Kauppiaiden kokemuksia

Millaista arki on R-kauppiaana? Annetaan heidän itse kertoa!

Kokista R-kauppiaaksi

Kun Qasim Khokhar muutti aikoinaan työn perässä Suomeen, hän tuskin osasi arvata, että hän ryhtyisi joskus vielä R-kauppiaaksi.

– Olen koulutukseltani kokki, jota työtä sitten työluvan saatuani teinkin Helsingissä ensin yhden pienemmän ravintolan palveluksessa, ja sitten Helsingin Forumissa, jossa työskentelin eräässä pikaruokapaikassa.

Kotimaassaan Qasim oli tottunut siihen, että kokkina hänellä oli apunaan keittiössä useita käsipareja. Suomessa tilanne oli kuitenkin toinen, ja työ fyysisesti hyvin raskasta. Kuusi vuotta viimeisimmässä paikassa työskenneltyään hän tunsi ajan olevan kypsä muutokselle.
– Puntaroin mielessäni eri vaihtoehtoja, ja vuonna 2017 ryhdyin sitten R-kauppiaaksi Tikkurin ostoskeskukseen, hän valottaa.

Kohta sen jälkeen hänestä tuli sai vastuulleen myös toisen, Oulunkylässä toimivan, R-kioskin.

Yhteensä R-kioskeja on ympäri maata noin viitisen sataa, mutta Qasim Khokharin mielessä oli yksi ylitse muiden.

Kun aluepäällikkö eräänä päivänä sitten ehdotti, että hän ottaisi vastuulleen Helsingissä ostoskeskus Jumbossa toimivan R-kioskin, Qasimia ei tarvinnut houkutella sen enempää.

– Kioskin sijainti on minulle mitä edullisin, sillä asun perheeni kanssa lähellä Jumboa. Muutenkin pidän paikasta ja monesti ohi kävellessäni katselin sitä haikeana, hän kertoo.

Innostava ja monipuolinen työ

Tällä hetkellä Qasim vetää kahta kioskia, joista toinen sijaitsee Espoon torilla. Hän kiittelee työtään vaihtelevaksi ja mielenkiintoiseksi. Ja mikä hienoa, energiaa jää muuhunkin kuin työn tekoon.

– Onhan se työntekijöillekin mukavaa, kun kauppiaalla riittää virtaa päivään, hän toteaa hymyillen.

Ravintola-alan osaamisesta on Qasimille ollut hyötyä siinä mielessä, että tänä päivänä R-kioskilla myydään myös erilaista pikkupurtavaa pieneen tai isompaankin nälkään.

– Urani alussa kioskeissa myytiin ehkä suhteellisesti enemmän pullaa ja tupakkaa kuin nyt. Tätä nykyä myymme myös pikaruokaa, muun muassa herkullista Crispy Chickeniä ja pikkupizzoja.

R-kioskissa ruuan tuoreus on todella tärkeää ja kioskeista löytyvät omat uunit.  Päivän alussa Qasim valmistaakin ensi töikseen tuoreet sämpylät, jotka tekevät nopeasti kauppansa. Uutta tehdään päivän mittaan.

Jumbon kioskissa on yhteensä viisi työntekijää, joista kaksi on reservissä ja kolme vakituista. Espoon torin toimipisteessä on puolestaan viisi vakinaista. Siellä Qasim tekee vain kahta päivää.

– Itse R-kioski on konseptina todella mukava, sillä yrittäjällä on siinä takanaan vahva organisaatio ja sen tarjoama tuki. Esimerkiksi oma palkanlaskija auttaa eri kysymyksissä. Ja kaikkeen saa apua ja neuvoa aina kun tarvitaan, hän huomauttaa.

R-kauppiaana toimiminen on hänen mukaansa ennen kaikkea hyvin inspiroivaa, sillä uutta tulee jatkuvasti. Joka neljäs viikko on uusi kampanja ja siihen liittyvät tuotteet. Mainonta ja markkinointi ovat nekin loppuun asti mietittyjä. Kauppiaan tarvitsee vain laittaa tuote oikealle paikalleen.

Ison ketjun tuoma varmuus tarjoaakin hänen mukaansa mitä parhaimmat puitteet yrittämiseen.

– Voin suositella tätä muillekin ravintola-alan ammattilaisille hyvillä mielin, Qasim Khokhar toteaa.

www.r-kioski.fi/kauppiaaksi

(Lähde: Ravintola, Kahvila & Fastfood 1/2023)

R-kioskista alku yrittäjyyteen - ” Mitä vain osaa, kunhan haluaa tarpeeksi”, sanoo R-yrittäjä Jutta Peltonen

Ensimmäiset muistot Ärrästä tulevat Jutta Peltoselle mieleen lapsuudesta vuosien takaa.

- Se oli pieni konttikioski Tikkakoskelle, jonne vein kaikki rahani ja ostin Pokemon-kortteja, Jutta nauraa.
Nykyisin 29-vuotias R-kauppias on toiminut yrittäjänä ketjulle jo yli kahdeksan vuotta. Noihin vuosiin on mahtunut paljon muutoksia.

– On ollut kiva olla mukana niissä muutoksissa. Kun aloitin työt ketjulla yli kymmenen vuotta sitten, R-kioskeilla alettiin puhumaan kahvin myymisestä. Silloin alkuun sitä saattoi mennä muutama kuppi päivässä. Nykyisessä R-kioskissani menee satoja kuppeja päivässä, Jutta kuvailee.

Jutta toimii nykyisin yrittäjänä Jyväskylän Sairaala Novan yhteydessä olevassa R-kioskissa, jossa vilskettä riittää. Tasainen asiakasvirta koostuu sairaalassa asioivista sekä henkilökunnasta.

-Tämä on aika vilkas piste, ja samalla toki vastuutakin on enemmän. Työvuorossa on samaan aikaan monta työntekijää ja tavaraa liikkuu paljon.

Jutan luotsaamassa kioskissa on kuusi vakituista työntekijää sekä muutama tuttu tuuraaja tarvittaessa.

-Mulla on tosi hyvä tiimi ja tykkään kaikista kovasti. Välillä tämä työ tuo haasteitakin, mutta se on myös työn suola. Kun henkilöstöjohtaminen onnistuu, niin se on tosi palkitsevaa.

Matala kynnys yrittäjyyteen

R-kioski tarjoaa matalan kynnyksen ja mahdollisuuden menestyä itsenäisenä yrittäjänä Suomen suurimmassa franchisingketjussa. R-kauppiaana käyttöönsä saa vahvan brändin, toimivan ja jatkuvasti kehittyvän myymäläkonseptin sekä monipuoliset tukipalvelut. Yrittäjän rahoitustarve jää pieneksi, koska   R-kioski hoitaa investoinnit. Sopimuskausi on kolme vuotta kerrallaan.

Jutan mukaan R-kioskin kannattavuus on paljolti kiinni yrittäjästä itsestään.

-Pitää huolehtia siitä, että tuotteita on riittävästi ja kioski on siistissä kunnossa. Tärkeää on myös henkilökunnan valmentaminen ja ennen kaikkea asiakasviihtyvyys. On pystyttävä pitämään kulut balanssissa. Kyllä se duunia vaatii, mutta hyvin olen pärjännyt, Jutta hymyilee.

Nuoren mutta kokeneen R-kauppiaan mielestä tärkeää on sekin, että oikeaan kioskiin löytyy oikea persoona, sillä asiakaskunnat vaihtelevat kohteen mukaan. Jutta korostaa, että R-yrittäjyys on kulujen laskemisen lisäksi vahvasti asiakaspalvelutyötä.

-Sanoisin myös, että kuten kaikessa yrittäjyydessä, tästä työstä pitää todella tykätä, jotta sitä jaksaa tehdä.

Jutan työskentelyä seuratessa välittäminen omaa työtä kohtaan tuleekin hyvin selväksi. Haastattelun aikanakin hän järjestelee ohimennen hyllyillä olevia tuotteita siistimpiin riveihin. Töitä Jutta laskee tekevänsä noin 50 tuntia viikossa työpaikalla, mutta välillä myös illalla kotona läppärin ääressä.

-Oman työajan rajaaminen on itsestä kiinni. Itse olen lukujen kanssa sellainen, että seuraan niitä ehkä enemmänkin kuin olisi tarpeen.

Jutta vakuuttaa, että vapaa-aikaakin R-kioskin yrittäjälle kyllä jää.
-Itse seinäkiipeilen ja ulkoilen koirani kanssa. Lumilautailu on myös sydäntäni lähellä.

Ihanat kanta-asiakkaat

R-kauppiaat pitävät yhtä kioskia tyypillisesti kolmen vuoden sopimuksen ajan kerrallaan. Vastuullisimmille ja vilkkaimmille paikoille kannukset täytyy niin sanotusti ansaita. Jutan ensimmäinen työkokemus ketjun palveluksessa tapahtui tuuraajana Jyväskylän Palokan R-kioskissa.

-Silloinen esimies ja muut kouluttajat olivat ihania. Vastaanotto oli tosi lämmin ja auttavainen. Uutta opittavaa oli paljon, mutta tekemällä tuli koko ajan paremmaksi.

Palokan jälkeen Jutta oli töissä Jyväskylän Kangasvuoressa toisella yrittäjällä, joka on nykyisin hänen kollegansa.

-Uran aikana on tullut tutuksi myös monta ihanaa kanta-asiakasta, kuten Kangasvuoren R-kioskin vanhemmat herrasmiehet, jotka istuivat kioskissa monena iltana pelaamassa, Jutta muistelee.

Kokemuksen karttuessa nuori nainen sai ketjulta vaativampia kauppiaspaikkoja, kuten Jyväskylän Matkakeskuksen R-kioskin, jossa esimerkiksi tuotteiden määrä oli huomattavasti suurempi kuin mihin Jutta oli aiemmin tottunut. Pelkäämätön asenne kuitenkin on vienyt yrittäjää jatkuvasti eteenpäin.

-Olen aina ajatellut, että mitä vain osaa, kunhan haluaa tarpeeksi.

Jutta suosittelee yrittäjyyttä R-ketjussa kaikille, jotka tykkäävät itsenäisestä työstä ja siinä kehittymisestä. Vaikka vastuuta on paljon, taustalla on ison ketjun tuki.

– R-kioskin starttivalmennuksen jälkeen meillä on myyntivalmennuksia 3-4 kertaa vuodessa ja kerran vuodessa Ärräpäivät, R-kauppiaiden suurtapahtuma. Lähimpiä kollegoita tulee tavattua myös töiden ulkopuolella.

Työ on ollut varsin mukaansa tempaavaa ja toimenkuva on hyvin monipuolinen

Kirsi Sinijärvi on syntyperäinen jyväskyläläinen ja toimii tätä nykyä R-kauppiaana Laukaassa ja Pieksämäellä.

– Kouluttauduin aikoinani ravintolakokiksi, jossa ammatissa viihdyinkin 33-vuotiaaksi asti.
Sitten halusin tehdä välillä jotakin muuta, hän kertoo.

Elettiin vuotta 2009 ja Lievestuoreelle etsittiin
R-kauppiasta. Kirsi innostui kokeilemaan uutta uraa ja toimi aluksi pienen paikkakunnan R-kauppiaana. Kun kioski lopetettiin, hän siirtyi R-kauppiaaksi Laukaaseen. Tänä päivänä Kirsin vastuulla on kaikkiaan yhdeksän R-kioskia.

Omat kioskivuoronsa Kirsi hoitaa Laukaassa ja Pieksämäellä. Tämän ohella hän laatii muiden vastuullaan olevien kioskien työvuorolistat, maksaa palkat, sekä ohjeistaa, neuvoo ja opastaa työntekijöitä.

Ravintolakokin koulutuksesta on ollut runsaasti hyötyä, sillä tätä nykyä R-kioskissa ollaan paljon tekemisissä ruuan kanssa.

– Yhteneväisyyksiä löytyy, sillä ihan kuten ravintolassakin, myös kioskissa kaiken pitää olla tuoretta ja kauniisti esillä. Tämä työ on myös hyvin asiakaslähtöistä eli tietty palveluasenne on sekin tuttua ravintola-alalta, hän huomauttaa.

Kirsi kuvailee uravalintaansa onnistuneeksi ja oikeaksi:

– Työ on ollut varsin mukaansa tempaavaa, ja toimenkuva on hyvin monipuolinen, hän toteaa.

Varma ja luotettava konsepti

Yrittäjän roolissa R-kauppiaana toimiminen tarjoaa oivallista vastapainoa kassatyölle. Päivään mahtuu paljon erilaisia asioita ja yrittäjänä Kirsi pystyy rytmittämään myös omaa työpäiväänsä paremmin.

Esimiesasemassa korostuu puolestaan tiimityöskentelyn merkitys. Kirsi on harjaantunut pitämään kaikki langan päät käsissään, sillä työntekijöitä hänellä on tällä hetkellä kaikkiaan 34.

– Paljonhan tässä pitää töitä tehdä, mutta yrittäjän vastuun myötä tulee myös se vapaus, joka on minulle niin mieluista, hän huomauttaa.

R-Kioskin valmis konsepti tarjoaa turvalliset raamit yrittäjyyteen ja vahva tukiverkosto helpottaa työtä. Kirsi arvelee, että ilman niitä hän olisi tuskin lähtenyt kioskiyrittäjäksi.

– Taustalla olevan vahvan organisaation ansiosta asiat hoituvat jouhevasti. Siellä on omat pätevät tiiminsä tekemässä töitä niin tuotteistuksen kuin mainonnankin eteen. R-kauppiaan ei tarvitse muuta kuin laittaa uusi tuote tarjolle juuri siihen hyllypaikkaan kuin ohjeistetaan, hän kuvailee.

Tänä päivänä R-kioski tarjoaa runsaasti myös sähköisessä muodossa olevia tuotteita, kuten vaikkapa lippuja ja puhelinliittymiä. Kaikkiin tällaisiin palveluihin on tarjolla asianmukainen perehdytys.

– Mekin myymme DNA:ta, Saunalahtea ja Teliaa. Siksi on tärkeää, että pystymme ohjeistamaan omia asiakkaitamme. Se juuri on sitä hyvää asiakaspalvelua, hän toteaa.

Niitä jotka pohtivat R-kauppiaaksi ryhtymistä, Kirsi kannustaa lähtemään rohkeasti liikkeelle.

– Tämä on hyvin ihmisläheistä työtä, jossa voi omalla panoksellaan vaikuttaa todella paljon liiketoiminnan onnistumiseen ja sen myötä omaan tulotasoon. Olen aina saanut myös ketjun puolelta tukea ja apua, kun olen sitä tarvinnut. Palvelukeskus auttaa jopa iltaisin, R-kauppias Kirsi Sinijärvi kiittelee.

www.r-kioski.fi/kauppiaaksi

R-Kioskin valmis konsepti tarjoaa turvalliset raamit yrittäjyyteen ja vahva tukiverkosto helpottaa työtä. Omat kioskivuoronsa Kirsi hoitaa Laukaassa ja Pieksämäellä. Tämän ohella hän hoitaa muiden vastuullaan olevien kioskien työvuorolistat ja palkat, sekä ohjeistaa, neuvoo ja opastaa työntekijöitä.

(Lähde: Ravintola, Kahvila & Fastfood 2/2022)

R-kioskikauppiaan päivä on täynnä vaihtelua

Nina Suodenjoki on toiminut R-kioskikauppiaana jo reilut neljä vuotta. Hän vastaa Hyllykallion ja Laihian R-kioskeista, ja viimeisimpänä hän on ottanut hoidettavakseen Seinäjoen sairaalan uuden R-kioskin.

Energinen Nina työskenteli ennen yrittäjäksi ryhtymistään ravintola-alalla. Nähtyään ilmoituksen, jossa haettiin uusia kauppiaita, hän innostui ajatuksesta.

– Edellisessä työpaikassani tuli samoihin aikoihin mittavia muutoksia ja koin, että nyt on vaihdon aika. Olen ollut kyllä päätökseen tyytyväinen, hän sanoo ponnekkaasti.

Nina kiittelee R-kauppiaan toimenkuvaa monipuoliseksi. Yrittäjänä voi olla oman itsensä herra. Ravintola-alan ammattilaisena Ninaa ilahduttaa myös se, että R-kioski on tänä päivänä vahva foodservice-sektorin toimija.
– R-kauppiaan työ on kyllä aika vapaata, ja tässä saa ideoida kaikenlaista, hän puntaroi.

Seinäjoen sairaalan uusi R-kioski toimittaa ruokaa myös tilauksesta sairaalan sisällä, mikä on Ninan mukaan kiva lisä työhön. Moderni ja tilava keittiö mahdollistaa esimerkiksi pizzojen ja piirakoiden paistamisen, mikä miellyttää leipomisesta tykkäävää Ninaa.
– Nytkin olen lähdössä sairaalalle hoitamaan yhtä asiakastilausta. Toimitamme osastoille tarjoiluja lääkärien tilaisuuksiin, hän kertoo.

Organisaation leveät hartiat yrittäjän etu

R-kioskiyrittäjäksi ryhtyminen oli Ninalle yhtä kaikki iso askel. Yksinyrittäjäksi hän ei olisi lähtenyt.
– Tämän kaltaisen kioskin valikoima on jo niin mittava, että sen rakentaminen ja neuvotteleminen olisivat vieneet yksinyrittäjän kaiken ajan, hän valottaa. R-kioskin tarjoaman vahvan tukikonseptin turvin oli sen sijaan jouhevaa lähteä liikkeelle.

Ninan vetämät R-kioskit työllistävät yhteensä 14 työntekijää. Senkin vuoksi on hienoa, että tukena on R-kioskin omat palkanlaskijat, samoin kuin it-tuki ynnä alue- ja myyntipäälliköt. Koska kyseessä on ketju, tietyt normit määrittävät toki toimintaa. Silti työssä on yrittäjän vapaus ja mahdollisuus vaikuttaa kaikkeen. Mikä hienointa, ahkeruus palkitaan, ja se näkyy myös kauppiaan tilipussissa.
– Itse olen aina kehittelemässä kaikennäköistä uutta, kuten erilaisia tapahtumia toisten paikallisyrittäjien kanssa, hän kertoo hymyillen.

Korona-aikana tehdyt rajoitukset ovat kohdelleet kovalla kädellä ravintolasektoria. Onneksi noutoruuan merkitys on kuitenkin vain kasvanut viimeisen puolentoista vuoden aikana.
– Meillä ei ole toistaiseksi ollut mitään hätää, eikä ketään ole tarvinnut lomauttaa. Kyllähän sitä on hyvä mieli työntekijöiden puolesta ja on todella kiitollinen, kun pystyy tarjoamaan töitä näinkin monelle, Nina toteaa ja jatkaa.

Voin kyllä suositella R-kauppiaaksi ryhtymistä, etenkin ravintola-alan ihmisille. Tässä työssä toimenkuva on ihmisläheinen, työ on innostavaa ja tarjoaa myös varman toimeentulon.

(Lähde: Ravintola, Kahvila & Fastfood 3/21)

Satu vaihtoi R-kioskiyrittäjäksi oikeaan aikaan

Satu Halttunen on koulutukseltaan à la Carte -kokki ja toiminut yrittäjänä nyt yli vuoden ajan.

Kiteen R-kioskilla ovi käy tiheään – päivä on ollut vilkas, kuten tavallista. Se ei kokenutta ravintola-alan ammattilaista haittaa, päinvastoin. – Kun töitä on riittävästi, työpäivä kuluu kuin siivillä, hän kiittelee hymyillen.

Yrittäjyys on aina kiehtonut Satua juuri siksi, että siinä ihminen saa olla itse puikoissa.

Ennen yrittäjäksi ryhtymistään hän oli puntaroinut paikan vaihdosta jo pidempään.
– Silloinen ravintolatyöni ei tarjonnut riittävästi haasteita, mutta Kiteen kokoisella paikkakunnalla ei ole helppo löytää koulutukseni mukaista työtä, hän valottaa. Satu huomasi, että Kiteelle haettiin kuitenkin uutta R-kioskin vetäjää.

Hetken asiaa puntaroituaan hän päätti käydä kauppiaan luona juttelemassa. Tämä innostui esittelemään Sadulle R-kioskin konseptia ja tuotevalikoimaa. R-kioski on monesti pikkukylällä se paikka, mistä saa lähes kaikkea. Siinä missä R-kioskille tultiin ennen jättämään Veikkausta tai ostamaan postimerkkejä, nyt selkeästi kasvavin sarka on kuitenkin pikaruoka. Satu huomasi,
että R-kioskiyrittäjälle ravintola-alan koulutuksesta ja kokemuksesta on runsaasti hyötyä.

– Seuraavaksi suuntasinkin jo aluepäällikkö Topin juttusille, jonka avulla asiat lähtivät järjestymään ripeästi, Satu kertoo. Virallisesti Sadusta tuli R-kioskiyrittäjä 18. helmikuuta 2020. Ajoitus ei olisi voinut olla parempi – pian korona ja sen aiheuttamat rajoitukset olivat myös Kiteellä todellisuutta.

Koko Suomea ravisteleva kriisi iski ehkä pahimmin juuri ravintola-alaan. – Tämä oli siten todellinen onnenpotku, muuten olisin ollut tänäkin talvena lomautettuna, hän toteaa vakavana. Satu on tottunut ravintolassa nopeatempoiseen työhön. R-kioskillakin voi yhtäkkiä olla jonoa ovelle asti, samalla kun pitää valmistaa ruokaa. Pullaa paistetaan pitkin päivää viittä eri sorttia ja sen kanssa on tarjolla tumma ja vaaleapaahtoista, tuoretta Pauligin kahvia. Ruokatuotevalikoima on kasvanut voimakkaasti kuluneen vuoden aikana. – Kohta aloitettuani valikoimiin tuli mukaan muun muassa pizza slicet ja chicken wingsit, ja saimme lämpövitriinin, mistä kiireiset asiakkaat saavat tuotteet kuumana nopeasti mukaansa, Satu kertoo.

Kitee on pieni kylä. Vaikka asiakasmäärät eivät ole kasvaneet, ruuan menekki on noussut jatkuvasti, jopa 200 %. Lounaspöydässä tulee helposti ähky, ja moni nauttiikin mieluummin Ärrän tarjoamaa pikkupurtavaa vaikka sitten vähän useammin. Etenkin taquitot, ja muut lämpimät välipalat sekä pikkusuolaiset, ovat nyt suosittuja.

Satu pääsee työssään toteuttamaan myös omia ideoitaan. – Viimeisimpänä uutuutena valikoima laajeni täytettyihin leipiin, joissa tuotteen ulkonäöllä ja maulla on iso merkitys, hän huomauttaa ja kannustaa kiinnostuneita alan ihmisiä lähtemään mukaan R-kioskiyrittäjiksi.

R-kioskin tukiverkosto, myynti- ja aluepäälliköt, controllerit ja palkanlaskijat auttavat myynnin kehittämisessä, henkilöstöasioissa ja talouspuolen kysymyksissä. Vahva brändi, toimiva konsepti ja palvelukeskuksen tarjoama päivittäinen tuki ovat Satun mielestä olleet tärkeitä tekijöitä menestyksessä.
– Mukavinta on kivojen asiakkaiden ohella nähdä kuitenkin oman työnsä tulokset, hän kiittelee.

(Lähde: Ravintola, Kahvila & Fastfood 2/21)

R-kauppias Ninni Vantaalta

Ninni Niemi: ”Rakastun tähän työhön päivä päivältä enemmän”

Halu tehdä töitä itselle ja mahdollisuus hyötyä samalla ison ketjun tuesta innosti Ninni Niemen ottamaan rohkean
ura-askeleen ja ryhtymään yrittäjäksi R-kioskille.

Hän toivoisi, että ihmiset tietäisivät kauppiaana työskentelemisestä etenkin yhden asian:
"Sen, että tämä on ihan todella siisti työ."

Tutustu Ninnin tarinaan tarkemmin videolta

Lue lisää R-kauppiaaksi hakemisesta

R-kauppiaat Farjana, Sami ja Marja vastaavat

Kauppiaalle tärkeintä ovat tyytyväiset asiakkaat

Kotkan Keskuskadun R-kioskilla käy aamuisin kuhina. Arjen askareisiin matkalla olevia asiakkaita palvelee kauppias Marjaana Lemström yhdessä kioskin kahden työntekijän kanssa. Asiakkaat otetaan vastaan ammattitaidolla ja kuulumisia vaihdetaan suurella sydämellä. Asiakkaat ovat kauppiaalle kaikki kaikessa.

Marjaana Lemströmin ura R-kioskin palveluksessa on ollut pitkä. Hän aloitti myyjän työt vuonna 1983 ja toimi myöhemmin 16 vuotta esimiehenä ennen siirtymistään kauppiaaksi. R-kioskin kauppiaat toimivat kolmen vuoden jaksoissa, jonka jälkeen kauppiaaksi haetaan uudelleen.

– Kauppiaaksi lähteminen vaatii päätöksen ja pienen pääoman. Myös sitoutumista ja asennetta pitää löytyä tähän hommaan. Olen ollut kauppiaana nyt vuodesta 2013 lähtien, eli käynnissä on toinen kauteni. Todennäköisesti jatkan kolmannellekin kaudelle, Marjaana kertoo.

– Kun aloitin kauppiaana, oli fiilis mahtava. Kioskista tuli minun paikkani. Totta kai myös jännitti, mutta päätöksenteossa auttoi niin aiempi kokemukseni kuin R-kioskin todella vahva tukiorganisaatiokin. Tiesin, että päätös oli oikea.

R-kioskilla ollaan yhtä suurta perhettä

R-kioskin kauppiaana minkään asian kanssa ei tarvitse jäädä yksin. Organisaatio tukee kauppiaita aluepäälliköiden, myyntipäälliköiden ja kontrollerien avustuksella. Myös muiden kauppiaiden tuki ja oman tiimin toimivuus ovat tärkeitä seikkoja.

– R-kioskin palvelukeskus on erinomainen. Aina on tuki takana, jos haluaa tietää jotain tai jokin asia mietityttää. Palvelukeskuksen ihmiset ovat heti tilanteen tasalla, ja kynnys soittaa on tehty todella matalaksi.

– Kauppiaat tukevat toisiaan. Teemme yhteistilauksia ja jaamme onnistumisia. Oma tiimini kioskilla on maailman paras. Meillä on erittäin myyntihenkiset ja ammattitaitoiset työntekijät. He ovat todella upeita asiakaspalvelijoita, Marjaana kehuu.

”Jos meillä ei olisi asiakkaita, ei meillä olisi mitään”

Keskuskadun R-kioskin asiakasmäärä ja liikevaihto ovat kasvaneet Marjaanan kauppiasaikana jatkuvasti. Töitä tehdään paljon, mutta rennolla fiiliksellä. R-kioskilla asiakas on aina ylin johtaja – näin myös Marjaanan kioskissa.

– Kauppa pyörii todella hyvin tänä päivänä, ja kauppiaana olen tietenkin tyytyväinen siihen. Työtä tehdään kovasti, mutta se kuuluu asiaan. Kauppiaana tiedän, että töitä on paljon, mutta se on pelkästään hyvä asia, Marjaana sanoo.

– Meillä on rento meininki täällä, ja uskon, että asiakkaatkin aistivat sen. Asiakas on aina numero yksi, ja töitä tehdään tämä asia huomioiden. Jos meillä ei olisi asiakkaita, ei meillä olisi mitään, Marjaana päättää.

 

R-kauppias saattaa päätyä vaikka Tokioon myymällä pattereita

Porvoossa toripuiston kupeessa sijaitsee yksi R-kioskin kioskeista, jota pyörittää kauppias Mervi Väkiparta. Iloinen ja nauravainen Väkiparta toimii yrittäjänä kahdessa R-kioskissa Porvoossa, ja vaikka aika on yrittäjällä kortilla, löytyy sitä aina yhdeksälle lapsenlapselle.

– Sehän on lastenlasten mielestä ihan paras juttu, kun mummolla on oma kioski, Väkiparta nauraa.

Myyntikilpailut ruokkivat innostusta

Väkiparta on omien sanojensa mukaan erittäin kilpailuhenkinen ja kertookin, että erilaiset kioskien väliset myyntikilpailut motivoivat häntä työssään.

– Olimme juuri Tokiossa, koska voitimme patterinmyyntikilpailun. Sen lisäksi myimme neljässä viikossa 4720 pullaa, Väkiparta listaa viimeisimpiä saavutuksia.

Väkiparran historia R-kioskin kanssa on alkanut jo 15 vuotta sitten. R-kioskilla hän aloitti kesätöissä ja sille tielle hän on jäänyt. Ennen uraa R-kioskilla Väkiparta työskenteli keittiössä, mutta huomasi pian, että haluaisi työskennellä ihmisten parissa.

– Asiakkaista nautin tässä työssä eniten. Ihanat asiakkaat, hyvät yhteistyökumppanit ja ihana perhe. Siinähän se on, Väkiparta listaa.

Luotettava kivijalka kauppiaan tukena

Väkiparta kiittelee R-kioskin tukea kauppiaan takana. Apua saa aina, mutta sitä pitää osata myös pyytää.

– Jos on esimerkiksi sellainen tunne, että nyt en jaksa, taputetaan olalle ja sanotaan, että kyllä sinä Mervi jaksat. Se on hirveän tärkeää.

Sen lisäksi Väkiparta kertoo, että R-kioski -ketju hoitaa yrittäjälle normaalisti lankeavat hallinnolliset asiat. Kauppiaan ja työntekijöiden pääasialliseksi tehtäväksi jää tehdä myyntiä. Väkiparran mukaan R-kioskin kauppiaaksi sopiikin hyvin sellainen henkilö, joka todella pitää myymisestä.

– R-kioskin kauppiaaksi kannattaa lähteä. Tämä on hauskaa ja välillä tietysti väsyttää, mutta silti tämä on hauskaa, Väkiparta päättää.

Teemu Siltanen: ”Jokainen päivä on erilainen”

Teemu Siltanen toimii kauppiaana Euran ja Säkylän R-kioskeilla. Kauppiaan työ on Teemun mukaan hauskaa sekä vaihtelevaa. Yksikään päivä ei ole samanlainen kuin edellinen. Eniten Teemu nauttii asiakkaiden kohtaamisesta sekä siitä, kuinka henkilökunta toimii tiiminä.

Raisiosta kotoisin oleva Teemu aloitti R-kioskilla työskentelyn vuonna 2010. Kauppiaaksi hän ryhtyi vuonna 2014. Tällä hetkellä Teemu toimii kauppiaana Euran ja Säkylän kioskeilla.

– Kauppiaana aloittaminen on helppoa. Olet franchising-yrittäjiä, sinulla on valmis tila ja R-kioski hoitaa puolestasi kaikki alkoholi-, tupakka- ja nikotiiniluvat. Sinun ei oikeastaan tarvitse niistä murehtia, vaan kokonaisuus on valmis paketti. Aloittamista varten sinun on vain hankittava rahoitus, Teemu kertoo.

Asiakkaat antavat energiaa

Kauppiaana ja yrittäjänä Teemu vastaa kioskin toiminnasta kokonaisvaltaisesti. Työ on vaihtelevaa ja edellyttää kauppiaalta joustavuutta sekä sitoutuneisuutta. Eniten energiaa Teemulle antavat asiakkaat sekä hänen työkaverinsa.

– Nautin työssäni eniten asiakkaiden kohtaamisesta. He auttavat jaksamaan ja ovat aina se päivän piristys. Nautin myös siitä, että minulla on todella hyvä henkilökunta. Tsemppaamme yhdessä toisiamme. Olemme pärjänneet hyvin ja olemme hyvä tiimi, Teemu hymyilee.

– Kannustan henkilökuntaani ja yritän motivoida heitä mahdollisimman paljon. Painotan sitä, että tämä ei ole minun kioskini, vaan meidän kioskimme.

Ketjun tukiorganisaatio ja vahva brändi tukevat yrittäjää

Vaikka työ on vaativaa, on kauppiaalla takanaan kuitenkin koko ketjun tukiorganisaatio sekä vahva brändi. R-kioski on valtakunnallinen toimija, jonka tuntevat käytännössä kaikki Hangosta Ivaloon. Ketjulta ja muilta kauppiailta saatava tuki sekä tunnettu brändi tekevät kauppiaana toimimisesta helppoa.

– Ketjun tuki on todella vahvaa. Jos minulla on jokin ongelma, niin saan siihen vastauksen samana päivänä tai viimeistään seuraavana päivänä. Koskaan en ole jäänyt ongelmien kanssa yksin, vaan ratkaisu on aina löydetty yhdessä.

– Voin lämpimästi suositella kauppiaana toimimista. Tämä on hauskaa hommaa, ja jokainen päivä on erilainen, Teemu summaa.

”Yrittäjän vapaus on tässä työssä sekä parasta että haastavinta”

Moni haaveilee yrittäjyydestä ja sen mukanaan tuomasta vapaudesta – siitä, että on luonut ja kehittänyt jotain ihan itse. Moni myös toteuttaa unelmansa, yksi kokonaan uuden brändin rakentamalla, toinen ehkä valmiin yrityksen ostamalla ja kolmas hyppää tunnetun brändin matkaan franchising-yrittäjäksi. Lue mikä inspiroi Fazillaa hakemaan R-kauppiaaksi R-kioskille.

Tämä artikkeli on toteutettu yhdessä Duunitorin kanssa.

Fazilla Hafizi hyppäsi asiakkaasta yrittäjäksi – ”ensin pelkäsin, ettei kielitaitoni riitä”

Tunnelma Vantaan Pähkinärinteen R-kioskilla on tuttavallinen ja lämmin. Lähes jokainen ovesta sisään astuva asiakas moikkaa kassan takana hymyilevää Fazilla Hafizia tai tämän kauppiaspuolisoa Hamidullahia kuin vanhaa tuttua. ”Vakituisia asiakkaita on paljon, ja osa heistä käy täällä jopa useita kertoja päivässä”, Fazilla kertoo.

Afganistanista kotoisin oleva yrittäjäpariskunta Hamidullah ja Fazilla Hafizi pyörittää R-kioskia jo kolmatta vuotta.

Positiivista energiaa säteilevä Fazilla pyörittää kioskia miehensä kanssa menestyksekkäästi nyt jo kolmatta vuotta, vaikkei hän alkuun osannut kuvitella itseään R-kauppiaaksi.

”Pähkinärinteen R-kioski oli minulle tuttu vain asiakkaan roolin kautta. Ajattelin, ettei minusta voisi ikinä tulla R-kioskin kauppiasta, sillä pelkäsin, ettei kielitaitoni riitä”, nyt sujuvasti suomea puhuva, 19 vuotta sitten Suomeen Afganistanista muuttanut Fazilla nauraa.

Tuttu R-kauppias kuitenkin rohkaisi Fazillaa, mikä sai hänet miettimään ”miksei minustakin tosiaan voisi tulla yrittäjää R-kioskille”. Ja lopulta hän jätti kuin jättikin hakemuksen netissä.

Yrittäjähenkinen Fazilla on ollut aina, ja ennen R-uraansa hänellä oli miehensä kanssa oma ravintola. Tästä huolimatta oli alku kauppiaana Fazillan mukaan haastava: ”Aloittaminen oli vaikeaa, kun lähes kaikki oli uutta. Virheet kuitenkin opettivat ja R-kioskin taustaorganisaatio oli koko ajan tukenamme. Alussa oli paljon erilaisia koulutuksia, lyhyt työharjoittelu toisella R-kioskilla ja apua sai aina puhelimitse, jos sitä tarvitsi.”

Kauppiaan työssä Fazilla nauttii erityisesti vapaudesta: ”Yrittäjillä on itsellään vapaat kädet päättää, miten kioskia lähtee pyörittämään ja miten tekee asiat.” 

R-kioskin yrittäjän työ on Fazillan mukaan hyvin monipuolista ja tekemistä riittää, mistä hän kertoo nauttivansa. Takahuoneen puolella aikaa kuluu muun muassa tilausten teon ja työvuorosuunnitelmien parissa. Kioskin puolella taas paitsi kohdataan asiakkaita kassalla, myös laitetaan esille kampanjoita ja tarjotaan asiakkaille monipuolisia palveluita, joista varsinkin pakettipalvelut ovat suosittuja.

Yksi tuote on kuitenkin kiistatta se myydyin ja kysytyin: kahvi.

”Moni asiakas tulee heti aamulla kahville. Viime viikolla erään asiakkaamme vaimo tuli oikein erikseen tiedustelemaan, mikä on kahvimme salaisuus, kun hänen miehensä sitä joka aamu tulee meiltä hakemaan. En kertonut salaisuuttamme”, Fazilla nauraa.