”Pendolino-juna Tampereelle lähtee raiteelta kolme.”
Tutustu R-yrittäjyyteen tästä
Junien kuulutukset kutsuvat matkaajia. Käytävillä alkaa kuhina ja matkalaukkujen pyörien kolina rikkoo varhaisen aamun hiljaisuuden. Vielä ehtii hakea aamupalaa. Kiireiset matkalaiset suunnistavat kohti keltaista loistetta. Siellä heitä on vastassa hymyilevä Vikash Sood.
Soodilla on aihetta hymyyn. Hän on Helsingin päärautieasemalla sijaitsevan R-kioskin kauppias. Kioski sijaitsee liikenteen solmukohdassa, jossa riittää vilinää aamusta keskiyöhön. Ja sehän työtä pelkäämättömälle Soodille sopii. Näin hyvälle liikepaikalle hänet on tuonut sitkeä yrittäminen ja ahkeruus.
Aina yhtä auvoinen tilanne ei ole ollut. Soodin työuraan mahtuu monia vaiheita – myös se kaikkein pahin. Vastoinkäymiset ovat vieneet häntä eteenpäin ja kohti R-yrittäjyyttä.
”Ensimmäiset askeleeni yrittäjänä tyssäsivät konkurssiin. Se oli urallani iso epäonnistuminen, joten R-kauppiaaksi ryhtyminen ei jännittänyt minua lainkaan. Olin käynyt jo pohjalla, joten miten syvälle voisin enää vajota?”
R-kauppiaaksi ryhtymistä vauhditti myös se, että kaikkea ei tarvinnut aloittaa nollasta.
Lue Vikash Soodin tarina hänen elämänsä kolmen käännekohdan kautta:
Vikash Soodin uralla kova työ on aina palkittu. R-kioski on nähnyt hänen potentiaalinsa ja tarjonnut hänelle mahdollisuuksia uusien liikepaikkojen myötä.
1. Tuulinen työura opetti periksiantamattomuutta – ”Uuden yrityksen perustaminen kutkutteli”
”Olen muuttanut Intiasta Suomeen parikymppisenä ja tehnyt sen jälkeen 14 vuotta töitä ravintola-alalla. Silloiseen elämäntilanteeseeni iltapainotteinen työ sopi hyvin.
Mentyäni naimisiin huomasin, ettei yöelämä enää sopinut kuvioihin. Takanani oli myös perustamani ravintolan konkurssi, joten koin, että minun oli aika mennä eteenpäin. Vaikka se oli minulle iso epäonnistuminen, vastoinkäyminen piti minut vahvana.
Päädyin ystäväni houkuttelemana töihin Postille, jossa vierähti yhteensä seitsemän vuotta. Sielläkin ovi alkoi käydä tiuhaan, joten ryhdyin miettimään elämälleni uutta suuntaa.
Uuden yrityksen perustaminen kutkutteli mielessäni ja aloin etsiä tietoa. Nopeasti kuitenkin huomasin, ettei minulla ollut riittävästi pääomaa yrityksen perustamiseen.
Sitten törmäsin sattumalta R-kioskin mainokseen. Siinä puhuttiin R-kauppiaaksi ryhtymisestä. Valmis myymäläkonsepti yhdistettynä matalan pääoman tarpeeseen saivat minut vakuuttuneeksi.
Niin minusta tuli R-kauppias.”
2. Koronavirus vei asiakkaat ja säästöt – ”Ymmärsin, että näin en voisi jatkaa”
”Koin, että R-kioskille yrittäjäksi lähteminen oli tehty helpoksi. Haastattelussa minulta kysyttiin toiveitani tuloksen suhteen ja näytettiin eri vaihtoehtoja liikehuoneistoista. Keskustelujen jälkeen minulle jäi hyvin realistiset odotukset R-yrittäjyydestä.
Kauppiasurani alkoi R-kioskin aloitusvalmennuksella sekä kioskiharjoittelulla, jossa pääsin konkreettisesti näkemään, mitä kauppiaana toimimiseen kuuluu. Pian sen jälkeen sain oman R-kioskin johdettavakseni.
Kioskiharjoittelussa asiat olivat näyttäneet helpoilta, mutta yrittäjyyden todellisuus löi vasten kasvoja. En ollut kuitenkaan valmis heittämään hanskoja tiskiin – ymmärsin, että kyse oli vain alkuhankaluuksista. R-kioski huomasi asenteeni ja tarjosi rinnalle toista liikehuoneistoa.
Hetken aikaa olin kahden kioskin kauppias ja tein kovasti töitä. Jälleen R-kioski palkitsi minut uudella liikepaikalla, joka sijaitsi tällä kertaa vilkkaassa kauppakeskuksessa.
Sitten iski maailmanlaajuinen pandemia, joka löi jalat alta.
Vain päivässä ihmisvirrat tyrehtyivät, kun kaikki lukittautuivat kotiinsa. Samalla kerryttämäni säästöt alkoivat huveta ja huoli kasvaa – taasko löytäisin edestäni uuden konkurssin?
Koko pahimman korona-ajan R-kioski oli läsnä ja tarjosi myös rahallista tukea kauppiailleen. Tuesta huolimatta kävin heidän kanssaan keskusteluja ja esitin toiveen uudesta liikepaikasta.
Minulle annettiin toivoa, mutta käskettiin kuitenkin vielä odottaa.
Vaikka jouduin kärvistelemään, uskoin koko ajan R-kioskin brändiin ja siihen, ettei se voisi kaatua. Jaksoin kärsivällisesti odottaa.
Sitten toiveeseeni vastattiin.”
Vikash Sood on haasteita kohdatessaan kysynyt apua R-kioskilta, ja tukea hän on myös aina sitä pyytäessään saanut. ”Tulevalle kauppiaalle antaisin neuvon: ole rohkea ja kysy.”
3. Uusi kioski maan vilkkaimmassa rakennuksessa – ”Parempaa paikkaa en olisi uskaltanut toivoa”
”Nyt olen toiminut kuusi kuukautta päärautatieaseman lähtevät ja saapuvat -kioskin kauppiaana. Parempaa paikkaa en olisi uskaltanut toivoa, ja minulla on paljon mahdollisuuksia lähteä kehittämään liiketoimintaa entisestään.
Ansioissani on ollut vaihtelua, mutta nyt olen tulotasooni tyytyväinen. Ilmaiseksi en ole kuitenkaan saanut mitään. Jo ennen kauppiaaksi ryhtymistä olin valmistautunut tekemään fyysisesti ja henkisesti kovasti töitä.
Olen myös siinä onnekkaassa asemassa, että vanhempani ovat pystyneet auttamaan lastenhoidossa, jotta minä ja vaimoni olemme voineet keskittyä työhömme.
Kauppiasurani on kehittänyt minusta paremman johtajan. Varsinkin alussa kipuilin henkilökuntani johtamisen kanssa, ja minun oli välillä hankala luottaa hommien hoitumiseen, jos olin poissa. Onneksi johtamiseen tuli tukea myös R-kioskin esihenkilökoulutusten kautta.
En usko sattumiin. Menestyminen vaatii ponnisteluja ja omista virheistä oppimista. Haluaisin rohkaista tulevia R-kauppiaita uskomaan valmiiseen myymäläkonseptiin.
Kun olet valmis tekemään töitä, R-kioski näkee kyllä potentiaalisi. Niin minunkin kohdallani kävi – ja se oli onnenkantamoinen.”
Tutustu lisää R-kioski yrittäjyyteen tästä: https://www.r-kioski.fi/kauppiaaksi