Pyrimme vähentämään ruokahävikkiä mm. sähköisten ennuste- ja tilausjärjestelmien, pakkauskokojen optimoinnin ja tehokkaan logistiikan avulla. R-kioskeissa merkitään viimeistä myyntipäivää lähestyvät tuotteet punaisilla ekoteko-alennustarroilla. Ekotekotarrojen tarkoituksena on viestiä asiakkaille, että alennettujen tuotteiden ostaminen ei ole häpeä vaan ympäristöteko ja näin ollen tehdä viimeistä myyntipäivää lähestyvistä tuotteista houkuttelevampia.
Jokapäiväisten toimien lisäksi pyrimme kaikissa tilanteissa välttämään elintarvikkeiden päätymistä hukkaan mm. lahjoituksien avulla. Esimerkiksi vuosittain R-kioskin kauppiaiden valtakunnallisen suurtapahtuman, Ärräpäivien ylijäämäruoka lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen. Lisäksi R-kioski on jäsenenä Päivittäistavarakauppa ry:ssä, joka on sitoutunut mm. ruokahävikin vähentämiseen osana elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumusta.
Olemme pyrkineet vuodesta 2014 lähtien vähentämään kuljetuksistamme aiheutuvia päästöjä keskittämällä mahdollisimman paljon tuotteita samaan toimitukseen. Vuonna 2019 R-kioski aloitti yhteistyön Wihurin Metro-tukun kanssa, minkä ansiosta logistiikka on tehostunut ja ympäristökuormitus pienentynyt merkittävästi. Yhteistyön avulla sekä ruokahävikki että kuljetuksista ja varastoinnista aiheutuvat päästöt ovat vähentyneet.