
Suomessa toimii satoja franchisingyrityksiä ja näihin lukeutuvat myös suuri osa R-kioskeista, joita pyörittävät yrittäjät. R-kioski on maan suurin franchising-ketju 350 myymälän yksikkömäärällä mitattuna, ja samalla hiljainen selkäranka tuhansien suomalaisten arjessa.
Keskiviikkona 11.6. vietetään kansainvälistä franchisingpäivää, ja sen yhteydessä R-kioski haluaa muistuttaa, että franchising ei ole vain liiketoimintamalli, se on paikallista työtä, palveluja ja moninaisia yrittäjätarinoita.
Yksi näistä tarinoista löytyy Mäntsälästä, jossa Tanja Rantsi toimii R-kauppiaana. Hän aloitti yrittäjänä vuonna 2013, kun R-kioskit olivat siirtymässä laajemmin franchisingtoimintaan. Taustalla oli pitkä kokemus kioskiesihenkilönä, ja franchisingyrittäjyys tuntui luontevalta seuraavalta askeleelta.
– Olin tehnyt tätä työtä jo pitkään ja tiesin, että haluan jatkaa, mutta halusin myös mahdollisuuden kehittää ja johtaa kioskia omalla tavallani. Franchising tarjosi siihen loistavan mahdollisuuden. Pääsin tekemään tuttua työtä itsenäisesti, mutta en yksin, Rantsi kertoo.
Yrittäjyys ei tarkoita yksin pusertamista.
– Tämän mallin paras puoli on se, että aina löytyy tukea. Ei tarvitse taistella tuulimyllyjä vastaan yksin. Vaikka johdan omaa kioskia, ketju seisoo takana silloin kun sitä tarvitsen, Rantsi sanoo.
Paikallista palvelua omannäköisesti
R-kioskin yli 200 yrittäjää työllistävät paikallisia työntekijöitä, kouluttavat nuoria työelämään ja pitävät huolta siitä, että asiakkaat saavat laadukasta henkilökohtaista palvelua arjen tarpeisiin.
– Asiakkaat tuntevat meidät ja me tunnemme heidät. Meillä poiketaan juttelemaan, ei pelkästään ostamaan. Se on sitä, mitä kioskilla oleminen tarkoittaa, Rantsi kiteyttää.
Franchising on yrittäjyyden muoto, jonka avulla moni pääsee aloittamaan ilman suurta alkupääomaa. Se on vakavasti otettava vaihtoehto niille, jotka haluavat ottaa vastuuta ja tehdä päätöksiä, mutta eivät halua aloittaa kaikkea tyhjästä.
– Tämä on hyvä tapa kokeilla yrittäjyyttä, matalalla kynnyksellä. Yritysmuotona franchising ansaitsisi Suomessa enemmän arvostusta, Rantsi sanoo.
R-kioskilla monet franchisingyrittäjät ovat olleet mukana jo vuosikymmeniä. Heidän työnsä näkyy joka aamu, kun kioskin ovi avautuu, mutta jää usein näkymättömäksi julkisessa keskustelussa.
Franchisingpäivän kunniaksi R-kioski nostaa yrittäjänsä valokeilaan. Ilman heitä kioskit eivät olisi auki. Eikä Suomi aivan samanlainen.