Lehdistötiedote 4.2.2021.

Lappeenrantalainen R-kauppias Anu Kiiveri oli eilen yksi sadoista ärräläisistä, jotka osallistuivat keskiviikkona 3.2. virtuaalisiin Ärräpäiviin. Kiiverille luvassa oli kuitenkin erityinen yllätys, sillä hän sai täysin odottamatta tiedon valinnastaan Vuoden 2020 R-kauppiaaksi. Kiiveriä kuvaillaan päämäärätietoiseksi ja tiimiään tsemppaavaksi monitaituriksi.

Vuoden 2020 R-kauppiaaksi valittu Anu Kiiveri ehti työskennellä myyjänä useammassa R-kioskissa ennen kuin hänelle syntyi ajatus ja mahdollisuus kauppiaaksi ryhtymisestä.

– Aloin ajatella, että ehkä tätä voisi tehdä myös itselleen. Sopivan kauppapaikan vapauduttua Lappeenrannan Hakalista päätin tarttua tilaisuuteen. Päivääkään en ole tuota päätöstä joutunut katumaan, Kiiveri kertoo.

R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissasen mukaan R-kauppiaana menestymisen edellytyksenä on aito halu asiakaspalvelutyöhön.

– Kiiverin kokemus myyntityöstä sekä päämäärätietoisuus ovat antaneet hänelle eväät menestyä R-kauppiaana. Yrittäjyyden aloittamista tuemme aina laajalla R-kauppiaan koulutuksella, jossa käydään läpi niin markkinointia kuin taloushallintoakin. Kiiverin tapaan jokaista kauppiasta tuetaan aloituksenkin jälkeen koko tukiorganisaation voimin, Rissanen toteaa.

Valinnan tehnyt tuomaristo kiittää noin vuoden kauppiaana toiminutta Kiiveriä erityisesti hänen kyvystään saada asioita tapahtumaan. Määrätietoisesta kehittämisestä huolimatta asiat hoidetaan iloisella meiningillä ja koko henkilöstöä tsemppaamalla.

– Iloinen, ystävällinen ja toimelias Anu on saanut tiiminsä kanssa rakennettua kioskistaan kohtaamispaikan, jossa viihdytään. He ovat keskittyneet poikkeuksellisena aikana asioihin, joihin itse voivat vaikuttaa. Tämä näkyy myynnin huikeana kasvuna, Rissanen sanoo ja jatkaa:

– Anun kioski tunnetaan Lappeenrannassa siitä, että sieltä saa tuoreen kahvin kera aamiaisen, maukkaan lounaan ja illalla grillituotteet. Samalla mukaan voi napata leikkokukatkin, sillä Anun kioski on myös paikallisten suosima kukkakauppa.

Rissasen mukaan Anua kuvaakin parhaiten työtä pelkäämätön asenne. Hänet nähdään maalipensselin tai porakoneen varressa, jos tarve niin vaatii.

– Asiakaspalautteen perusteella kioskin siisteys ja myyvyys ovat tehneet asiakkaisiin vaikutuksen. Anu on konseptin raameissa onnistunut tekemään Ärrästä sopivasti oman näköisensä, mikä huomioi paikallisten asiakkaiden tarpeet ja toiveet, Rissanen sanoo.

Kiiveri työllistää itsensä lisäksi kioskissaan kaksi henkilöä.

R-kioskin viestintä: s-posti: viestinta@r-kioski.fi, puh.nro: +358 20 5544 128

R-kioski on yrittäjävetoinen convenience–ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittää asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN HANDEL -yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 480 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 98 %.

REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven ja Shell/7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Baltian maissa toimiva Caffeine Roasters -kahvilaketju sekä Northland kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2019 REITAN CONVENIENCEN liikevaihto oli 1,5 miljardia euroa ja myymälöiden lukumäärä oli 2 100. Vuonna 2019 REITANGRUPPENIN liikevaihto oli 9,2 miljardia euroa ja henkilökuntaa sillä oli 38 400.