski Go!:n, HUS Meilahden sairaala-alueella keskiviikkona 19. helmikuuta. Uusi palvelu tarjoaa asiakkaille nopean, joustavan ja innovatiivisen tavan hankkia välipaloja, juomia ja herkkuja – vuorokauden ympäri.
”Terveydenhuollon toimintaympäristö on jatkuvassa muutoksessa, ja asiakaskokemuksen kehittäminen on myös meille tärkeää. R-kioski Go! tuo innovatiivisen ratkaisun, joka tukee kiireisiä sairaalan työntekijöitä, vierailijoita ja potilaita, tarjoten heille välittömän pääsyn perustuotteisiin ilman jonottamista”, kertoo R-kioskin kehityspäällikkö Jevgeni Lisjutin.
R-kioski Go! -automaatti hyödyntää nykyaikaista itsepalveluteknologiaa, jonka avulla asiakkaat voivat asioida vaivattomasti ja maksaa ostoksensa digitaalisesti. Ratkaisu vastaa erityisesti vuorotyötä tekevien sairaalan ammattilaisten tarpeisiin, joille perinteisten kioskien ja kahviloiden aukioloajat eivät aina sovi.
”HUS Meilahden sairaala toimii ympärivuorokautisesti, ja henkilöstö sekä asiakkaat tarvitsevat joustavia ratkaisuja myös yöaikaan. R-kioski Go! -automaatti tarjoaa mahdollisuuden ostaa esimerkiksi terveellisiä ja monipuolisia välipaloja kuten leipiä, salaatteja ja juomia sekä herkkuja piristämään ihmisten päivää”, sanoo Lisjutin.
Tämä hanke on osa R-kioskin laajempaa strategiaa hyödyntää digitalisaatiota ja itsepalveluteknologioita, jotka mahdollistavat asiakaslähtöisemmät ja saavutettavammat palvelut eri ympäristöissä. R-kioski Go!:n tavoitteena on helpottaa arkea tarjoamalla helppo ja nopea asiointikokemus myös sairaalaympäristössä.
Uusi automaatti on Suomen kolmas sairaalaympäristössä oleva R-kioski Go!. Muut automaatit löytyvät Jyväskylän Nova sairaalasta sekä Seinäjoen sairaalasta. Lisäksi maaliskuun alussa avaamme kaksi automaattia Porin sairaalaan.
Tervetuloa tutustumaan uuteen R-kioski Go! -automaattiin ja kokemaan itsepalvelun tulevaisuus terveydenhuollon ympäristössä!
Lisätietoja;
viestinta@r-kioski.fi
Lehdistötiedote 31.1.2025
R-kioski on ylpeä saadessaan ilmoittaa, että pikajuoksija László Merényi ja kumparelaskija Severi Vierelä liittyvät R-kioskin urheilijatiimiin vuodelle 2025. Nämä lahjakkaat nuoret urheilijat edustavat suomalaista urheilua parhaimmillaan, ja R-kioski haluaa tukea heidän matkaansa kohti kansainvälistä menestystä. R-kioski jatkaa tänäkin vuonna urheilijoiden tukemista ja sponsoroi yhdessä Hartwallin kanssa urheilijatiiminsä kymmentä jäsentä yhteensä 50 000 eurolla.
László Merényi – pikajuoksun nouseva tähti
László Merényi on 19-vuotias pikajuoksija, joka siirtyi jalkapallosta yleisurheilun pariin syksyllä 2023. Merényi kuvailee itseään tavoitteelliseksi urheilijaksi ja asettaa riman korkealle, mikä on näkynyt nuoren juoksijan huimana kehityksenä.
– Merkittävimpiä saavutuksiani ovat toistaiseksi nuorten U20 SM-kulta niin talvella hallikauden 60 metrillä kuin kesällä 100 metrillä. Huikein kokemus kuitenkin ollut osallistuminen alle vuoden harjoittelulla Perun Limassa järjestetyissä U20 MM-kisoissa 100 metrillä yksilönä sekä viestijoukkueessa, kertoo Merényi.
– Suurimmat haasteet ovat olleet siirtyminen ja sopeutuminen niin fyysisestä kuin henkisestäkin näkökulmasta täysin erilaiseen lajiin sekä pienmuotoisemmat loukkaantumiset. Vaikka reissu on ollut yhtä vuoristorataa, ympärillä olevat ihmiset valmentajista lajitovereihin sekä lääkäreihin ansaitsevat erityistä kiitosta.
– Päivittäistä harjoittelua motivoi tekeminen itsessään: treenaamisesta on tullut rutiini, jota ilman päivä tuntuu vaillinaiselta. Nautin siis todella paljon pikajuoksuomaisen harjoittelusta. Kilpaileminen on tavallaan kirsikkana kakun päällä. Tunne, joka valtaa mielen ja kropan lähtötelineissä, on Merényistä sanoin kuvaamaton.
Yhteistyö R-kioskin kanssa mahdollistaa urheilijalle yhä paremman keskittymisen omaan lajiin ja omiin suorituksiin. Merényi kertoo, että Ärrä on aina ollut treeni- ja kisamatkojen varrella, ja sieltä on aina myös löytynyt tarvittavaa, urheilijallekin sopivaa välipalaa tai juotavaa tilanteen mukaan!
Severi Vierelä – kumparelaskun kärkinimi
Severi Vierelä on 23-vuotias kumparelaskija, joka Suomen mestaruuksien nappaamisen jälkeen teki suomalaista freestyle-historiaa joulukuussa 2024 sijoittumalla kolmanneksi maailmancupin osakilpailussa Georgiassa. Vierelä edusti Suomea myös 2022 Pekingin olympialaisissa.
Päivittäisessä harjoittelussa Vierelää motivoi halu näyttää taitojaan kilpailuissa ja toimia esikuvana nuoremmille lajin harrastajille. Tavoitteena hänellä on yltää maailmaan parhaimpien laskijoiden joukkoon omassa lajissaan.
Matka huipulle ei kuitenkaan ole ollut täysin vailla haasteita. Vierelä koki vakavan loukkaantumisen vuonna 2023 Yhdysvaltain Deer Valleyssä, mutta määrätietoisella kuntoutuksella hän palasi nopeasti kilpailukuntoon.
– Deer Valleyssä meni sääriluu poikki. Siitä takaisin kisakuntoon kesti noin seitsemän kuukautta. Jalka vaati leikkauksen, jossa asennettiin ydinnaula sääriluuhun. Määrätietoisella ja laadukkaalla kuntoutuksella jalka tuli yllättävänkin nopeasti kuntoon. Pitkään vielä seuraavalla kaudella oli epävarmuuksia, mutta ne voitettiin pelkästään laskemalla. Iso kiitos kuuluu joukkueen valmentajille, fysioterapeuteille ja psyykkiselle valmennukselle, Vierelä kertoo.
Vierelän upeat kilpailusuoritukset osoittavat, että kova työ ja kuntoutus ovat kantaneet hedelmää, ja hänen motivaatiotaan on vahvistanut entisestään yhteistyö R-kioskin kanssa.
– R-kioski on tunnettu suomalainen yritys, on hienoa päästä tekemään yhteistyötä ja olla mukana R-kioskin toiminnassa. Ärrä tekee hyvää urheilussa on hieno projekti ja on ilo päästä olemaan mukana siinä, kommentoi Vierelä.
Odotamme innolla yhteistä matkaa näiden inspiroivien urheilijoiden kanssa!
LEHDISTÖTIEDOTE 23.1.2024
Satakuntalainen R-kauppias Teemu Siltanen valittiin eilen perinteisillä Ärräpäivillä vuoden R-kauppiaaksi. Tänä vuonna kioskilaisten suurtapahtuma vietettiin loistokkaasti Tampere-talossa noin 400 ärräläisen ja 200 yhteistyökumppanin voimin. Päivien teemana oli ”Mutkattomasti asiakkaille”.
Tiistaina alkaneet Ärräpäivät huipentuivat eilen gaalaillalliseen, jossa julkistettiin Vuoden R-kauppias 2024. Tunnustuksen sai kokenut ja kioskejaan menestyksekkäästi pyörittävä Teemu Siltanen. Hän on syksystä 2023 lähtien vetänyt Porin Satasairaalan R-kioskia sekä kotipaikkakuntansa Euran R-kioskia. Siltanen on pitkänlinjan ärräläinen, joka sai huippulukemat vuoden 2024 konseptituloksissa.
– Tunnustus tuli yllätyksenä, vaikka olemmekin menestyneet hyvin ja Porin sairaalakioski on saanut hyvän alun, Siltanen totesi palkitsemisen jälkeen.
Kokenut kauppias luottaa konseptiin
Vuoden R-kauppiaan valinnan perusteluissa todetaan, että Siltanen on työlleen omistautunut kauppias, joka näkee paikallisuuden voimavarana ja osaa soveltaa tätä menestyksekkäästi R-kioskin konseptiin.
– Teemun sydän, kädet ja mieli sykkivät Ärrää jokaisella solullaan. Hän menestyy parhaat toimintatavat- mittariston kaikilla osa-alueilla huippuarvosanoin. Teemu on aina tarttunut jokaisen kioskinsa paikallisiin mahdollisuuksiin, mutta konseptiin luottaen. Kauppiaamme ovat tärkeä osa R-kioskia. Teemu on hyvä esimerkki R-soihdunkantajasta niin asiakkaiden, tukiorganisaation kuin kauppiaskollegoidenkin suuntaan, R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen kertoi palkitsemistilaisuudessa.
Siltanen toteaa tunnustuksen kuuluvan myös kioskien hienoille tiimeille, jotka jaksavat puurtaa arjessa ja toteuttaa innostuneesti kampanjoita. Hän kehuu myös henkilökuntansa laadukasta asiakaspalvelutaitoa ja asiakaskohtaamisiin paneutumista.
– Olen työskennellyt 40:ssä R-kioskissa. Kauppiaana aloitin vuonna 2014. Tosin ensimmäiset kioskimyyjän kokemukset ovat jo lapsuudesta, kun en ihan ylettynyt edes tiskille, Siltanen hymyilee.
Muut Ärräpäivillä palkitut
Ärräpäiviä on vietetty jo yli kymmenen vuoden ajan. Suosittu suurtapahtuma keräsi tänäkin vuonna kuutisen sataa ärräläistä ja reilut parisataa yhteistyökumppania vaihtamaan kuulumisia ja kokemuksia. Tapahtuma pidettiin tällä kertaa Tampereella Tampere-talossa. Päivien teemana oli entistäkin parempaan asiakaspalveluun kannustava ”Mutkattomasti asiakkaille”.
Ärräpäivillä Vuoden Tähtimyyjä 2024 -kilpailun voitti Nea Karvonen Leppävirran kioskilta. Voittaja valikoitui karsintakilpailun kautta, johon osallistui yli 400 kioskilaista ympäri Suomen.
Muissa kategorioissa Ärräpäivillä palkittiin muun muassa Vuoden kahvimyyjänä Tarja Kokkonen Espoon Sairaalan kioskilta. Vuoden herkkumyyjä oli Anton Wallo Rovaniemen Koskikadun kioskilta, Vuoden paistomyyjä oli Joni Grundström Karjaalta ja Vuoden kylmäjuomamyyjäksi valikoitui Satu Halttunen Joensuun aseman Ärrältä. R-kioskit ovat lisänneet ruoka- ja välipalatarjontaa ja Vuoden ruokamyyjäksi nimettiin Marja-Leena Vainionpää Helsingin Herttoniemen Metro kioskilta.
Kuvassa Teemu Siltanen, kuvaaja Jami Ivanoff.
Lisätietoja:
viestinta@r-kioski.fi, puh. +358 20 5544 094
R-kioski Oy on vetänyt myynnistä R salaatti Feta-bulgur 200 g- salaatin salmonellariskin vuoksi. Takaisinveto koskee kaikkia eriä, joiden parasta ennen -päiväys on 19.12, 20.12., 21.12, 22.12. tai 23.12.2024.
Kuluttajille
Jos olet ostanut tuotteen, palautathan sen ostopaikkaan tai kuitin saadaksesi täyden hyvityksen. Voit palauttaa tuotteen lähimpään R-kioskiin.
Yhteystiedot:
Tarvittaessa ota yhteyttä R-kioskin asiakaspalveluun:
www.r-kioski.fi/palaute/
Puh: 020 5544 000 (arkisin 8-16)

Tiedote 12.12.2024
Seinäjoen aseman R-kioskin kauppias Kati Lauttamus toivottaa kaikki tervetulleiksi uuden kioskinsa avajaisiin 13.12.2024! Avajaisissa tarjolla kahvia, mahdollisuus osallistua arvontaan, sekä loistavia tarjouksia.
“Suomen hienoin ärrä, komia on!” huuhdahtaa Lauttamus, kun häntä pyytää kuvailemaan uutta kioskiaan. Lauttamus kertoo, että uuden kioskin myötä ruokaisa valikoima saa täydennystä muun muassa salaattibaarista sekä lounaskeitosta. Valikoimiin kuuluu tietysti myös perinteisempiä tuotteita, kuten suositut kioskissa valmistettavat leivät, hot dogit ja pullat. Asiakkaat voivat nauttia herkuista joko kioskin kahvittelualueella tai ottaa kätevästi mukaan.
Kioskin tilat ovat valoisat, selkeät ja kaiken kaikkiaan asiakasystävälliset. ”Seinäjoen asemarakennus on jo itsessään arkkitehtuurisesti todella vaikuttava, tämä on myös hyvä osoitus siitä, miten R-kioskin kioskikonsepti taipuu monenlaisiin ympäristöihin sopiviksi” R-kioskin rakennusmestari Jari Tapanainen toteaa.
Lauttamus on toiminut R-kauppiaana Seinäjoen asemalla neljän vuoden ajan. Parasta kauppiaana olemisessa ovat tavoitteellinen tekeminen kioskilla, työnkuvan monipuolisuus sekä asiakaspalvelu. Lauttamus lupaakin hyvän valikoiman lisäksi osaavan, hymyilevän ja asiakaslähtöisen henkilökunnan.
Avajaisissa on helppo poiketa esimerkiksi kävellen keskustasta tai hyödyntää asema rakennuksen parkkitiloja. Asemarakennukseen on tulossa myöhemmin lisää erilaisia toimisto ja -liiketiloja, asuntoja, hyvinvointialueen perhekeskus, joiden arkea R-kioskin valikoima ja palvelut tulevat helpottamaan.
Lisätietoja:
viestinta@r-kioski.fi puh. +358 20 5544 095
R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittävät asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto 350 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 95 %.
REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, Uno-X 7-Eleven Norjassa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan.
Verkkoartikkeli 27.11.2024
R-kauppiaat Emilia Puustinen Nilsiän Ärrältä ja Matti Muikku Helsinki-Vantaan lentoaseman kioskilta ovat huomanneet asiakkaiden taloudellisen tilanteen parantuneen ja mielialan kohonneen. Tämä näkyy kioskilla iloisena jutusteluna ja herkkutuotteiden myynnin kasvuna.
Emilia Puustinen ja Matti Muikku ovat R-kioskin kuusihenkisen kauppiasneuvoston jäseniä. He tulkitsevat taloudellisen tilanteen kohentumisen näkyvän kioskeilla aika samanlaisena ympäri Suomen, vaikka erojakin tietysti löytyy. Myös R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen kertoo, että usko tulevaan on vahva koko ketjussa.
– Korkojen lasku ja ostovoiman vahvistuminen näkyvät kioskilla positiivisena ilmapiirinä. Asiakkaiden kanssa jutellessa huolestuneet äänensävyt ovat vaimenneet, eikä hintojakaan kysellä niin paljon. Kuopasta on tultu ylös, Puustinen kertoo ja toteaa, että nyt puhutaan muustakin kuin sähkölaskuista. Asiakkaat haluavat välillä hemmotella itseään.
Matti Muikku on huomannut postitiivisuuden näkyvän siinä, että asiakkaat ovat iloisella mielellä lähdössä matkalle ja evääksi ostetaan herkkuja takavuosien tapaan. Kulutuskäyttäytyminen on kuitenkin viime vuosien aikana muuttunut, ja R-kioskin valikoimaan on tullut runsaasti lounaaksi ja välipalaksi sopivia tuotteita.
– Nyt menee kaupaksi suklaata sekä suolaisia ja makeita herkkuja paistospisteeltä. Nämä tuotteet kertovat yleensä siitä, että ollaan valmiita käyttämään rahaa, Muikku miettii.
Itsetehdyt tuotteet ja kahvi ovat kysyttyjä
R-kioskin tarjonnassa näkyvät kulutuskäyttäytymisen muutokset. Viime vuosina valikoimaan on tullut runsaasti naposteluherkkujen lisäksi lounaaksi ja välipalaksi sopivia tuotteita.
– Itsetehdyt leivät ja leivonnaiset ovat kysyttyjä. Asiakkaat varmistavat, että ovathan leivät, slaiderit tai taquitot kioskin omia. Tuoreutta arvostetaan, Muikku vakuuttaa.
Puustinen kertoo, että heillä menevät kaupaksi mukaan otettavat eväät, eikä niitä enää tehdä niin paljon kotona.
– Laatu ja tuoreus ovat R-kioskin asiakkaille odotusarvo, Rissanen tiivistää.
Kokeneet R-kauppiaat Puustinen ja Muikku ovat yllättyneitä siitä, kuinka hienosti ja nopeastikin asiakkaat ovat omaksuneet uudenlaisen Ärrän eli sen, että R-kioskilta saa syötävää ja juotavaa ja erityisesti kahvia. Aika harva enää ihmettelee, että paistetaanko pullat ihan oikeasti kioskissa ja että leivät ja täytetyt croissantit ovat itsetehtyjä.
R-kioskin taikasana on kahvi. Muikku kertoo tarinan, kuinka asiakas antoi hänelle muualta ostetun täyden kahvimukin ja pyysi heittämään sen pois, koska kahvi oli niin seissyttä ja pahaa. Hän osti sitten kahvin Muikulta, koska tiesi Ärrän kahvin olevan tuoretta. Rissanen jatkaa tähän, että yksi R-kioskin ketjuvahvuuksista onkin se, että kaikista R-kioskeista saa hyvää ja tuoretta kahvia, koska kahvi valmistetaan aina tietynlaisilla laitteilla samanlaiseen tapaan.
– Eikä kahvi kioskeilla pääse termareissa vanhenemaankaan, koska myymme lähes 10 miljoonaa kahvikuppia vuodessa, Rissanen sanoo.
Ohikulkijat ja kantikset asiakkaina
R-kioskit tunnetaan nopeina ja helppoina ostospaikkoina, jotka esimerkiksi isommissa kaupungeissa sijaitsevat asemilla ja ostoskeskuksissa. Pienillä paikkakunnilla Ärrän rooli on hyvin moninainen. Puustinen kertoo, kuinka Nilsiän lähes 30-paikkainen terassi on kesäisin huippusuosittu ja samanlainen on suunnitteilla Puustisen toiseen kioskiin Juankoskelle.
– Meillä on kanta-asiakkaita, jotka tulevat joka aamu kaikessa rauhassa kahvittelemaan ja juttelemaan samalla porukalla. Siinä sitten ihmetellään maailman menoa ja välillä juodaan synttärikahveja tai juhlistetaan lapsenlapsen syntymää, Puustinen kertoo.
– Lentoasemallakin asioi kanta-asiakkaita, kuten henkilökuntaa. Osa liikematkustajistakin tulee tutuiksi, kun lentävät joka viikko, Muikku kertoo.
Yrittäjällä vastuu ja vapaus
R-kioskin kauppiasneuvostossa keskusteluissa nousee usein esiin yrittäjyys ja varsinkin R-kauppiaana oleminen. R-kauppiaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä valitsemaansa työhön ja franchising-yrittäjyyteen. Puustinen ja Muikku ovat samaa mieltä siitä, että yrittäjyyttä ei oikein osata arvostaa.
– R-kauppiaat esimerkiksi työllistävät paljon ja myös nuoria, Muikku sanoo.
Hän epäilee, että moni harkitsee yrittäjäksi ryhtymistä, muttei uskalla, kun kuulee varoitteluja valtaisasta työtaakasta.
Puustinen ja Muikku ovat löytäneet tasapainon työn ja vapaan välille. Puustiselle se oli alun alkaenkin yksi yrittäjyyden perusajatuksista. Työllä ei kannata itseään tappaa.
– Minulla on kioskeilla niin hieno ja hyvä tiimi, että voin hyvin mielin pitää vapaapäiviä. Tiskin takana voi olla joku muukin, Puustinen toteaa.
R-kauppiaat ovat franchising-yrittäjiä, jolloin he ovat itsenäisiä yrittäjiä, mutta osa ketjuyritystä. Muikku pitää toimintamallia loistavana tai ainakin hänelle se on ollut juuri se oikea yrittäjyyden muoto.
– Yrittäjänä minulla on edelleen vastuu ja vapaus, mutta saan tukea ketjulta. Itse esimerkiksi käytän kirjanpitoon liittyvää apua. Näin voin keskittyä tärkeimpään eli asiakkaiden palvelemiseen.
– Ilman ketjun tukea yrittäjänä oleminen olisi hankalampaa, Puustinen miettii.
R-kauppiaiden mediaanitulo kasvussa
Myönteinen kehitys näkyy myös R-kauppiaiden keskimääräisissä tuloksissa ennen yrittäjän palkkaeriä. R-kauppiaiden tulokset ovat jo parin vuoden ajan kehittyneet positiivisesti. Rissanen toteaa, että kasvu on ollut yli 10 prosenttia ja osalla yli 20 prosenttia.
– Jos kasvua vertaa keskimääräisen palkansaajan ansiokehitykseen, on kasvu paljon suurempaa. Kauppiailla onkin kyky nostaa yrityksestään suomalaista keskiansiota korkeampaa palkkaa, Rissanen sanoo.
Muikku toteaa, että yrittäjänä hän tienaa enemmän, mitä saisi toiselle työskennellessä.
R-kioskin kauppiasneuvostossa R-kauppiaat ja tukiorganisaation edustajat kehittävät yhdessä ketjua. Puustinen kertoo, että hän on ennen kauppiasneuvoston jäsenyyttäkin saanut äänensä kuuluviin ja on voinut vaikuttaa.
– Kauppaisneuvostossa huomaa, kuinka erilaisia R-kioskit voivat olla. Nämä keskustelut ovat itselle tärkeitä. Kioski Nilsiässä ja Juankoskella on erilainen kuin vaikka Helsingin Kampissa tai lentoasemalla. Asiakkaat kuitenkin ostavat meiltä eväitä, pullaa ja kahvia ja lottoavat ihan samaan tapaan, Puustinen toteaa.
Tiedote 22.11.2024
Hangon R-kioskilla vietetään juhlapäivää keskiviikkona 27.11.2024, jolloin tarjolla on kahvia ja herkkuja kaikille asiakkaille kello 10-18 välisellä ajalla. Juhlalle on mitä parhain syy: Hangon R-kioskin työntekijä Tiina Sirnelä täyttää 75 vuotta! Samalla juhlitaan hieman etukäteen Sirnelän pitkää ja ansiokasta uraa R-kioskilla. Vuoden vaihteen jälkeen Sirnelälle on kertynyt työvuosia kunnioitettavat 37 vuotta.
Sirnelä on työskennellyt uransa aikana pääasiassa Hangon R-kioskilla, mutta on vuosien varrella työskennellyt myös Karjaan, Herttoniemen ja Tammisaaren R-kioskeilla.
“25.1.1988 aloitin täällä Hangon R-kioskilla, sen jälkeen on tullut nähtyä Ärrän tarinaa niin täällä Hangossa kuin muuallakin” Sirnelä summaa uraansa.
Sirnelä olisi voinut vetäytyä työelämästä jo aiemmin, mutta rutiinit, vakioasiakkaat ja mieluisat työtehtävät vetävät Sirnelän kioskille edelleen muutamiin vuoroihin viikossa.
“R-kioski on minulle kuin toinen koti, ja työ on elämän suola. Olen ollut hyvin tyytyväinen valintaani, vaikka en silloin aloittaessani tiennytkään mitä kaikkea ura R-kioskilla toisi tullessaan,” Sirnelä kertoo.
“On hienoa, että Tiina haluaa edelleen tehdä vuoroja täällä, se kertoo mielestäni siitä, että työpaikka ja -tehtävät ovat mieleisiä. Tiina on aina utelias oppimaan uutta, sekä korjaamaan paikkoja. Aika usein Tiinan näkee esimerkiksi ruuvimeisseli kädessä kioskilla, kiristämässä milloin mitäkin ruuvia,” Hangon R-kioskin kauppias Joni Grundström sanoo hymyillen.
Sirnelällä on myös vinkkejä jaettavaksi: “R-kioskilla töissä parasta on se, että koko ajan tapahtuu. Ärrällä pärjää ahkerat, muuntautumiskykyiset ja asiakaspalveluhenkiset ihmiset.”
Lämpimästi tervetuloa juhlimaan Tiinan kanssa ja kuulemaan lisää hänen tarinastaan Hangon R-kioskilla keskiviikkona 27.11.2024!
Lisätietoja:
Hangon R-kioski: Esplanaadi 69 10900 HANKO
viestinta@r-kioski.fi, puh. +358 20 5544 095
R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittävät asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto 350 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 95 %.
REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, Uno-X 7-Eleven Norjassa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan.
Tiedote 22.11.2024
Uudenkaupungin R-kioskin kauppias Jaakko Rantala toivottaa kaikki tervetulleiksi uudistetun kioskinsa avajaisiin 27.11.2024. Avajaisissa tarjolla kahvikuponkeja, porkkanakakkua ja ilmapalloja, niin kauan kun tuotteita riittää.
Rantala kertoo, että päivityksen myötä kioskin ruokaisa valikoima saa paremmin huomiota sekä esillepanon että laitteistuksen suhteen. “Korkeat odotukset on tästä kioskista, puitteet ovat nyt sillä mallilla, että ruokaa voidaan valmistaa kätevämmin, esimerkiksi uuden uunin ansiosta,” Rantala selittää. Valikoimiin kuuluu muun muassa hotdogeja, kioskissa valmistettavia täytettyjä leipiä, sekä aamusta iltaan tarjolla oleva aamupala.
Kioskin uudistuksen myötä tilat ovat muuttuneet valoisammiksi, selkeämmiksi ja kaiken kaikkiaan asiakasystävällisemmiksi. Kioskin uudistuksen takana on R-kioskeilla yleisesti käynnissä oleva konsepti uudistus, jossa kioskeja remontoidaan uuteen ilmeeseen sopiviksi.
”Olemme tuoneet kioskien värimaailmaan lisää keltaista ja vaaleaa puuta. Tuotteiden sijoittelu on aikaisempaa selvempää. Opasteita on enemmän ja ne ovat paremmin näkyvillä. Uusi värimaailma on lämmin ja valoisa. Uudistuksella halutaan vahvistaa ja kehittää R-kioskin brändiä ja asiakaskokemusta,” R-kioskin myymäläkonseptipäällikkö Hanna Lankinen toteaa.
Rantala pitää uudistusta hyvänä, hän on toiminut R-kauppiaana reilu kolmen vuoden ajan useammassa kioskissa. Nykyään Rantala keskittyy vain Uudenkaupungin kioskin luotsaamiseen.
Lisätietoja:
viestinta@r-kioski.fi puh. +358 20 5544 095
R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittävät asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto 350 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 95 %.
REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, Uno-X 7-Eleven Norjassa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan.
Tiedote 7.11.2024
R-kauppias Paula Bergmanin kioski Turun Varissuolla on kokenut mittavan remontin ja avannut ovensa entistä upeampana asiakkailleen. Bergman on innoissaan voidessaan tarjota asiakkailleen täysin uudistetun ja modernin kioskin. Hän toivottaa kaikki asiakkaat lämpimästi tervetulleiksi kioskin avajaisiin 8.11.2024, klo 10 alkaen tutustumaan sen raikkaaseen ilmeeseen ja viihtyisään ilmapiiriin. Avajaisia vietetään koko päivä ja tarjolla on perinteiset kakkukahvit sekä ilmapalloja.
Kioskin uudistuksen myötä tilat ovat muuttuneet valoisammiksi, selkeämmiksi ja kaiken kaikkiaan asiakasystävällisemmiksi, nyt kioskiin mahtuu vaivatta esimerkiksi lastenrattaiden tai rollaattorin kanssa, lisäksi kioskissa on tilaa istuutua. ”Kioski tuntuu nyt paljon isommalta ja tunnelma on aivan ihana, päästiin ikään kuin pois 80-luvulta,” Bergman iloitsee. ”Asiakkaat ovat ottaneet uudistuksen todella hyvin vastaan samoin henkilökunta. Meidän on nyt paljon mukavampi työskennellä täällä, kun tiloja sekä laitteita on päivitetty nykypäivän kioskityöhön sopivaksi.”
Uudistuksista huolimatta kioskin tuotevalikoimassa ja palveluissa ei ole tapahtunut sen kummempia muutoksia. “Edelleen meiltä saa ruokaa ja juomaa nopeasti mukaan sekä esimerkiksi pakettipalvelut ovat säilyneet ennallaan”
Lisätietoja:
viestinta@r-kioski.fi puh. +358 20 5544 095
R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittävät asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto 350 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 95 %.
REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, Uno-X 7-Eleven Norjassa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan.
Tiedote 28.10.2024
Kuluvan viikon aikana R-kioskin koko johtoryhmä keittää kahvit ja paistaa pullat Sellon R-kioskilla Espoossa ja ottaa vastuun kioskin koko toiminnasta. Toimitusjohtaja Teemu Rissanen on tiskin takana useassa työvuorossa.
R-kioskin toiminnan perusajatuksena on se, että pääkonttorin sijaan heillä on tukiorganisaatio, jonka ainoana tavoitteena on palvella kioskien menestystä ja tehdä kioskien päivittäisestä toiminnasta helpompaa. Toimitusjohtaja Teemu Rissanen toteaakin, että siksi hallinnossa ja tukitoiminnoissa työskentelevät osallistuvat joka vuosi myös käytännön työhön kioskilla.
Alkavalla viikolla R-kioskin johtoryhmän jäsenet ovat töissä Sellon R-kioskilla maanantaista sunnuntaihin, kattaen kaikki kyseisen kioskin työvuorot. Johtoryhmäläisten kioskiviikko järjestetään nyt ensimmäisen kerran, ja ensimmäistä kertaa he ovat vastuussa kioskin pyörittämisestä.
– On tärkeää, että kaikki ärräläiset ymmärtävät, millaista kioskityö ja kioskin arki ovat. Kioskiviikon tarkoituksena on, että kaikki tekevät ihan oikeasti työtä kioskilla niin sanotusti kädet savessa. Johtoryhmän tempaus on kunnianosoitus kauppiaiden ja myyjien työtä kohtaan, jonka avulla pyrimme ymmärtämään entistäkin paremmin kioskien arkea. Nyt on johtoryhmäläisten vuoro näyttää, miten heiltä onnistuu kioskikaupantekeminen, Rissanen kertoo.
Ihan kylmiltään johtoryhmäläiset eivät toimeen tartu, vaan he ovat käyneet läpi saman koulutuksen, jonka uudet kauppiaat ja myyjät käyvät läpi perehdytyksessä. Johtoryhmän jäsenillä on monenlaista liike-elämän kokemusta, mutta tulevat kioskivuorot ovat herättäneet niin innostusta kuin jännitystäkin.
– Ei tässä kuitenkaan ensimmäistä kertaa olla, Rissanen toteaa ja lupaa asiakkaille hodarin alle minuutissa
Johtoryhmä on töissä Sellon R-kioskilla osoitteessa Leppävaarankatu 3-9 02600 Espoo.
Lisätiedot:
viestinta@r-kioski.fi, puh. +358 20 5544 095
R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittävät asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto 350 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 95 %.
REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, Uno-X 7-Eleven Norjassa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan.
Tiedote 7.10.2024
R-kioskit lähtevät pullan voimalla taistelemaan eturauhassyöpää vastaan. Nyyttipullan avulla R-kioski ja Propo ry haluavat lisätä tietoisuutta eturauhassyövän oireista ja oireettomuudesta. Eturauhassyöpään sairastuu Suomessa noin 5 000 miestä vuodessa, ja se onkin yleisin miesten syöpä.
Kaikissa Suomen R-kioskeissa voi seuraavan kuuden viikon aikana nauttia kahvinsa Nyyttipullan kanssa tai ostaa pullan mukaan ja tukea samalla eturauhassyövän oireiden tunnistamista ja siihen sairastuneiden arkea. Keräysvarat suunnataan Propo Suomen eturauhassyöpäyhdistys ry:n toiminnan tukemiseen. Jokaisesta Nyyttipullasta lahjoitetaan 10 senttiä Propolle.
– Eturauhassyövän varhainen tunnistaminen on tärkeä asia ja meillä ärrälläkin on henkilöitä, joita tämä asia koskettaa tai on koskettanut. Nyyttipullien avulla emme vain kerää rahaa Propon toimintaan, vaan samalla haluamme lisätä koko väestön tietoisuutta eturauhassyövästä, R-kioskin markkinointijohtaja Tarmo Kirjonen kertoo.
Propon toiminnanjohtaja Kimmo Järvinen jatkaa, että lahjoitusvaroilla järjestetään vertaisryhmiä eturauhasyöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen sekä tilaisuuksia, joissa lisätään eturauhassyöpään liittyvää tietoisuutta.
Koskettaa lähes jokaista
Kirjonen ja Järvinen muistuttavat, että lähes jokaisen lähi- ja tuttavapiiristä löytyy iäkäs mies, jolla on eturauhasvaivoja. Oireet, kuten tihentynyt virtsaamistarve tai katkonainen virtsasuihku, saattavat johtua eturauhasen hyvänlaatuisesta liikakasvusta tai eturauhassyövästä. Eturauhassyövän tunnistamista vaikeuttaakin se, että oireet ovat liikakasvun kanssa samanlaisia tai oireita ei ole ollenkaan. Eturauhasen liikakasvu ja syöpä saattavat esiintyä myös yhtä aikaa.
– Eturauhassyöpä on Suomen yleisin syöpä. Se on vakava tauti, mutta jos se löydetään riittävän varhain, on paremmat mahdollisuudet tarjota miehelle parantavaa hoitoa ja säästää elämänlaatua. Sairaus koskettaa koko perhettä, Järvinen sanoo.
Sukupuoliterveys selville 50-vuotiaana
Eturauhassyöpä yleistyy yli 55 ikävuoden jälkeen, ja pääasiassa se on 70 vuotta täyttäneiden miesten sairaus. Ikä on yksi tärkeimmistä eturauhassyövän riskitekijöistä. Muita riskitekijöitä ovat ylipaino, runsas rasvan käyttö ja tupakoiminen. Eturauhassyövän toteamisessa käytetään esimerkiksi kuvantamista, verikokeella saatavaa PS-arvoa ja lääkärin tutkimusta.
Laajamittainen seulonta ei ole käytössä Suomessa eikä muuallakaan EU:n alueella, mutta testauksen tarpeellisuudesta käydään keskusteluja. Usein eturauhasyöpä ei aiheuta haittaa, mutta osa syövistä lähtee leviämään. Hoitona on lievissä tapauksissa seuranta ja nuoremmilla miehillä myös esimerkiksi leikkaus tai sädehoito. Varhainen tunnistaminen edesauttaa hoidon onnistumista.
Eturauhassyöpään sairastuu vuosittain noin 5 000 miestä ja siihen kuolee lähes 1 000 sairastunutta.
– Jokaisen miehen tulisi selvittää sukupuoliterveytensä tila 50-vuotiaana. Suomessa on maailman parhaat urologit, Järvinen muistuttaa.
Propo tukee sairastuneiden arkea
Nyyttipullasta saadut keräysvarat lahjoitetaan marraskuussa Propolle. Potilasjärjestö tukee eturauhassyöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä arjessa jaksamista ja jakaa luotettavaa tietoa. Yhdistys on perustettu vuonna 1997 ja se on Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenjärjestö.
– Propon tavoitteena on edistää eturauhassyöpään sairastuneiden hyvän elämän mahdollisuuksia. Vertaistuen merkitys on suuri ja yhdistys auttaa sairastuneita löytämään esimerkiksi keskustelukumppaneita. Lahjoitusvaroja tullaan käyttämään ryhmien järjestämiseen, Järvinen kertoo.
– Kuulluksi tuleminen on keskeinen osa toipumisprosessia. Propossa toivomme, ettei kukaan jää yksin ahdistavien ajatusten kanssa, Järvinen toteaa.
Järvinen sanoo Propon tarttuneen innolla R-kioskin hienoon kampanjaan, jossa tuodaan esiin eturauhassyövän varhaista tunnistamista ja testaamista kaikille sopivalla tavalla eli pullalla. Järvinen kuvailee kampanjaa hyvän mielen tempaukseksi, jossa vakava ja monia ihmisiä koskettava tärkeä asia saa mieleenpainuvan muodon.
Jokainen pulla on erilainen
Nyyttipulla leivotaan käsin turkulaisessa Leipomo Rostenissa. Resepti on suunniteltu yhdessä leipomon ja R-kioskin kanssa. Nyyttipulla on pehmeä pulla, jossa on keskellä vanilja-jogurttitäyte. Nyyttipullan muotoilu ja täytteen pursotus tehdään leipomossa käsin, joten jokainen pulla voi olla hieman erilainen.
Nyyttipullia on tarkoitus leipoa ainakin 50 000 kappaletta. Nyyttipulla on saatavilla R-kioskeilla 7.10.–17.11.
Lisätietoja:
viestinta@r-kioski.fi, puh. +358 20 5544 095
R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittävät asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto 350 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 95 %.
REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, Uno-X 7-Eleven Norjassa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan.
Tiedote 26.9.2024
R-kioski on merkittävä nuorten työllistäjä ja tänäkin kesänä Ärrällä on työskennellyt kymmeniä kesätyöntekijöitä. Koreografi ja juontaja Marco Bjurström oli syksyllä 1985 töissä Helsinki-Vantaan lentoaseman R-kioskissa. Mukavasta työpestistä on jäänyt mieleen japanilaisille turisteille myydyt aikuisviihdelehdet, jotka sujautettiin siististi sisustuslehtien väliin.
R-kioski on suosittu kesä- ja osatyöpaikka, missä ensimmäisiä palkkarahojaan ovat tienanneet monet julkisuudesta tutut henkilöt. Esimerkiksi Marco Bjurströmille on lähes neljän vuosikymmenen takainen työpaikka jäänyt hyvin mieleen.
– Syksyllä 1985 ylioppilaskirjoitusten jälkeen minulla oli edessä välivuosi, koska opiskelupaikkaa ei ollut. Pääsin onneksi töihin lentoasemalle R-shopiin. Se oli erilainen kuin muut aseman R-kioskit, jotka olivat luukkukioskeja. Shop oli myymälä ja asiakkaat saivat itse kerätä ostoksia, ja myyjä oli tiskin takana. Oli kivaa saada puhua turistien kanssa ruotsia, englantia ja ranskaa. Se sopi minulle mainiosti, Bjurström muistelee.
Työajat olivat tosin hankalat, kun kioski aukesi charterlentojen takia jo aamukuudelta. Nuori mies istuikin aamuisin kentälle menevässä bussissa puoliunessa.
Kasvojen säilyttäminen oli tärkeää
– Asiakkaita oli laidasta laitaan ja monista maista. Parhaiten ovat jääneet mieleen Aasian lennoilta tulleet japanilaiset miehet, jotka ostivat aikuisviihdelehtiä. Tästä oli opastettu jo työhön tutustumisessa. Asiakas sujautti lehdet sisustuslehtien ja muiden aikakauslehtien väliin, ja ne piti myös pitää lehtipinossa ja laskuttaa kohteliaasti kaikki kerralla. Aasialaiseen kulttuuriin kuuluu kasvojen säilyttäminen ja tämä oli osa sitä. Herra ostaa tässä nyt vain tyylikkäästi sisustuslehtiä ja juttelee myyjän kanssa säästä. Tämä oli ihan toistuvaa ja siitä tosiaan kerrottiin ja varoitettiin jo ennakkoon, joten osasin varautua, Bjurström naurahtaa.
– Kioskissa myytiin myös matkamuistoja ja paljon porontaljoja. Ne piti pakata erikseen.
R-Shop oli aika rauhallinen työpaikka. Bjurström tuurasi välillä läheisessä luukkukioskissa ja siellä asiakkaita oli ruuhkaksi asti.
1980-luvun pukumiehet lentoasemalla
Bjurströmin ura kioskilla jäi parin kuukauden mittaiseksi, koska tanssiin liittyviä työtarjouksia tuli niin paljon, ettei kioskille enää ehtinyt.
– Se oli hienoa aikaa. Työkavereita en niin muista, koska työvuoroissa oltiin yksin ja heitä näki vain vuoronvaihdossa. Naapurikioskin myyjät tulivat enemmän tutuksi. Lentoasemalla on aina erilainen, kansainvälinen tunnelma ja oli ihanaa päästä kokemaan se. Nautin asiakastyöstä. Oli ikimuistoista saada olla todistamassa 80-luvun juppikulttuuria ja bisnesmatkailun voimistumista, kun firmoilla meni hyvin. Lentoasemalla pukutyypit näkyivät silloin selvästi, Bjurström kertoo.
R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen jakaa havainnon siitä, miten asiakaspalvelu on R-kioskeilla henkilökohtaista ja sujuvaa tilanteessa kuin tilanteessa. Lentokenttä on portti maailmalle ja siellä R-kioskit tuttuna toimijana saattelee lähtijät seikkailuihin ja toivottaa saapuvat matkustajat tervetulleeksi. R-kioski on osa matkustamisen henkeä ja tarpeita, toimien parhaillaankin Helsinki-Vantaalla kuuden R-kioskin voimin.
– Meillä on edelleen lehtiä matkalukemiseksi, mutta niin lentokentällä kuin muillakin R-kioskeilla kahvi tuoreine paistotuotteineen, leivät ja banaanit sekä juomat ovat asiakkaiden ostosten kärjessä. Myyjän työ Ärrällä on muuttunut, mutta tarjoaa edelleen valtavan hyvän oppikoulun työntekoon, on kyse sitten kesätyöstä tai opiskelujen lomassa tehtävästä työstä, Rissanen kertoo.
Lisätietoja:
viestinta@r-kioski.fi, puh. +358 20 5544 095
R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittävät asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto 350 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 95 %.
REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, Uno-X 7-Eleven Norjassa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan.
Tiedote 24.7.2024
Puotilassa oli R-kioski vanhassa ostoskeskuksessa, joka purettiin muutama vuosi takaperin. Nyt vanhan ostoskeskuksen paikalle on noussut uusi ostoskeskus. Sen myötä kauppias Alireza Jafari pääsi palaamaan Puotilaan, lähes samaan osoitteeseen, mutta täysin uusittuihin R-kioskin tiloihin, jotka noudattavat uutta brändi-ilmettä ja konseptia.
“Arki on sujunut uusissa tiloissa mukavasti, pieni ongelmia on ollut tekniikan kanssa, mutta ne on saatu nopeasti kuntoon. Uudet tilat tuntuvat todella erilaisilta kuin muut kioskini Vuosaaressa ja Itäkeskuksessa. Puotilan kioski on moderni ja R-kioskin uusi ilme on raikas”, Jafari kertoo.
Asiakkaidensa kioski
Jafari kertoo, että viihtyy työssään ja parasta ovat asiakkaat. Puotilan entisen kioskin ollessa suljettuna moni Puotilan kioskin vakioasiakas siirtyi Jafarin toisen Itäkeskuksen metron kioskin asiakkaaksi. “Moni on odottanut paluuta Puotilan kioskille, ja nyt paluu on vihdoin tapahtunut!”, Jafari iloitsee.
Muiden R-kioskien tapaan asiakkaille on tarjolla runsas valikoima syötävää ja juotavaa. Kioskissa on tarjolla aamupalaa, aterioita sekä monenlaisia välipaloja, kuten kioskissa aamusta asti tarjolla olevat itsevalmistetut leivät. Jafari kertoo nauraen, että vinkaakin asiakasta ottamaan kaksi kappaletta yhden sijaan. Hän haluaa, että asiakkaat tietävät, että kioskeilta saa ruokaa, kaikenlaiseen nälkään.

Puotilan kioskin kauppias Alireza Jafari iloitsi kioskin avautumisesta.
“Asiakkaat voivat myös rohkeasti tulla esittämään toiveitaan ja antamaan palautetta kioskista ja sen valikoimasta”, Jafari jatkaa.
R-kioski on toistaiseksi uuden ostoskeskuksen ainoa avoinna oleva liike, muut toimijat avaavat liikkeensä elokuussa.
Lisätietoja:
viestinta@r-kioski.fi, puh. +358 20 5544 095
R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittävät asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 370 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 95 %.
REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, YX 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine Roasters -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan.
Tiedote 17.7.2024
Kotiinkuljetuspalveluiden lähetit ovat tuttu näky myös R-kioskeilla ja varmimmin laukkuun nostetaan pientä syötävää ja juomaa, kuten taquitoja, hodereita ja energiajuomia. Hieman yllättäen kymmenen suosituimman tuotteen joukkoon nousi kesäkuun tilastoissa myös kuppi kuumaa suodatinkahvia.
Taquitot ja hodarit pitävät kärkipaikkaa R-kioskin kotiinkuljetettujen tuotteiden joukossa. Kioskiketjun suosituimmaksi tuotteeksi nousee meksikolainen herkku, tulinen kanataquito. Heti toiseksi kiilaa kuitenkin perinteinen valinta, hodari grillimakkaralla ja kolmatta sijaa pitää hodari krakovanmakkaralla.
”Kotiinkuljetettuja ruokia menee aika tasaisesti läpi viikon, mutta näemme kuitenkin suurissa kaupungeissa selvän piikin viikonloppuisin. Monesti suolaisen purtavan ja juoman kylkeen lisätään myös pientä makeaa, kuten suklaapatukka tai makeispussi”, kehityspäällikkö Jevgeni Lisjutin kertoo.
Kymmenen suosituimman tuotteen joukkoon kesäkuun tilastoissa pääsi – ehkä hieman yllättäenkin – myös kuppi kuumaa suodatinkahvia. Koko vuoden 2024 tilastoissa suodatinkahvi kuitenkin jää vielä top10 kotiinkuljetettujen tuotteiden ulkopuolelle.
”Aika harva meiltä tilaa vain pelkkää kahvia, vaan sen kylkeen otetaan usein joku suolainen herkku tai pullaa ja croissantia. Näin kesällä asiakkaamme ovat ymmärtäneet, että pullakahvit voi tilata myös kotiin kätevästi”, Lisjutin naurahtaa.
Kotiinkuljetusta tilataan eniten pienillä paikkakunnilla
R-kioski tekee yhteistyötä sekä Foodoran että Woltin kanssa. Kotiinkuljetuspalveluja on tarjolla yleisimmin kioskeissa, jotka sijaitsevat kaupunkien tai asuinalueiden keskustoissa. Suurten kaupunkien sijaan listan kärkeen kipuavat kuitenkin pienemmät paikkakunnat, kuten Klaukkala, Iisalmi ja Forssa.
”Kotiinkuljetuspalvelua hyödynnetään paljolti pääkaupunkiseudulla ja suurimmissa kaupungeissa, kuten Turussa ja Tampereella, mutta ennen kaikkea pienemmät paikkakunnat pitävät tilastoissa pintansa. Kotiinkuljetuspalvelut ympäri Suomen tukevat asemaamme Suomen suurimpana pikaruokaketjuna”, Lisjutin sanoo.
TOP10 tuotteet kotiinkuljetettuina vuonna 2024
- Tulinen kanataquito
- Hodari grillimakkaralla
- Hodari krakovanmakkaralla
- Tulinen juustotaquito
- Energiajuomat
- Hodari pekonimakkaralla
- Suklaapatukat
- Pussimakeiset
- Virvoitusjuomat
- Pullat ja croissantit
Lisätietoja:
Jevgeni Lisjutin, kehityspäällikkö (Digitaaliset myyntikanavat)
050 382 2686, s-posti: jevgeni.lisjutin@r-kioski.fi
viestinta@r-kioski.fi puh. +358 20 5544 095
R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittävät asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto 350 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 95 %.
REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, Uno-X 7-Eleven Norjassa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan.
Tiedote 01.07.2024
Kauniaisten katukuvassa on juhannuksen jälkeen ihmetyttänyt teippaukset, jotka estävät näkymän liiketilan sisälle. Teipin alta paljastuu koko komeus lokakuussa, kun R-kioski avaa ovensa jälleen Kauniaisissa.
Uusi ilme ja osoite
Kauniaisten R-kioski sulkeutui toukokuussa, mutta pitkään ei tarvitse asiakkaiden enää odottaa uutta R-kioskia, sillä uusi kioski aukeaa lokakuun puolessavälissä. Kioski on muuttanut uusiin liiketiloihin ja se tullaan päivittämään R-kioskin uuden ilmeen mukaiseksi.
– Tästä tulee kyllä upea uusi kioski innokkaalle yrittäjälle. Uudistuksella halutaan vahvistaa ja kehittää R-kioskin brändiä ja asiakaskokemusta, Kauniaisten R-kioskin aluemyyntipäällikkö Kati Juntunen toteaa.
Muiden R-kioskien tavalla asiakkaille on tarjolla runsas valikoima syötävää ja juotavaa. Kioskissa on tarjolla aamupalaa, aterioita sekä monenlaisia välipaloja, kuten kioskissa aamusta asti tarjolla olevat itsevalmistetut leivät. Kioskilta voi lähettää ainakin Ärräpaketteja sekä noutaa passin. Postin palveluita kioskilla ei ole. Herkullisen ruuan lisäksi asiakas kohtaa mutkattoman kioskikokonaisuuden uudistetuissa tiloissa.
Remontti ja valikoiman suunnittelu etenee aikataulussa ja yrittäjänkin etsintä on alkanut.
– Jos sinulla on myynninnälkää, saat virtaa asiakaspalvelusta ja haluat yrittäjäksi, hae Ärrälle kauppiaaksi! Helpoiten pääsee alkuun tutustumalla R-kioskin nettisivujen kauppiastarinoihin tai soittamalla rohkeasti minulle, rekrytointipäällikkö Asko Aaltonen kehottaa.
Lisätietoja:
Rekrytointipäällikkö: asko.aaltonen@r-kioski.fi, puh. 046-8751134
R-kioskin viestintä: viestinta@r-kioski.fi, puh. +358 20 5544 095
R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittävät asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto 350 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 95 %.
REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, Uno-X 7-Eleven Norjassa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan.
Tiedote 6.6.2024
R-kioskit ja Suomen rautatieasemat ovat olleet samalla raiteella jo yli sata vuotta, ja kulkevat tiivisti yhdessä edelleen. R-kioski lahjoitti toukokuussa kaksi 40-luvulta olevaa kioskia Hyvinkäälle Suomen Rautatiemuseoon. Nämä kioskit vietiin vielä säilytykseen, mutta yhteisestä historiasta kertoo museon pihalla ennestään oleva R-kioskirakennus.
Suomen Rautatiemuseossa jo ennestään esillä oleva kioski on Mäntyharjulta ja edustaa vuonna 1915 pidetyn kioskisuunnittelukilpailun jälkeistä mallia. Suomen Rautatiemuseon kokoelmapäällikkö Sakari Hanhimäki arvelee sen olevan 1920-luvulta. Keväällä museoon tuodut kioskit edustavat modernimpaa 1930-luvulla käyttöönotettua kioskiarkkitehtuuria. Toinen kioskeista on pystytetty vuonna 1949 Järvenpäähän ja toinen, hieman vanhempi ja pienempi kioski on peräisin Seinäjoelta.
Rautatiemuseon kokoelma painottuu kaluston ja varsinkin veturien esittelyyn, mutta mukana on myös matkustamiseen liittyvää aineistoa. Museossa vierailee vuosittain lähes 30 000 kävijää.
– R-kioskit ovat elävä osa rautateiden historiaa ja myös nykypäivää. Jo silloin yli sata vuotta sitten Rautakirjan kioskeista haettiin ajanvietettä matkalle ja vähitellen asemakioskeista alkoi saada myös esimerkiksi makeisia. Nythän R-kioskeista ostetaan junamatkalle evästä ja matkalippuja, Hanhimäki sanoo.
Sisällöntuotantopäällikkö Marina Bergström Suomen Rautatiemuseosta toteaa, että kioskit kertovat osaltaan matkailun muuttumisesta ja arkkitehtuurista.
– Asemillahan on aina ollut kioski. Meillä ennestään Hyvinkäällä ollut kioski ja nämä uudet ovat kauniita, toisessa uusista kioskeista on hieno lippa. Tarkoituksena on, että kun saamme kioskit osaksi näyttelyä, niin voimme hyödyntää niitä tapahtumaelämyksissä, Bergström sanoo.
R-kioski päätti esittää Suomen Rautatiemuseolle Vantaa Ärrävaarassa olleiden kioskien lahjoittamista, koska niiden siirtäminen uusien toimitilojen läheisyyteen ei ollut mahdollista. Pääkonttori muutti viime kesänä Espoon Leppävaaraan. Kioskeissa on ollut peruslämpö, ja niistä on pidetty hyvää huolta.
Luukkukioskeista moderneiksi kioskimyymälöiksi
R-kioskin vastuullisuus- ja viestintäpäällikkö Kiira Kivisaari kertoo, että R-kioskissa oltiin onnellisia, kun Rautatiemuseo pystyi vastaanottamaan vanhat kioskit. Näin niiden tärkeä kulttuuriperintö säilyy.
– Tunnemme, että meillä on kulttuurihistoriallinen vastuu kertoa yli satavuotisesta toiminnastamme, Kivisaari tiivistää.
Kivisaari on vanhoja kioskeja ihaillessaan ja niiden historiaan tutustuessaan miettinyt R-kioskikulttuurin muutosta. Ennen kioskeissa ei ollut esimerkiksi vesipisteitä. Nyt R-kioskit ovat omaleimaisia kahviloiden, ruokakauppojen ja grillien yhdistelmiä, joista matkaevään ja lukemisen lisäksi saa vaikkapa salaattilounaan tai hodariaterian.
– Olemme edelleen vahvasti mukana matkakeskuksissa rautatie- ja linja-autoasemilla nykyaikaan sopivalla kioskikonseptilla. Luukkukioskeja meillä on käytössä enää yksi Helsingin päärautatieasemalla. Kioskeihin on viime vuosina tullut myös itsepalvelukassat. Uusiin kioski-innovaatioihin lukeutuvat miehittämätön kioski Viikissä ja R-Go! -automaatit, joita löytyy muun muassa Jyväskylästä ja Seinäjoelta, Kivisaari kertoo.

Viikin R-kioskilla ei ole henkilökuntaa, siellä voi asioida esimerkiksi ”R-kantis”-sovelluksen avulla.
Lisätietoja:
viestinta@r-kioski.fi, puh. +358 20 5544 095
R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittävät asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto 350 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 95 %.
REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, Uno-X 7-Eleven Norjassa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan.
Tiedote 31.5.2024
Tampereen Kaukajärven R-kioski avautuu uudelleen asiakkailleen perjantaina 31.5.2024. Kaukajärven R-kioski on ollut suljettuna helmikuusta lähtien, ostoskeskuksessa sattuneen tulipalon jäljiltä. Nyt kioski on päivitetty R-kioskin uuden ilmeen mukaiseksi ja on valmis toivottamaan tervetulleeksi sekä uudet että vanhat asiakkaat.
Asiakas keskiössä
Muiden R-kioskien tavalla asiakkaille on tarjolla runsas valikoima syötävää ja juotavaa. Kioskissa on tarjolla aamupalaa, aterioita sekä monenlaisia välipaloja, kuten kioskissa aamusta asti tarjolla olevat itsevalmistetut leivät.
Herkullisen ruuan lisäksi asiakas kohtaa mutkattoman kioskikokonaisuuden uudistetuissa tiloissa.
– Olemme tuoneet kioskien värimaailmaan lisää keltaista ja vaaleaa puuta. Tuotteiden sijoittelu on aikaisempaa selvempää. Opasteita on enemmän ja ne ovat paremmin näkyvillä. Uusi värimaailma on lämmin ja valoisa. Uudistuksella halutaan vahvistaa ja kehittää R-kioskin brändiä ja asiakaskokemusta, R-kioskin myymäläkonseptipäällikkö Hanna Lankinen toteaa.
-Kaukajärven kioskilla korostuu kahvilamaisuus, johon olemme panostaneet täällä ihan uudella tavalla. Tampereella uudella ilmeellä on tehty myös Hatanpään valtatiellä sijaitseva kioski, jatkaa aluemyyntipäällikkö Tarja Mäki.
Kioskin avajaisjuhlaa vietetään torstaina 6.6.2024!
Lisätietoja:
viestinta@r-kioski.fi, puh. +358 20 5544 095
R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittävät asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto 350 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 95 %.
REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, Uno-X 7-Eleven Norjassa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan.
Tupakan myynnistä Reitan Conveniencen Ruotsin ketjuissa
Ruotsin kioskiketjujen savukemyynnistä on tänään uutisoitu. Uutisoinnissa on kerrottu, että ko. ketjut eivät ota uusia perinteisiä savuketuotteita valikoimiin vuodesta 2026 alkaen ja tavoitteena on tukea siirtymää kohti vähemmän haitallisia tupakkatuotteita.
Suomessa on myös perinteisten savukkeiden myynti laskenut trendinomaisesti. Samaan aikaan nikotiinituotteissa siirtymää tapahtunut nikotiinipusseihin, joiden myynti on Suomessa ollut lain mukaista vuodesta 2023. R-kioskilla myydään lain tupakkatuotteiksi määriteltäviä tuotteita, kuten savukkeita sekä nikotiinipusseja.
R-kioskinkin tavoitteena on tukea siirtymää kohti vähemmän haitallisia nikotiinituotteita, kuten nikotiinipusseja.
R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittävät asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto 350 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 95 %.
REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, Uno-X 7-Eleven Norjassa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan.
Tiedote 30.4.2024
R-kioskilla on jäätelösesonki täydessä vauhdissa. Huhtikuun myyntitilaston mukaan TOP 10 -listalla on muun muassa kolme uutuutta, kolme klassikkoa ja kaksi vain R-kioskilta saatavaa suosikkijäätelöä. Fazer Geisha Crunchy -puikkouutuus on jo kakkosena ja kolmossijalta löytyy kevään yllättäjä, laktoositon Puffet Päärynä. Suklainen R-tuutti on ykkönen vuodesta toiseen.
R-kioskin tuotepäällikkö Jari Aho ei ylläty, että karkeista ja suklaista tutut uutuusmaut ovat heti myyntilistan kärjessä. Fazer Geisha Crunchy -puikon suosio oli odotettavissa. Viilikortiksi hän nostaa Puffet Päärynän.
– Päärynä on tuttu kotipakkauksista, mutta annosjäätelöissä sitä on vähemmän esillä. Raikas maku sopii kuitenkin hienosti keksin kanssa. Puffet-fanit ottavat tämän varmasti hyvin vastaan. Laktoosittomuus on myös iso plussa, se siivittää myyntiä. Keksijäätelöt ovat helposti mukaan otettavia tuotteita, Aho kertoo.
Suomalaiset rakastavat jäätelöä
Suomalaiset ovat tunnetusti jäätelönsyöjäkansa. Tilastojen mukaan nautimme tätä herkkua keskimäärin 13 litraa vuodessa – edelleen eniten koko Euroopassa. Jari Aho kertoo jäätelömyynnin vilkastuvan heti ensimmäisinä aurinkopäivinä ja varsinaiset jäätelöharrastajat osaavat jo odottaa uutuuksia. Vaikka suomalaiset rakastavat jäätelöä, ovat he Ahon mukaan myös hinta- ja laatutietoisia. Tämä tulee ottaa huomioon myös uutuusmakujen kehittelyssä.
– Osaa uutuuksista ostetaan vain kerran kokeilumielessä, mutta toiset löytävät kuluttajansa heti ja niistä tulee klassikoita. Näitä klassikkoja ovat esimerkiksi TOP 10 -listan Classic ja Kingis -puikot sekä Daim-tuutti. Nyt listalla on myös kaksi lakritsijäätelöä eli Fazer Liquorice Crunchy -uutuuspuikko ja vain Ärrältä saatava laktoositon 3 Kaveria Lakritsipuikko. Uutuusjäätelöistä Classic Suolainen Kinuski&Australian Macadamia hätyyttelee myös kympin kärkeä, Aho sanoo.
– Klassikkojen klassikko on Suklainen R-tuutti. Sen myyntimäärät ovat ihan omaa luokkaansa muihin verrattuna, Aho tiivistää.
Ärrän sairaalakioskit myyvät paljon jäätelöä
R-kioskin jäätelödata kertoo myös, että jäätelöjä myydään runsaasti sairaalakioskeissa. Aho on kollegojensa kanssa miettinyt, että jäätelö sopii piristävänä tuotteena sairaalassa vierailtaessa ja myös välipalaksi. Varsinkin, jos pitää odotella, niin jäätelö auttaa siinä. Sairaalan henkilökunnallekin jäätelö on helppo välipala ja jälkiruoka.
Kovia jäätelömyyjiä ovat esimerkiksi Tampereen TAYSin sairaalakioski ja Jyväskylän Nova-sairaalan R-kioski.
Lisätietoja:
viestinta@r-kioski.fi, puh. +358 20 5544 095
R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittävät asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto 370 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 95 %.
REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, YX 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine Roasters -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan.
Tiedote 25.3.2024
Voi miettiä, onko aika kulunut nopeasti vai hitaasti, mutta tosiasia on se, että keskiolutta on voinut ostaa kioskeista jo 30 vuotta tai vasta 30 vuoden ajan. Nyt on kuitenkin hyvä aika tuoda R-kioskeihin oma R-lager. Gluteenitonta uutuusolutta luonnehditaan moderniksi ja raikkaaksi.
Keskioluesta on kolmessakymmenessä vuodessa tullut kioskikaupan arkinen tuoteryhmä. Harva edes ajattelee, ettei olutta ole aina voinut ostaa kioskilta. Tampereen Peltolammin R-kioskin kauppias Sari Rämö-Hammoud muistaa, että kioskiin piti tehdä iso remontti keskiolutmyynnin takia. Hän on aloittanut R-kioskilla myyjänä vuonna 1992.
– Emme päässet heti myymään keskiolutta, koska luukkukioskista ei saanut sitä myydä. Monet R-kioskit remontoitiinkin sisäkioskeiksi tämän takia. Silloin kaupat sulkivat ovensa aikaisemmin, joten oluelle oli heti kysyntää. Kyllä se oli iso asia silloin. Sitä en muista, että kukaan olisi ainakaan meille myyjille paheksunut keskioluen myynnin aloitusta, Rämö-Hammoud muistelee.
Peltolammin R-kioskilta myydään tasaisesti keskiolutta läpi vuoden ja joka päivä. Kevääseen ja kesään sekä juhlapäiviin osuu pieni myyntipiikki.
Rämö-Hammoud odottaa innolla Ärrän omaa R-lageria, ja uskoo sen löytävän heti oman asiakaskuntansa.
– R-kioskin kaikki nimikkotuotteet, kuten R-tuutti, Ärrävesi ja R-Go! energiajuoma ovat olleet hittituotteita, Rämö-Hammoud kertoo.
R-lager on RPS Brewing -pienpanimon tuote
R-lager valmistetaan Kuopiossa RPS Brewingin pienpanimossa.
– Olemme otettuja, kun pääsimme tekemään R-kioskille omaa olutta. R-kioskilaisilla oli vahva näkemys siitä, millainen oluen tulisi olla. Saimme näin tuotekehitykseen hyvän pohjan, toimitusjohtaja Samuli Huuhtanen toteaa.
Yhteistyössä syntyi R-kioskille sopiva raikas ja miellyttävän tuntuinen vaalea lager. Huuhtanen kertoo, että suunnittelussa saatiin kaupan päälle gluteenittomuus.
– Suomalaisista oluenjuojista 90 prosenttia on vaalean lagerin ystäviä. R-lagerissa on todella moderni ote, Huuhtanen kehuu.
Alkuvuoden Ärräpäivien koemaistatuksessa olut sai hyvän vastaanoton R-kauppiailta. Ärräpäivät ovat R-kioskin vuosittainen suurtapahtuma ärräläisille ja yhteistyökumppaneille.
RPS Brewing tunnetaan palkittuna pienpanimona, joka on kasvanut viime vuosina voimakkaasti. Oluen panemiseen uteliaasti ja ketterästi suhtautuva yritys on jo maamme kuudenneksi suurin pienpanimo. RPS Brewingillä on kokemusta myös tasalaatuisten Private Label -tuotteiden valmistuksesta, joten isovolyymisen R-lagerin tekeminen sopii heille hyvin. Jatkossa RPS Brewing toimittaa R-kioskien juomavalikoimaan muitakin kausi- ja sesonkituotteita.
– Nimikko-oluita on mukava tehdä ja se kertoo myös ammattitaidostamme, Huuhtanen sanoo.

Keskioluen kioskimyynti alkoi 1994
R-kioski on tahtomattaan ollut mukana keskioluen kampanjoinnissa jo 1980-luvun alussa, kun kansanliike vaati keskioluen myynnin vapauttamista kioskeihin ”Keskiolut R-kioskeihin” -sloganilla.
– Kyseessä ei ollut R-kioskin hanke. Kun kansalaisadressi luovutettiin joulukuussa 1980 kansanedustajille, ajatusta kioskimyynnistä pidettiin lähinnä humoristisena tempauksena. Uuden alkoholilain myötä vuonna 1994 keskioluen kioskimyynti tuli sallituksi, R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen kertoo.