Kauppiaiden kokemuksia

Millaista arki on R-kauppiaana? Annetaan heidän itse kertoa!
Katso avoimet paikat tästä: www.r-kioski.fi/kauppiaaksi

R-kauppiaan itsenäinen toimenkuva sai Jennin tarttumaan tilaisuuteen

Jenni Soppelan polku R-kauppiaaksi Suvitielle on mielenkiintoinen. Koulutukseltaan hän on laivakokki, mutta teki paljon nuorempana tuuraajan töitä eri R-kioskeilla, minkä ansiosta ketjun toiminta oli tullut hänelle tutuksi jo varhain. Ruotsinlauttojen ohella Jenni toimi myöhemmin myös ABC-ketjun palveluksessa sekä keittiömestarina Ravintola Vesitornissa. Aikansa ravintola-alan töitä tehtyään energinen Jenni alkoi kaivata uusia haasteita.

Kun silloinen Suvitien R-kauppias kysyi häneltä, olisiko Jenni kiinnostunut ottamaan Suvitien kioskin franchising kauppiaana vastuulleen, Jenni tarttui kiinni tilaisuuteen. Elettiin vuotta 2021 ja Jennin kohdalla haasteita tuotti jonkin verran korona-ajanrajoitukset, joiden vuoksi merkittävä osa koulutuksesta jouduttiin hoitamaan Teams:n välityksellä. Jenni suoriutui kaikesta kuitenkin mallikkaasti. Syksyllä 2021 hän valmistui ja pääsi aloittamaan työt uutena R-kauppiaana. 

Klikkaa ja tutustu R-yrittäjyyteen tästä.

Vauhdikas alku viitoitti tietä uuteen 

R-kioskin palvelukonsepti on tätä nykyä hyvin laaja ja monipuolinen kattaen myös ruokatuotteet, jotka näyttelevät myynnillisesti isoa roolia. Jenni Soppelan aloitus uutena yrittäjänä oli vauhdikas, sillä elettiin vuoden isoimman sesongin, joulun alla. Ihmiset olivat vilkkaasti liikkeellä, ja hyllyt pursuivat joulusuklaita ja monenlaisia lahjakortteja. – Pakettimäärä oli kuitenkin se, mikä yllätti. Siinä vaiheessa Suvitien kioski hoiti vasta Matkahuollon ja DB Schenkerin pakettiliikennettä. En silti voinut kuin ihmetellä, miten sitä tavaraa riittää, kääriä hihat ja ryhtyä töihin, hän muistelee naurussa suin.  

R-kauppiaalla on laajalti mahdollisuuksia kasvattaa liiketoimintaa oman mielenkiintonsa ja panostuksensa mukaan. Olennaista on Jennin mukaan pysyä ajan hermolla. Ihmisten tarpeet muuttuvat ja verkosta ostetaan paljon uutta ja vanhaa. Tätä nykyä Suvitien R-kioskilta voikin noutaa myös DHL:n ja PostNordin toimituksia. – Oma työpanos ja ahkeruus palkitaan, sillä asiakasvirtahan kerryttää myös tulosta, hän toteaa. 

Asiakkaat ovat löytäneet hyvin Suvitien R-kioskin, jolla on oma kanta-asiakaskuntansa. Osa tulee heti päivän alussa aamupalalle, toiset pistäytyvät kahdestikin päivässä kahvilla. Ruokatarjonta on tänä päivänä monipuolinen ja kaikkialla leijailee hyvä uunituoreen pullan tuoksu, sillä leivonnaiset paistetaan paikan päällä. – Valmistamme heti aamusta esimerkiksi omat leivät, joita saa eri täytteillä. Kaikkein suosituimpia ovat mehevät ciabattat, Jenni kertoo. 

Jennin tiimi voittikin pari vuotta sitten R-ketjun järjestämän leipien myyntikisan, mikä oli hieno hetki uralla. Vuodesta 2022 Jennillä on ollut vastuullaan toinenkin kioski, joka sijaitsee Seminaarikadulla. Palveluita ja sen myötä myös työtä on paljon, mikä tarkoittaa, että työntekijöiden rekrytoinnilla, perehdytyksellä ja osaamisella on iso merkitys. Kaksi kioskia työllistävät yrittäjän lisäksi tällä hetkellä viisi muuta sekä tuuraajat, joita tarvitaan kiiresesonkeina tai sairaustapauksen yllättäessä. Välimatkaa kioskien välillä on parisen kilometriä, joten töitä tehdään ristiin rastiin. Tämä tuo samalla vaihtelua arkeen. Jenni iloitsee osaavasta ja työhönsä sitoutuneesta tiimistään, joka puhaltaa hyvin yhteen hiileen: – Ryhmähenki on meillä hyvä ja kaikki työntekijämme ovat varsin ammattitaitoisia, hän kiittelee iloisena. 

Turvallinen väylä yrittäjyyteen 

R-kauppiaaksi ryhtyminen on Jennin mukaan helppo tapa aloittaa yrittäjänä, sillä valmis konsepti auttaa onnistumaan. Kampanjat ja valikoiman vaihtuvuus on järjestetty ketjun toimesta mainontaa ja jopa hyllypaikkaa myöten. – Ja mikä hienoa, kyseessä on vahva brändi, jonka ihmiset tuntevat hyvin, hän summaa. 

Tukiorganisaatioon kuuluvat aluecontrollerit auttavat talouskysymyksissä. Muissa asioissa saa apua myynti- ja konseptivalmentajilta. Yrittäjä ei ole siten haasteiden kanssa koskaan yksin. Jenni kiitteleekin myynti- ja konseptivalmentaja Susanna Sandelinia, joka on hänen mukaansa ollut aivan korvaamaton apu kaikissa vaiheissa. – Häneltä saan myös rehellistä palautetta, ja jopa rakentavaa kritiikkiä, jos niikseen tulee. Tämä taas on minulle tärkeää toiminnan kehittämiseksi eteenpäin, hän painottaa. 

Parhaana puolena R-kauppiaan arjessa Jenni pitää mukavaa tiimityöskentelyä. Hyvällä porukalla työt sujuvat jouhevasti ja kukin tuntee vastuuta. Samalla kauppias pystyy vaikuttamaan omilla valinnoillaan myös tulokseen ja siihen, että yritys menestyy liiketaloudellisesti. – Tuloslaskelmasta sitten näkee, että jotain on tehty oikein. Ja jos kaikkien myyntiryhmien tulos on nousussa, onhan se palkitsevaa, R-kauppias Jenni Soppela toteaa 

Klikkaa ja tutustu lisää R-yrittäjyyteen: www.r-kioski.fi/kauppiaaksi 

Vikash Sood toimii R-kauppiaana Helsingin ikonisemmassa kohtaamispaikassa eli Päärautatieasemalla.

”Pendolino-juna Tampereelle lähtee raiteelta kolme.”

Junien kuulutukset kutsuvat matkaajia. Käytävillä alkaa kuhina ja matkalaukkujen pyörien kolina rikkoo varhaisen aamun hiljaisuuden. Vielä ehtii hakea aamupalaa. Kiireiset matkalaiset suunnistavat kohti keltaista loistetta. Siellä heitä on vastassa hymyilevä Vikash Sood.

”Pendolino-juna Tampereelle lähtee raiteelta kolme.”

Tutustu R-yrittäjyyteen tästä

Junien kuulutukset kutsuvat matkaajia. Käytävillä alkaa kuhina ja matkalaukkujen pyörien kolina rikkoo varhaisen aamun hiljaisuuden. Vielä ehtii hakea aamupalaa. Kiireiset matkalaiset suunnistavat kohti keltaista loistetta. Siellä heitä on vastassa hymyilevä Vikash Sood.

Soodilla on aihetta hymyyn. Hän on Helsingin päärautieasemalla sijaitsevan R-kioskin kauppias. Kioski sijaitsee liikenteen solmukohdassa, jossa riittää vilinää aamusta keskiyöhön. Ja sehän työtä pelkäämättömälle Soodille sopii. Näin hyvälle liikepaikalle hänet on tuonut sitkeä yrittäminen ja ahkeruus.

Aina yhtä auvoinen tilanne ei ole ollut. Soodin työuraan mahtuu monia vaiheita – myös se kaikkein pahin. Vastoinkäymiset ovat vieneet häntä eteenpäin ja kohti R-yrittäjyyttä.

”Ensimmäiset askeleeni yrittäjänä tyssäsivät konkurssiin. Se oli urallani iso epäonnistuminen, joten R-kauppiaaksi ryhtyminen ei jännittänyt minua lainkaan. Olin käynyt jo pohjalla, joten miten syvälle voisin enää vajota?”

R-kauppiaaksi ryhtymistä vauhditti myös se, että kaikkea ei tarvinnut aloittaa nollasta.

Lue Vikash Soodin tarina hänen elämänsä kolmen käännekohdan kautta:

Vikash Soodin uralla kova työ on aina palkittu. R-kioski on nähnyt hänen potentiaalinsa ja tarjonnut hänelle mahdollisuuksia uusien liikepaikkojen myötä.

1. Tuulinen työura opetti periksiantamattomuutta – ”Uuden yrityksen perustaminen kutkutteli”

”Olen muuttanut Intiasta Suomeen parikymppisenä ja tehnyt sen jälkeen 14 vuotta töitä ravintola-alalla. Silloiseen elämäntilanteeseeni iltapainotteinen työ sopi hyvin.

Mentyäni naimisiin huomasin, ettei yöelämä enää sopinut kuvioihin. Takanani oli myös perustamani ravintolan konkurssi, joten koin, että minun oli aika mennä eteenpäin. Vaikka se oli minulle iso epäonnistuminen, vastoinkäyminen piti minut vahvana.

Päädyin ystäväni houkuttelemana töihin Postille, jossa vierähti yhteensä seitsemän vuotta. Sielläkin ovi alkoi käydä tiuhaan, joten ryhdyin miettimään elämälleni uutta suuntaa.

Uuden yrityksen perustaminen kutkutteli mielessäni ja aloin etsiä tietoa. Nopeasti kuitenkin huomasin, ettei minulla ollut riittävästi pääomaa yrityksen perustamiseen.

Sitten törmäsin sattumalta R-kioskin mainokseen. Siinä puhuttiin R-kauppiaaksi ryhtymisestä. Valmis myymäläkonsepti yhdistettynä matalan pääoman tarpeeseen saivat minut vakuuttuneeksi.

Niin minusta tuli R-kauppias.”

2. Koronavirus vei asiakkaat ja säästöt – ”Ymmärsin, että näin en voisi jatkaa”

”Koin, että R-kioskille yrittäjäksi lähteminen oli tehty helpoksi. Haastattelussa minulta kysyttiin toiveitani tuloksen suhteen ja näytettiin eri vaihtoehtoja liikehuoneistoista. Keskustelujen jälkeen minulle jäi hyvin realistiset odotukset R-yrittäjyydestä.

Kauppiasurani alkoi R-kioskin aloitusvalmennuksella sekä kioskiharjoittelulla, jossa pääsin konkreettisesti näkemään, mitä kauppiaana toimimiseen kuuluu. Pian sen jälkeen sain oman R-kioskin johdettavakseni.

Kioskiharjoittelussa asiat olivat näyttäneet helpoilta, mutta yrittäjyyden todellisuus löi vasten kasvoja. En ollut kuitenkaan valmis heittämään hanskoja tiskiin – ymmärsin, että kyse oli vain alkuhankaluuksista. R-kioski huomasi asenteeni ja tarjosi rinnalle toista liikehuoneistoa.

Hetken aikaa olin kahden kioskin kauppias ja tein kovasti töitä. Jälleen R-kioski palkitsi minut uudella liikepaikalla, joka sijaitsi tällä kertaa vilkkaassa kauppakeskuksessa.

Sitten iski maailmanlaajuinen pandemia, joka löi jalat alta.

Vain päivässä ihmisvirrat tyrehtyivät, kun kaikki lukittautuivat kotiinsa. Samalla kerryttämäni säästöt alkoivat huveta ja huoli kasvaa – taasko löytäisin edestäni uuden konkurssin?

Koko pahimman korona-ajan R-kioski oli läsnä ja tarjosi myös rahallista tukea kauppiailleen. Tuesta huolimatta kävin heidän kanssaan keskusteluja ja esitin toiveen uudesta liikepaikasta.

Minulle annettiin toivoa, mutta käskettiin kuitenkin vielä odottaa.

Vaikka jouduin kärvistelemään, uskoin koko ajan R-kioskin brändiin ja siihen, ettei se voisi kaatua. Jaksoin kärsivällisesti odottaa.

Sitten toiveeseeni vastattiin.”

Vikash Sood on haasteita kohdatessaan kysynyt apua R-kioskilta, ja tukea hän on myös aina sitä pyytäessään saanut. ”Tulevalle kauppiaalle antaisin neuvon: ole rohkea ja kysy.”

3. Uusi kioski maan vilkkaimmassa rakennuksessa – ”Parempaa paikkaa en olisi uskaltanut toivoa”

”Nyt olen toiminut kuusi kuukautta päärautatieaseman lähtevät ja saapuvat -kioskin kauppiaana. Parempaa paikkaa en olisi uskaltanut toivoa, ja minulla on paljon mahdollisuuksia lähteä kehittämään liiketoimintaa entisestään.

Ansioissani on ollut vaihtelua, mutta nyt olen tulotasooni tyytyväinen. Ilmaiseksi en ole kuitenkaan saanut mitään. Jo ennen kauppiaaksi ryhtymistä olin valmistautunut tekemään fyysisesti ja henkisesti kovasti töitä.

Olen myös siinä onnekkaassa asemassa, että vanhempani ovat pystyneet auttamaan lastenhoidossa, jotta minä ja vaimoni olemme voineet keskittyä työhömme.

Kauppiasurani on kehittänyt minusta paremman johtajan. Varsinkin alussa kipuilin henkilökuntani johtamisen kanssa, ja minun oli välillä hankala luottaa hommien hoitumiseen, jos olin poissa. Onneksi johtamiseen tuli tukea myös R-kioskin esihenkilökoulutusten kautta.

En usko sattumiin. Menestyminen vaatii ponnisteluja ja omista virheistä oppimista. Haluaisin rohkaista tulevia R-kauppiaita uskomaan valmiiseen myymäläkonseptiin.

Kun olet valmis tekemään töitä, R-kioski näkee kyllä potentiaalisi. Niin minunkin kohdallani kävi – ja se oli onnenkantamoinen.”

Tutustu lisää R-kioski yrittäjyyteen tästä: https://www.r-kioski.fi/kauppiaaksi

Uusi ura R-kauppiaana

Joni Grundström aloitti Raaseporissa, Karjaalla R-kauppiaana maaliskuussa 2023 ja tämän lisäksi Hangon R-kauppiaana keväällä 2024. Nuoresta iästään huolimatta Jonilla oli tätä ennen ehtinyt kertyä laajalti työkokemusta myös ravintola-alalta.

Aiemmin Joni on ollut tarjoilijana Viking Linen laivoilla ja hänellä on ollut oma luomuelintarvikemyymälä Pohjan liikekeskuksessa sekä golfravintola Raaseporin Ruukkigolfissa. Joni näkee nykyisessä tehtävässään paljon yhteisiä nimittäjiä ravintolatyölle. 

– Olen aina tykännyt leipomisesta ja etenkin voileipäkakkujen tekemisestä. Omassa yrityksessä tuurasin välillä kokkiamme ja tein muutenkin jonkin verran töitä keittiön puolella. Myös tässä työssä puhtaus, ruokatuotteiden tuoreus sekä tuotetietous ovat aivan keskeisiä, hän kertoo. 

Ajatus R-kauppiaaksi ryhtymisestä syntyi pikkuhiljaa. Yhtenä kimmokkeena päätökselle oli aiempi kokemus Karjaan R-kioskilla työskentelystä. Delitukun vuokrasopimuksen loputtua Joni päättikin tarttua tilaisuuteen ja napata Kauppiaankadun yrittäjävastuun itselleen. 

– Konseptinahan tämä on aivan loistava juuri vahvan tukiorganisaation vuoksi. R-kauppias saa sieltä aina valmiit manuaalit, ja tuotevalikoima on loppuun asti mietitty, hän valottaa. 

Toisaalta vain taivas on rajana sille, miten kioskin toimintaa voi laajentaa ja kehittää, kunhan noudattaa R-ketjun minimivaatimuksia. 

Tämä on Jonille tärkeää, sillä hän nauttii työssään myös sen tarjoamasta yrittäjän vapaudesta. 

R-ketju vastaa haasteisiin sesonkikohtaisin kampanjoin Kauppiaankadun R-kioski työllistää kauppiaan lisäksi yhden kokoaikaisen työntekijän. Lisäksi on osapäiväisiä kiireapulaisia. 

Jonin kioskia on ehditty kiitellä viihtyisyydestään ja siisteydestään. Siinä missä R-kioskit tunnettiin ennen Veikkaus- ja tupakkamyynnistään, tänä päivänä niissä panostetaan yhä enemmän fastfood-tarjontaan. 

– Paljon menee esimerkiksi pizzaa, taquitoja ja slidereita. Hodarit ovat meillä kuitenkin ehkä se suosituin artikkeli tällä saralla, Joni toteaa. 

Sesongit näkyvät vahvasti myynnissä. Joulun alla ilmestyy paljon uusia asiakkaita, sillä kioski palvelee myös postipakettien noutopisteenä. Myös loma-aikoina näkyy isompi piikki myynnissä, kun ihmiset lähtevät liikkeelle ja kioskista ostetaan mukaan kaikenlaista pikkunaposteltavaa. 

Viime vuonna Joni valmistui merkonomiksi. Koulutuksesta on ollut Jonille paljon hyötyä urallaan liiketaloudellisissa kysymyksissä ja esimerkiksi tavoitteiden suunnittelussa. Joni hoiti myös palkanlaskennan aiemmin itse. 

– Nyt sen tehtävän saa jättää toisille, sillä se hoituu tukiorganisaation kautta, hän toteaa tyytyväisenä. 

Ketju vastaa kysyntään aina sesonkien mukaisin kampanjoin, mikä on Jonista tärkeää. 

– Tukiorganisaation ansiosta ehtii paneutua paremmin itse työhön, eli asiakaspalveluun ja kioskin ulkoasusta huolehtimiseen. R-kioskihan on tällaisella paikkakunnalla eräänlainen paikallisten olohuone, ja meille jokainen asiakas on tärkeä, R-kauppias Joni Grundström summaa. (Teksti Irmeli Kojonen) 

www.r-kioski.fi/kauppiaaksi

Kokista R-kauppiaaksi

Kun Qasim Khokhar muutti aikoinaan työn perässä Suomeen, hän tuskin osasi arvata, että hän ryhtyisi joskus vielä R-kauppiaaksi.

– Olen koulutukseltani kokki, jota työtä sitten työluvan saatuani teinkin Helsingissä ensin yhden pienemmän ravintolan palveluksessa, ja sitten Helsingin Forumissa, jossa työskentelin eräässä pikaruokapaikassa.

Tutustu lisää R-yrittäjyyteen tästä

Kotimaassaan Qasim oli tottunut siihen, että kokkina hänellä oli apunaan keittiössä useita käsipareja. Suomessa tilanne oli kuitenkin toinen, ja työ fyysisesti hyvin raskasta. Kuusi vuotta viimeisimmässä paikassa työskenneltyään hän tunsi ajan olevan kypsä muutokselle.
– Puntaroin mielessäni eri vaihtoehtoja, ja vuonna 2017 ryhdyin sitten R-kauppiaaksi Tikkurin ostoskeskukseen, hän valottaa.

Kohta sen jälkeen hänestä tuli sai vastuulleen myös toisen, Oulunkylässä toimivan, R-kioskin.

Yhteensä R-kioskeja on ympäri maata noin 350, mutta Qasim Khokharin mielessä oli yksi ylitse muiden.

Kun aluemyyntipäällikkö eräänä päivänä sitten ehdotti, että hän ottaisi vastuulleen Helsingissä ostoskeskus Jumbossa toimivan R-kioskin, Qasimia ei tarvinnut houkutella sen enempää.

– Kioskin sijainti on minulle mitä edullisin, sillä asun perheeni kanssa lähellä Jumboa. Muutenkin pidän paikasta ja monesti ohi kävellessäni katselin sitä haikeana, hän kertoo.

Innostava ja monipuolinen työ

Hän kiittelee työtään vaihtelevaksi ja mielenkiintoiseksi. Ja mikä hienoa, energiaa jää muuhunkin kuin työn tekoon.

– Onhan se työntekijöillekin mukavaa, kun kauppiaalla riittää virtaa päivään, hän toteaa hymyillen.

Ravintola-alan osaamisesta on Qasimille ollut hyötyä siinä mielessä, että tänä päivänä R-kioskilla myydään myös erilaista pikkupurtavaa pieneen tai isompaankin nälkään.

– Urani alussa kioskeissa myytiin ehkä suhteellisesti enemmän pullaa ja tupakkaa kuin nyt. Tätä nykyä myymme myös pikaruokaa, muun muassa herkullista Crispy Chickeniä ja pikkupizzoja.

R-kioskissa ruuan tuoreus on todella tärkeää ja kioskeista löytyvät omat uunit.  Päivän alussa Qasim valmistaakin ensi töikseen tuoreet sämpylät, jotka tekevät nopeasti kauppansa. Uutta tehdään päivän mittaan.

Jumbon kioskissa on yhteensä viisi työntekijää, joista kaksi on reservissä ja kolme vakituista.

– Itse R-kioski on konseptina todella mukava, sillä yrittäjällä on siinä takanaan vahva organisaatio ja sen tarjoama tuki. Esimerkiksi oma palkanlaskija auttaa eri kysymyksissä. Ja kaikkeen saa apua ja neuvoa aina kun tarvitaan, hän huomauttaa.

R-kauppiaana toimiminen on hänen mukaansa ennen kaikkea hyvin inspiroivaa, sillä uutta tulee jatkuvasti. Joka neljäs viikko on uusi kampanja ja siihen liittyvät tuotteet. Mainonta ja markkinointi ovat nekin loppuun asti mietittyjä. Kauppiaan tarvitsee vain laittaa tuote oikealle paikalleen.

Ison ketjun tuoma varmuus tarjoaakin hänen mukaansa mitä parhaimmat puitteet yrittämiseen.

– Voin suositella tätä muillekin ravintola-alan ammattilaisille hyvillä mielin, Qasim Khokhar toteaa.

Tutustu lisää ja katso myös haettavat kohteet

www.r-kioski.fi/kauppiaaksi

(Lähde: Ravintola, Kahvila & Fastfood 1/2023)

R-kioskista alku yrittäjyyteen - ” Mitä vain osaa, kunhan haluaa tarpeeksi”, sanoo R-yrittäjä Jutta Peltonen

Ensimmäiset muistot Ärrästä tulevat Jutta Peltoselle mieleen lapsuudesta vuosien takaa.

- Se oli pieni konttikioski Tikkakoskelle, jonne vein kaikki rahani ja ostin Pokemon-kortteja, Jutta nauraa.
Nykyisin hän on toiminut yrittäjänä ketjulle jo yli kymmenen vuotta. Noihin vuosiin on mahtunut paljon muutoksia.

– On ollut kiva olla mukana niissä muutoksissa. Kun aloitin työt ketjulla yli kymmenen vuotta sitten, R-kioskeilla alettiin puhumaan kahvin myymisestä. Silloin alkuun sitä saattoi mennä muutama kuppi päivässä. Nykyisessä R-kioskissani menee satoja kuppeja päivässä, Jutta kuvailee.

Jutta toimii nykyisin yrittäjänä Jyväskylän Sairaala Novan yhteydessä olevassa R-kioskissa, jossa vilskettä riittää. Tasainen asiakasvirta koostuu sairaalassa asioivista sekä henkilökunnasta.

-Tämä on aika vilkas piste, ja samalla toki vastuutakin on enemmän. Työvuorossa on samaan aikaan monta työntekijää ja tavaraa liikkuu paljon.

Jutan luotsaamassa kioskissa on kuusi vakituista työntekijää sekä muutama tuttu tuuraaja tarvittaessa.

-Mulla on tosi hyvä tiimi ja tykkään kaikista kovasti. Välillä tämä työ tuo haasteitakin, mutta se on myös työn suola. Kun henkilöstöjohtaminen onnistuu, niin se on tosi palkitsevaa.

Matala kynnys yrittäjyyteen

Tutustu lisää R-yrittäjyyteen tästä

R-kioski tarjoaa matalan kynnyksen ja mahdollisuuden menestyä itsenäisenä yrittäjänä Suomen suurimmassa franchisingketjussa. R-kauppiaana käyttöönsä saa vahvan brändin, toimivan ja jatkuvasti kehittyvän myymäläkonseptin sekä monipuoliset tukipalvelut. Yrittäjän rahoitustarve jää pieneksi, koska   R-kioski hoitaa investoinnit. Sopimuskausi on kolme vuotta kerrallaan.

Jutan mukaan R-kioskin kannattavuus on paljolti kiinni yrittäjästä itsestään.

-Pitää huolehtia siitä, että tuotteita on riittävästi ja kioski on siistissä kunnossa. Tärkeää on myös henkilökunnan valmentaminen ja ennen kaikkea asiakasviihtyvyys. On pystyttävä pitämään kulut balanssissa. Kyllä se duunia vaatii, mutta hyvin olen pärjännyt, Jutta hymyilee.

Nuoren mutta kokeneen R-kauppiaan mielestä tärkeää on sekin, että oikeaan kioskiin löytyy oikea persoona, sillä asiakaskunnat vaihtelevat kohteen mukaan. Jutta korostaa, että R-yrittäjyys on kulujen laskemisen lisäksi vahvasti asiakaspalvelutyötä.

-Sanoisin myös, että kuten kaikessa yrittäjyydessä, tästä työstä pitää todella tykätä, jotta sitä jaksaa tehdä.

Jutan työskentelyä seuratessa välittäminen omaa työtä kohtaan tuleekin hyvin selväksi. Haastattelun aikanakin hän järjestelee ohimennen hyllyillä olevia tuotteita siistimpiin riveihin. Töitä Jutta laskee tekevänsä noin 50 tuntia viikossa työpaikalla, mutta välillä myös illalla kotona läppärin ääressä.

-Oman työajan rajaaminen on itsestä kiinni. Itse olen lukujen kanssa sellainen, että seuraan niitä ehkä enemmänkin kuin olisi tarpeen.

Jutta vakuuttaa, että vapaa-aikaakin R-kioskin yrittäjälle kyllä jää.
-Itse seinäkiipeilen ja ulkoilen koirani kanssa. Lumilautailu on myös sydäntäni lähellä.

Ihanat kanta-asiakkaat

R-kauppiaat pitävät yhtä kioskia tyypillisesti kolmen vuoden sopimuksen ajan kerrallaan. Vastuullisimmille ja vilkkaimmille paikoille kannukset täytyy niin sanotusti ansaita. Jutan ensimmäinen työkokemus ketjun palveluksessa tapahtui tuuraajana Jyväskylän Palokan R-kioskissa.

-Silloinen esimies ja muut kouluttajat olivat ihania. Vastaanotto oli tosi lämmin ja auttavainen. Uutta opittavaa oli paljon, mutta tekemällä tuli koko ajan paremmaksi.

Palokan jälkeen Jutta oli töissä Jyväskylän Kangasvuoressa toisella yrittäjällä, joka on nykyisin hänen kollegansa.

-Uran aikana on tullut tutuksi myös monta ihanaa kanta-asiakasta, kuten Kangasvuoren R-kioskin vanhemmat herrasmiehet, jotka istuivat kioskissa monena iltana pelaamassa, Jutta muistelee.

Kokemuksen karttuessa nuori nainen sai ketjulta vaativampia kauppiaspaikkoja, kuten Jyväskylän Matkakeskuksen R-kioskin, jossa esimerkiksi tuotteiden määrä oli huomattavasti suurempi kuin mihin Jutta oli aiemmin tottunut. Pelkäämätön asenne kuitenkin on vienyt yrittäjää jatkuvasti eteenpäin.

-Olen aina ajatellut, että mitä vain osaa, kunhan haluaa tarpeeksi.

Jutta suosittelee yrittäjyyttä R-ketjussa kaikille, jotka tykkäävät itsenäisestä työstä ja siinä kehittymisestä. Vaikka vastuuta on paljon, taustalla on ison ketjun tuki.

– R-kioskin starttivalmennuksen jälkeen meillä on myyntivalmennuksia 3-4 kertaa vuodessa ja kerran vuodessa Ärräpäivät, R-kauppiaiden suurtapahtuma. Lähimpiä kollegoita tulee tavattua myös töiden ulkopuolella.

Lue lisää ja tutustu: www.r-kioski.fi/kauppiaaksi

R-kioskikauppiaan päivä on täynnä vaihtelua

Nina Suodenjoki on toiminut R-kioskikauppiaana jo liki vuosikymmenen. Hän vastaa Hyllykallion R-kioskista, ja viimeisimpänä hän on ottanut hoidettavakseen Seinäjoen sairaalan uuden R-kioskin.

Energinen Nina työskenteli ennen yrittäjäksi ryhtymistään ravintola-alalla. Nähtyään ilmoituksen, jossa haettiin uusia kauppiaita, hän innostui ajatuksesta.

Tutustu lisää R-kioski yrittäjyyteen tästä

– Edellisessä työpaikassani tuli samoihin aikoihin mittavia muutoksia ja koin, että nyt on vaihdon aika. Olen ollut kyllä päätökseen tyytyväinen, hän sanoo ponnekkaasti.

Nina kiittelee R-kauppiaan toimenkuvaa monipuoliseksi. Yrittäjänä voi olla oman itsensä herra. Ravintola-alan ammattilaisena Ninaa ilahduttaa myös se, että R-kioski on tänä päivänä vahva foodservice-sektorin toimija.
– R-kauppiaan työ on kyllä aika vapaata, ja tässä saa ideoida kaikenlaista, hän puntaroi.

Seinäjoen sairaalan uusi R-kioski toimittaa ruokaa myös tilauksesta sairaalan sisällä, mikä on Ninan mukaan kiva lisä työhön. Moderni ja tilava keittiö mahdollistaa esimerkiksi pizzojen ja piirakoiden paistamisen, mikä miellyttää leipomisesta tykkäävää Ninaa.
– Nytkin olen lähdössä sairaalalle hoitamaan yhtä asiakastilausta. Toimitamme osastoille tarjoiluja lääkärien tilaisuuksiin, hän kertoo.

Organisaation leveät hartiat yrittäjän etu

R-kioskiyrittäjäksi ryhtyminen oli Ninalle yhtä kaikki iso askel. Yksinyrittäjäksi hän ei olisi lähtenyt.
– Tämän kaltaisen kioskin valikoima on jo niin mittava, että sen rakentaminen ja neuvotteleminen olisivat vieneet yksinyrittäjän kaiken ajan, hän valottaa. R-kioskin tarjoaman vahvan tukikonseptin turvin oli sen sijaan jouhevaa lähteä liikkeelle.

Ninan vetämät R-kioskit työllistävät yhteensä 14 työntekijää. Senkin vuoksi on hienoa, että tukena on R-kioskin omat palkanlaskijat, samoin kuin it-tuki ynnä alue- ja myyntipäälliköt. Koska kyseessä on ketju, tietyt normit määrittävät toki toimintaa. Silti työssä on yrittäjän vapaus ja mahdollisuus vaikuttaa kaikkeen. Mikä hienointa, ahkeruus palkitaan, ja se näkyy myös kauppiaan tilipussissa.
– Itse olen aina kehittelemässä kaikennäköistä uutta, kuten erilaisia tapahtumia toisten paikallisyrittäjien kanssa, hän kertoo hymyillen.

Korona-aikana tehdyt rajoitukset ovat kohdelleet kovalla kädellä ravintolasektoria. Onneksi noutoruuan merkitys on kuitenkin vain kasvanut viimeisen puolentoista vuoden aikana.
– Meillä ei ole toistaiseksi ollut mitään hätää, eikä ketään ole tarvinnut lomauttaa. Kyllähän sitä on hyvä mieli työntekijöiden puolesta ja on todella kiitollinen, kun pystyy tarjoamaan töitä näinkin monelle, Nina toteaa ja jatkaa.

Voin kyllä suositella R-kauppiaaksi ryhtymistä, etenkin ravintola-alan ihmisille. Tässä työssä toimenkuva on ihmisläheinen, työ on innostavaa ja tarjoaa myös varman toimeentulon.

Tutustu lisää R-kioski yrittäjyyteen tästä

(Lähde: Ravintola, Kahvila & Fastfood 3/21)

Satu vaihtoi R-kioskiyrittäjäksi oikeaan aikaan

Satu Halttunen on koulutukseltaan à la Carte -kokki ja toiminut yrittäjänä nyt yli vuoden ajan.

Kiteen R-kioskilla ovi käy tiheään – päivä on ollut vilkas, kuten tavallista. Se ei kokenutta ravintola-alan ammattilaista haittaa, päinvastoin. – Kun töitä on riittävästi, työpäivä kuluu kuin siivillä, hän kiittelee hymyillen.

Yrittäjyys on aina kiehtonut Satua juuri siksi, että siinä ihminen saa olla itse puikoissa.

Tutustu lisää R-kioski yrittäjyyteen tästä

Ennen yrittäjäksi ryhtymistään hän oli puntaroinut paikan vaihdosta jo pidempään.
– Silloinen ravintolatyöni ei tarjonnut riittävästi haasteita, mutta Kiteen kokoisella paikkakunnalla ei ole helppo löytää koulutukseni mukaista työtä, hän valottaa. Satu huomasi, että Kiteelle haettiin kuitenkin uutta R-kioskin vetäjää.

Hetken asiaa puntaroituaan hän päätti käydä kauppiaan luona juttelemassa. Tämä innostui esittelemään Sadulle R-kioskin konseptia ja tuotevalikoimaa. R-kioski on monesti pikkukylällä se paikka, mistä saa lähes kaikkea. Siinä missä R-kioskille tultiin ennen jättämään Veikkausta tai ostamaan postimerkkejä, nyt selkeästi kasvavin sarka on kuitenkin pikaruoka. Satu huomasi,
että R-kioskiyrittäjälle ravintola-alan koulutuksesta ja kokemuksesta on runsaasti hyötyä.

– Seuraavaksi suuntasinkin jo aluepäällikön juttusille, jonka avulla asiat lähtivät järjestymään ripeästi, Satu kertoo. Virallisesti Sadusta tuli R-kioskiyrittäjä 18. helmikuuta 2020. Ajoitus ei olisi voinut olla parempi – pian korona ja sen aiheuttamat rajoitukset olivat myös Kiteellä todellisuutta.

Koko Suomea ravisteleva kriisi iski ehkä pahimmin juuri ravintola-alaan. – Tämä oli siten todellinen onnenpotku, muuten olisin ollut tänäkin talvena lomautettuna, hän toteaa vakavana. Satu on tottunut ravintolassa nopeatempoiseen työhön. R-kioskillakin voi yhtäkkiä olla jonoa ovelle asti, samalla kun pitää valmistaa ruokaa. Pullaa paistetaan pitkin päivää viittä eri sorttia ja sen kanssa on tarjolla tumma ja vaaleapaahtoista, tuoretta Pauligin kahvia. Ruokatuotevalikoima on kasvanut voimakkaasti kuluneen vuoden aikana. – Kohta aloitettuani valikoimiin tuli mukaan muun muassa pizza slicet ja chicken wingsit, ja saimme lämpövitriinin, mistä kiireiset asiakkaat saavat tuotteet kuumana nopeasti mukaansa, Satu kertoo.

Kitee on pieni kylä. Vaikka asiakasmäärät eivät ole kasvaneet, ruuan menekki on noussut jatkuvasti, jopa 200 %. Lounaspöydässä tulee helposti ähky, ja moni nauttiikin mieluummin Ärrän tarjoamaa pikkupurtavaa vaikka sitten vähän useammin. Etenkin taquitot, ja muut lämpimät välipalat sekä pikkusuolaiset, ovat nyt suosittuja.

Satu pääsee työssään toteuttamaan myös omia ideoitaan. – Viimeisimpänä uutuutena valikoima laajeni täytettyihin leipiin, joissa tuotteen ulkonäöllä ja maulla on iso merkitys, hän huomauttaa ja kannustaa kiinnostuneita alan ihmisiä lähtemään mukaan R-kioskiyrittäjiksi.

R-kioskin tukiverkosto, myynti- ja aluepäälliköt, controllerit ja palkanlaskijat auttavat myynnin kehittämisessä, henkilöstöasioissa ja talouspuolen kysymyksissä. Vahva brändi, toimiva konsepti ja palvelukeskuksen tarjoama päivittäinen tuki ovat Satun mielestä olleet tärkeitä tekijöitä menestyksessä.
– Mukavinta on kivojen asiakkaiden ohella nähdä kuitenkin oman työnsä tulokset, hän kiittelee.

Tutustu lisää R-kioski yrittäjyyteen tästä

(Lähde: Ravintola, Kahvila & Fastfood 2/21)

Kauppiaalle tärkeintä ovat tyytyväiset asiakkaat

Kotkan Keskuskadun R-kioskilla käy aamuisin kuhina. Arjen askareisiin matkalla olevia asiakkaita palvelee kauppias Marjaana Lemström yhdessä kioskin kahden työntekijän kanssa. Asiakkaat otetaan vastaan ammattitaidolla ja kuulumisia vaihdetaan suurella sydämellä. Asiakkaat ovat kauppiaalle kaikki kaikessa.

Marjaana Lemströmin ura R-kioskin palveluksessa on ollut pitkä. Hän aloitti myyjän työt vuonna 1983 ja toimi myöhemmin 16 vuotta esimiehenä ennen siirtymistään kauppiaaksi. R-kioskin kauppiaat toimivat kolmen vuoden jaksoissa, jonka jälkeen kauppiaaksi haetaan uudelleen.

– Kauppiaaksi lähteminen vaatii päätöksen ja pienen pääoman. Myös sitoutumista ja asennetta pitää löytyä tähän hommaan. Olen ollut kauppiaana nyt vuodesta 2013 lähtien, eli kauppiaana olen ollut nyt yli kymmenen vuotta, Marjaana kertoo.

– Kun aloitin kauppiaana, oli fiilis mahtava. Kioskista tuli minun paikkani. Totta kai myös jännitti, mutta päätöksenteossa auttoi niin aiempi kokemukseni kuin R-kioskin todella vahva tukiorganisaatiokin. Tiesin, että päätös oli oikea.

R-kioskilla ollaan yhtä suurta perhettä

R-kioskin kauppiaana minkään asian kanssa ei tarvitse jäädä yksin. Organisaatio tukee kauppiaita aluepäälliköiden, myyntipäälliköiden ja kontrollerien avustuksella. Myös muiden kauppiaiden tuki ja oman tiimin toimivuus ovat tärkeitä seikkoja.

– R-kioskin palvelukeskus on erinomainen. Aina on tuki takana, jos haluaa tietää jotain tai jokin asia mietityttää. Palvelukeskuksen ihmiset ovat heti tilanteen tasalla, ja kynnys soittaa on tehty todella matalaksi.

– Kauppiaat tukevat toisiaan. Teemme yhteistilauksia ja jaamme onnistumisia. Oma tiimini kioskilla on maailman paras. Meillä on erittäin myyntihenkiset ja ammattitaitoiset työntekijät. He ovat todella upeita asiakaspalvelijoita, Marjaana kehuu.

”Jos meillä ei olisi asiakkaita, ei meillä olisi mitään”

Keskuskadun R-kioskin asiakasmäärä ja liikevaihto ovat kasvaneet Marjaanan kauppiasaikana jatkuvasti. Töitä tehdään paljon, mutta rennolla fiiliksellä. R-kioskilla asiakas on aina ylin johtaja – näin myös Marjaanan kioskissa.

– Kauppa pyörii todella hyvin tänä päivänä, ja kauppiaana olen tietenkin tyytyväinen siihen. Työtä tehdään kovasti, mutta se kuuluu asiaan. Kauppiaana tiedän, että töitä on paljon, mutta se on pelkästään hyvä asia, Marjaana sanoo.

– Meillä on rento meininki täällä, ja uskon, että asiakkaatkin aistivat sen. Asiakas on aina numero yksi, ja töitä tehdään tämä asia huomioiden. Jos meillä ei olisi asiakkaita, ei meillä olisi mitään, Marjaana päättää.

 

Teemu Siltanen: ”Jokainen päivä on erilainen”

Teemu Siltanen toimii kauppiaana Euran ja Säkylän R-kioskeilla. Syksyllä 2023 Teemu otti myös Porin Satasairaalan hoitaakseen. Kauppiaan työ on Teemun mukaan hauskaa sekä vaihtelevaa. Yksikään päivä ei ole samanlainen kuin edellinen. Eniten Teemu nauttii asiakkaiden kohtaamisesta sekä siitä, kuinka henkilökunta toimii tiiminä.

Raisiosta kotoisin oleva Teemu aloitti R-kioskilla työskentelyn vuonna 2010. Kauppiaaksi hän ryhtyi vuonna 2014. Tällä hetkellä Teemu toimii kauppiaana Euran, Säkylän sekä Porin Satasairaalan kioskeilla.

– Kauppiaana aloittaminen on helppoa. Olet franchising-yrittäjiä, sinulla on valmis tila ja R-kioski hoitaa puolestasi kaikki alkoholi-, tupakka- ja nikotiiniluvat. Sinun ei oikeastaan tarvitse niistä murehtia, vaan kokonaisuus on valmis paketti. Aloittamista varten sinun on vain hankittava rahoitus, Teemu kertoo.

Asiakkaat antavat energiaa

Kauppiaana ja yrittäjänä Teemu vastaa kioskin toiminnasta kokonaisvaltaisesti. Työ on vaihtelevaa ja edellyttää kauppiaalta joustavuutta sekä sitoutuneisuutta. Eniten energiaa Teemulle antavat asiakkaat sekä hänen työkaverinsa.

– Nautin työssäni eniten asiakkaiden kohtaamisesta. He auttavat jaksamaan ja ovat aina se päivän piristys. Nautin myös siitä, että minulla on todella hyvä henkilökunta. Tsemppaamme yhdessä toisiamme. Olemme pärjänneet hyvin ja olemme hyvä tiimi, Teemu hymyilee.

– Kannustan henkilökuntaani ja yritän motivoida heitä mahdollisimman paljon. Painotan sitä, että tämä ei ole minun kioskini, vaan meidän kioskimme.

Ketjun tukiorganisaatio ja vahva brändi tukevat yrittäjää

Vaikka työ on vaativaa, on kauppiaalla takanaan kuitenkin koko ketjun tukiorganisaatio sekä vahva brändi. R-kioski on valtakunnallinen toimija, jonka tuntevat käytännössä kaikki Hangosta Ivaloon. Ketjulta ja muilta kauppiailta saatava tuki sekä tunnettu brändi tekevät kauppiaana toimimisesta helppoa.

– Ketjun tuki on todella vahvaa. Jos minulla on jokin ongelma, niin saan siihen vastauksen samana päivänä tai viimeistään seuraavana päivänä. Koskaan en ole jäänyt ongelmien kanssa yksin, vaan ratkaisu on aina löydetty yhdessä.

– Voin lämpimästi suositella kauppiaana toimimista. Tämä on hauskaa hommaa, ja jokainen päivä on erilainen, Teemu summaa.