Uusi ura alkoi Jounin omien sanojen mukaan jokseenkin vauhdikkaasti. Elettiin lokakuun loppupuolta, jolloin valmistaudutaan vuoden ehkä kiireisimpään sesonkiin, joulunalusaikaan. Kioski pyöri tuossa vaiheessa vuotta täysillä, kun tuoreen kauppiaan piti tarttua ruoriin. Sisäänajo oli kaiken kaikkiaan tehokas.
Jounin ei kuitenkaan tarvinnut aloittaa yksin, vaan tukenaan hänellä olivat aluemyyntipäällikkö sekä myynti- ja konseptivalmentaja. Työ alkoi useamman viikon mittaisella mentoriopettajan perehdytysjaksolla, jossa käytiin seikkaperäisesti läpi työhön liittyvät osa-alueet ja käytännön asiat.
Positiivista oli se, että kauppa kävi kuin siimaa, eikä liiketoimintaa tarvinnut rakentaa alusta asti itse. Työhön ja toimenkuvaan pääsi hyvin sisään.
– Konsepti tarjotaan uudelle kauppiaalle valmiina. Se mitä myydään ja milloin, on selvää, samoin kuin erilaiset kampanjat. Onkin helpottavaa, ettei minun yrittäjänä tarvitse käyttää aikaa ja resursseja siihen, hän toteaa.
Aamiaista tai välipalaa – kaikkea saa Ärrältä
Pasila on Suomen vilkkain rautatieasema, sillä kaikki Helsingin junat pysähtyvät siinä mennen tullen.
Jouni halusi Triplan R-kauppiaaksi muun muassa siksi, että paikan sijainti oli työmatkan suhteen suotuisampi. Hän kaipasi urallaan myös uusia haasteita.
Jos Kaaressa oli jo vilkasta, Triplassa työtä ja vastuita olikin tarjolla kaksin verroin. Triplan kioskit sijaitsevat Pasilan asemahallin molemmissa sivustoissa, itäraiteiden 1-2 välissä sekä länsiraiteiden 10-11 läheisyydessä, eli väkeä kulkee paikan läpi sen mukaisesti.
Jounin kioskit työllistävät kaikkiaan 17 henkilöä. Toinen kioskeista on pienempi, jossa pärjätään yhdellä työntekijällä per vuoro. Toisessa henkilöstötarve on isompi.
– Asiakkaita riittää tasaisesti pitkin päivää, ruuhka-aikaan hieman enemmänkin. Täällä käy sekä junalla liikkujia että paikallisia, ja ikähaarukka on laaja, Jouni kertoo.
R-kauppiaalle on etua elintarvikealan tuntemuksesta, sillä tänä päivänä tarjonta pyörii paljon ruuan ympärillä. Ketju on panostanut vahvasti pikaruokapuoleen, kuten aamiais-. ja välipalatarjontaan, jotka ovat tätä nykyä sen ydinliiketoimintaa.
Kioskin päivä alkaa jo aamuviideltä, jolloin paistetaan suolaiset pasteijat, croissantit, ja erilaiset pullat vitriiniin odottamaan asiakkaita. Jääkaappiin paistetaan lisäksi tacitokset, pizzat ja sliderit, jotta kaikki olisi valmista, kun lähijunaliikenne alkaa vilkastua aamukuuden aikoihin. Myös kahvit valmistetaan termoksiin asiakkaita odottamaan. Kun paistotyöt on saatu valmiiksi, ryhdytään valmistelemaan täytettyjä croissanteja ja leipiä. Ne tehdään paikan päällä saman päivän aamuna.
Valmis ja varma konsepti auttaa menestymään
Vaikka jokainen R-kioski on omanlaisensa, konsepti on pohjimmiltaan sama. Kioskikohtaisesti on toki tiettyä hienosäätöä ja valikoimassa on myös eroja. Yksi kioski voi olla tiloiltaan laaja, ja toinen vastaavasti kompaktimpi. Sairaalan R-kioski on erilainen kuin lentokentän tai rautatieaseman.
Kunkin R-kioskin valikoima on kuitenkin mietitty sen asiakaskunnan mukaan.
– On helpottavaa tietää, ettei minun R-kauppiaana tarvitse pohtia edes sitä, miten voisin laajentaa ruokavalikoimaani, vaan minulle tarjotaan siinäkin kohtaa valmiiksi mietityt tuotteet, samoin kuin se, miten niiden valmistus onnistuu kioskin tiloissa ja mihin tuotteiden vaatimat raaka-aineet mahtuvat, Jouni toteaa.
R-kauppiaaksi ryhtymistä harkitsevia Jouni kannustaa tarttumaan rohkeasti tilaisuuteen.
– Franchising yrittäjyyden ideana on, että raiteet on rakennettu valmiiksi ja sinä vain hyppäät mukaan ja otat siitä kaiken irti. Se edellyttää sitoutumista konseptiin, mutta onneksi siinäkin on väljyyttä. R-kauppiaana sinulla on silti yrittäjän vastuut ja vapaudet, sillä pyörität omaa bisnestä, hän summaa.
Rekrytointi oli Jouni mukaan jossakin vaiheessa hieman haasteellista, mutta onneksi nyt löytyy taas tekijöitä
– Koen työntekijöiden palkkaamisen hyvin vastuulliseksi ja pyrin paneutumaan asiaan huolella. Perehdytän uudet työntekijät tehtäviinsä. Ketjun puolesta on myös verkkokurssi sekä face to face -koulutuksia. Hygieniapassi on työnhakijoilla hyvin tavallinen tänä päivänä, mutta jos sitä ei ole, se hankitaan koulutusjakson aikana, hän valottaa.
Ketjun tuki ja vankat raamit auttavat R-kauppiasta kaikissa hallinnollisissa tehtävissä, kuten vaikkapa palkanlaskennassa samoin kuin markkinoinnissa ja mainonnassa.
Valmiiden raamien ja tuen ohella Jouni pitää isona etuna nykyisessä toimessaan R-kauppiaana sitä, että kovasti työtä tehdessä pääsee myös oman vaivannäkönsä hedelmille.
– Konseptina franchising on varma ja turvallinen vaihtoehto yrittämiseen. Ja asiahan on, kuten aina rekrytoidessakin ihmisille totean, ettei mikään asia ole niin vaikea, etteikö sitä oppisi. Voinkin suositella R-kauppiaaksi ryhtymistä myös toisille, Jouni Minkkinen summaa.
(Teksti Irmeli Kojonen)