Lehdistötiedote 12.10.2021

R-kioski avasi tänään täysin uudenlaisen, ilman henkilökuntaa toimivan R-kioski Go! – miehittämättömän myymälän Helsingin Viikissä. Laaja tuotevalikoima, asioinnin nopeus, jopa 24 tunnin aukiolo ja helppous ovat osoittautuneet maailmalla itsepalvelun eduiksi. Asiointi edellyttää alkuvaiheessa R-kioski Go! -sovelluksen lataamista matkapuhelimeen. Sovelluksen avulla tuotteiden lisääminen ostoskoriin ja maksaminen onnistuu ilman tuotteiden skannaamista tai asiointia kassalla.

R-kioskin miehittämättömässä kioskissa asiointi on nopeaa ja turvallista. Asiointi sujuu kioskin kattoon asennettujen sensorien avulla. Kun asiakas valitsee hyllyltä tuotteen, lisätään se automaattisesti sovelluksen ostoskoriin. Jos asiakas muuttaa mieltään, hän voi palauttaa ostoksen hyllyyn, ja tuote poistuu automaattisesti ostoskorista. Maksaminen käy helposti R-kioski Go! -sovelluksella, johon asiakas on täyttänyt yhteystietonsa ja maksukortin tiedot. Sovelluksen avulla pääsee myös sisälle ja ulos kioskista.

– Mietimme tarkoin pilottikioskin sijaintia. Helsingin yliopiston Viikin kampus valikoitui luontevaksi R-kioski Go:n paikaksi, koska alueella on edelläkävijöitä, niin opiskelijoita kuin henkilökuntaakin. Aiomme kerätä asiakkaiden kokemuksia ja harkitsemme sitten pilotin perusteella uusien miehittämättömien kioskien perustamista, R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen kertoo ja jatkaa:

– R-kioskin missio on helpottaa asiakkaiden arkea ja piristää päivää. Seuraamme tarkoin kuluttajien käyttäytymisen muutoksia ja pyrimme hyödyntämään digitalisaation mahdollisuuksia. 24 tuntia auki olevat itsepalvelumyymälät yleistyvät maailmalla. Haluamme myös Suomessa tutkia teknologian toimivuutta sellaisissa myyntipaikoissa, joissa on kysyntää, mutta palveluun perustuvan kioskin operoiminen ei ole ollut liiketaloudellisesti järkevää.

Asiointi on nopeaa ja helppoa sovelluksen avulla

Miehittämätön kioski eroaa eniten perinteisestä kioskista siinä, ettei siellä ole henkilökuntaa eikä kassaa. Tuotevalikoima on laaja, mutta myynnissä ei ole tupakkaa, alkoholia eikä Veikkauksen pelejä. Tarjoilla on muun muassa välipalatuotteita, juomia, makeisia sekä kahvia ja paistotuotteita. Leivonnaiset paistetaan paikan päällä, kuten muissakin R-kioskeissa.

– Koska henkilökuntaa ei ole, on kioskeissa huolehdittu turvallisuudesta muun muassa opasteilla ja valvontakameroilla. Kioskista vastaa oma kauppiaansa ja asiakaskaspalvelu auttaa puhelimitse ongelmatilanteissa. Kioskin porteissa on hätäkatkaisu, joten kukaan ei jää jumiin kioskiin.

Yhteinen konsepti REITAN-maissa

Rissanen korostaa, että itsepalvelukioskit eivät korvaa tavallisia R-kioskeja. Edelleenkin iloinen ja osaava henkilökunta on Ärrän vahvuus ja vetovoimatekijä. Miehittämättömät kioskit kasvattavat R-kioskien verkostoa siellä, missä asiakasmäärät eivät ole riittäviä tavalliselle kioskille tai tilat eivät sovellu siihen.

– Uuden konseptin lanseeraaminen on aina kiehtovaa. Tämä onkin testilaboratorio, mutta kyllä Viikin kioskin avaaminen perustuu myös taloudelliseen kannattavuuteen. Itsepalvelumyynti on ajankohtainen muissakin REITAN-maissa. Ruotsissa avattiin kesällä kaksi Pressbyrån Go -miehittämätöntä kioskia, jotka hyödyntävät samaa teknologiaa kuin me Suomessa. Kokemukset ovat siellä olleet erittäin positiivisia, Rissanen kertoo.

– Miehittämättömät kioskit voivat jatkossa toimia myös satelliittikioskeina perinteisille R-kioskeille esimerkiksi suurissa rakennuksissa, joissa on tai käy paljon ihmisiä kuten sairaaloissa tai toimistokeskittymissä, Rissanen visioi.

Uuden miehittämättömän kioskin ulkoinen ilme poikkeaa hieman R-kioskin ilmeestä, mutta värit ovat tutut. Urbaania toimintaa kuvastava Go-konsepti on yhteinen kaikissa REITAN-maissa.

R-kioskin viestintä: viestinta@r-kioski.fi, puh. +358 20 5544 128

R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittää asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 480 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 98 %.

REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, YX 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine Roasters -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2020 REITAN CONVENIENCEN liikevaihto oli 1,5 miljardia euroa ja myymälöiden lukumäärä oli n. 2 000. Vuonna 2020 REITANIN liikevaihto oli 10,3 miljardia euroa ja henkilökuntaa sillä oli 39 400.