Lehdistötiedote 26.3.2020.

Kamala luonto muuttaa metsän siimeksestä taajamiin ja metropoleihin, kun R-kioski kattaa kahvipöytään täysin kasvipohjaiset kupit ja kaataa niihin vastuullisesti tuotettua kahvia. Kolmessa eri kuppikoossa seikkailevat rakastetut ilves ja kärppä, majava sekä kettu. ”Ja nyt lähti päivä taas käyntiin”.

R-kioski syventää vastuullista toimintaansa ja on ottanut käyttöönsä 100 %:sesti uusiutuvista ja kasvipohjaisista raaka-aineista valmistetut kupit. Keväällä kahvin voi juoda Kamala luonto -sarjakuvan hahmojen seurassa. Päivä on hyvä aloittaa kettumaisella energialla tai herkistellä majavan tapaan. Jos asvalttiviidakossa saalistaminen on väsyttänyt, kannattaa valita isoin kuppikoko ilveksen ja kärpän seuraksi.

Vastuullinen kahvikuppi poistaa muovilusikat

­— Vastuullisuus on tärkeä osa toimintaamme. Vaikka kahvimuki voi tuntua pieneltä arjen asialta, on se Ärrän mittakaavassa iso, koska myymme yli 10 miljoonaa kahvikuppia vuodessa. Meille onkin merkitystä sillä, millaisesta kupista tarjoamme kahvin sekä sillä, millaista kahvia siitä tarjoamme. Uusi kuppimme on valmistettu kokonaan uusiutuvista, kasvipohjaista raaka-aineista. Kahvimme on vastaavasti vastuulliseksi varmennettua, Pauligin kumppanusohjelmien kautta hankittua tai vastuullisuussertifioitua kahvia, kertoo markkinointijohtaja Ann-Charlotte Schalin R-kioskilta.

R-kioskeilla poistetaan kevään aikana kahviasemilta muovilusikat ja ne korvataan puisilla sekoitustikuilla. Välipalojen syömiseen voi pyytää kassalta puisia haarukoita. Ärrillä on lisäksi kahviasemilla muovikansimuistuttaja, jossa kysytään ”Oletko varma, että tarvitset kannen? Säästä luontoa”.

Vastuullisuus on iloinen asia

Schalinin mielestä vastuullisuus ei tarkoita ryppyotsaisuutta, joten Ärrällä on tartuttu aiheeseen hymyissä suin.

— Meille on tärkeää, ettemme aiheuta asiakkaillemme syyllisyyden tunteita, vaan haluamme auttaa asiakasta vastuullisiin tekoihin, joiden kautta hänelle tulee hyvä mieli, Schalin toteaa.

Yhteistyö Kamala luonto -sarjakuvahahmojen kanssa on iloinen jatkumo humoristisille Ärrä-kupeille, kuten kehu-, vitsi- ja sääkupeille sekä vaalikupeille. Myös Kamala luonnon tekijöille Jarkko Vehniäiselle ja Marja Lappalaiselle yhteistyö R-kioskin kanssa oli kamalan luontevaa. Omintakeiset ja maailman menoa pohtivat metsäeläimet voivat hyvin piipahtaa kioskilla.

— On hienoa, että metsäneläimet ovat päässeet kuvittamaan vastuullisesti valmistettuja kahvikuppeja R-kioskilla. Filosofiset hahmomme sopivat hyvin myös maailman pelastajiksi. Emmekä yhtään ihmettelisi, vaikka kettu olisi jo aiemminkin käynyt lähimmällä Ärrällä, kun vauhti on ollut päällä, tekijät tuumivat.

Vastuulliset kupit ovat jo käytössä kaikissa R-kioskeissa. Kamala luonto -kampanja toteutetaan viikoilla 13—20, jolloin pienen kahvin (2,5 dl) voi juoda majavakupista, normaalin kahvin (3,5 dl) kettukupista ja ison kahvin (4,5 dl) ilveksen ja kärpän mietteiden kera. Kampanjan liittyy ulkomainontaa. R-kioski myy Suomessa eniten kahvia mukaan ja on näin maamme suurin kahvilaketju. Viimevuotisen Taloustutkimuksen selvityksen mu­kaan R-kioskin kahvi onkin Suomen suosituin take-away -kahvi.

Lisätiedot:

viestintäsuunnittelija Anna Eriksson, R-kioski Oy, p. 020 554 4128,

s-posti: anna.eriksson(at)r-kioski.fi

markkinointijohtaja Ann-Charlotte Schalin, R-kioski Oy, p. 020 554 4205,

s-posti: ann-charlotte.schalin(at)r-kioski.fi

Jarkko Vehniäinen, Kamala luonto, p. 040 564 37 10

jv(at)jarkkovehniainen.fi

 

R-kioski on kannattava, kauppiasvetoinen kioskiketju, joka tarjoaa asiakkailleen monipuolisen valikoiman viihdettä, jännitystä ja mielihyvää sekä tärkeitä arjen tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti aamusta iltaan. R-kioski on osa Reitan Group -yhtiöön kuuluvaa Reitan Convenience -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 500 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 98 %.

Reitan Convenience -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa ja Latviassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven ja Shell/7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, sekä uusimpana hankintana Baltian maissa toimiva Caffeine Roasters -kahvilaketju. Reitan Convenience on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2018 Reitan Conveniencen