Lehdistötiedote 28.2.2023

Hyvä itsetunto ja rohkeus olla oma itsensä ovat R-kioskin kevään kampanjan teema. Artisti Etta lähti Ämmä-aamiaiseen mukaan, koska haluaa kannustaa tyttöjä hyväksymään itsensä sellaisena kuin ovat. R-kioski lahjoittaa osan kampanjatuotteiden myyntituloista nettikiusaamisen vastaiseen kampanjaan.

Suosittu rap-artisti Etta eli Emmalotta Kanth tunnetaan Ämmä-biisistä. Etta ottaa aktiivisesti kantaa tyttöjen rohkeuteen olla oma itsensä. Hän lähtikin mielellään mukaan R-kioskin Ämmä-aamiainen-kampanjaan, koska se ravistelee sopivasti ja herättää ajatuksia. Samalla kaikki, niin ämmät kuin äijätkin, voivat tukea lasten ja nuorten KiTeNet -hanketta kampanja-aamupalan avulla.

R-kioskin markkinointijohtaja Tarmo Kirjonen toteaa, että hyvä itsetunto antaa perustan, jonka varaan lasten ja nuorten on hyvä rakentaa elämässä pärjäämisen elementtejä. Vahvan itsetunnon kehittymisessä tarvitaan vastuullisten aikuisten tukea ja kannustusta.

– Ämmä-aamiainen-kampanjassa haluamme ottaa kantaa ihan kaikkien yhdenvertaisuuden ja varsinkin tyttöjen itsetunnon puolesta häirintää ja epätasa-arvoa vastaan. Tartuimme itse rohkeasti aiheeseen, ja Etta on juuri oikea henkilö kertomaan siitä, että meissä itsessämme piilee se vahvin voima. Myös meillä R-kioskeilla on töissä monenlaisia persoonia, joten asiakkaammekin voivat tulla meille sellaisina kuin ovat, Kirjonen tiivistää.

Etta on ämmä koko sydämellä

Etta kertoo, ettei miettinyt hetkeäkään, kun R-kioskista kysyttiin, lähtisikö hän mukaan Ämmä-kampanjaan.

– Itse en olisi tällaista koskaan keksinyt. Hieno ja rohkea teko Ärrältä, koska tästä varmaan tulee myös kriittisiä kommentteja. Tämä on iso juttu, koska R-kioskeja on joka puolella. Itse olen ämmä koko sydämeni voimalla. Kampanjan kautta voin olla kaikkien ja kaikenikäisten mimmien ääni, joka huutaa yhdenvertaisuuden puolesta ja kiusaamista vastaan, Etta kertoo innoissaan.

Etalle ämmyys on voimaannuttavaa. Etan suosittu Ämmä-biisi on rakentanut artistin ympärille ämmä-imagon ja -brändin. Etta kertoo, että keikoilla yleisö huutaa ämmä-sanaa hyvällä energialla.

– Minusta on hienoa, jos voin tsempata, rohkaista ja inspiroida ketä tahansa olemaan oman elämänsä ämmä. Se, että Ämmä-biisi on otettu niin hyvin vastaan, kertoo, että siinä sanomassa on jotain oikein, hän miettii.

Etan oma suosikkiaamiainen on smoothie ja leipä. Ärrä-aamiaiseksi hän valitsee smoothien tai tuoremehun ja croissantin.

– En juo kahvia, olen enemmän teemuija. Vihreä tee on lemppari, Etta paljastaa.

Tukea hyvään nettikäytökseen

R-kioski lahjoittaa 5 senttiä jokaisesta Ämmä-aamiaisen kahvi ja leipä -kombosta valtakunnalliseen Suomen Lions-liiton Kiusaamisesta terveeseen nettikäytökseen (KiTeNet)-kampanjaan. Toiminta on kohdennettu 10-vuotiaille koululaisille ja heidän vanhemmilleen.

Hyväntekeväisyyskohteen Etta ja R-kioski valitsivat yhdessä. Teema on artistille tärkeä, koska hän on itse kokenut koulussa kiusaamista, ja ilkeät viestit somessa ovat liiankin tuttuja. Etta onkin täysillä mukana tukemassa nettikiusaamista vastustavaa KiTeNet-kampanjaa.

– Netissä kirjoitetaan välillä niin rumasti. En ymmärrä, kuinka joku voi tehdä niin. Minulle on tosi tärkeää, jos voin tehdä jotain kiusaamisen estämiseksi. Ilkeät viestit eivät ole vain sanoja, vaan ne voivat satuttaa tosi pahasti, Etta muistuttaa.

R-kioskin Kirjonen kertoo, että he tarttuivat hyvän nettikäyttäytymisen haasteeseen, koska asiassa tarvitaan tekoja lasten ja perheiden auttamiseksi.

– Internet toimii ja palvelee oikein hyvin monissa asioissa, mutta valitettavasti moni lapsi kohtaa siellä myös ongelmia, Kirjonen toteaa.

KiTeNet haluaa kaventaa lasten ja vanhempien välistä digikuilua ja saada heidät keskustelemaan mediasisällöistä ja miettimään yhdessä internetin, somen ja muun digimaailman käyttösääntöjä.

– Ärrän kanssa voimme yhdessä auttaa perheitä ja lapsia itsensä suojelemiseen internetissä, mikä on vaikka toisen oikeuksia kunnioittavaa ja rikokset tunnistavaa nettikäyttäytymistä, toteaa Suomen Lions-liitto ry:n toiminnanjohtaja Petri Kaukiainen.

Ämmä-aamiainen on tarjolla kaikissa R-kioskeissa maalis- ja huhtikuussa. R-kioski on Suomen suurin aamupalaketju ja kioskeilta myydäänkin vuosittain lähes 10 miljoonaa kahvikuppia leipien ja pullien kaverina.

R-kioski:

Markkinointijohtaja Tarmo Kirjonen, tarmo.kirjonen(at)r-kioski.fi / puh. +358504384388 tai R-kioskin viestintä viestinta(at)r-kioski.fi / puh. +358 20 5544 094

Etta:

Manageri Carla Ahonius, carla@manageme.fi / puh. +358 40 7197668

Kuvapankki:

Kioskikuvat ja R-kioskin logojen eri versiot löytyy tästä.

R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittää asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN AS -yhtiöön kuuluvaa Reitan Convenience-yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 450 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 95 %.

Reitan Convenience AS on johtava convenienceketju, joka mahdollistaa menestyksekkään toiminnan 12 000 ihmiselle 7 markkina-alueella – ajaen muutosta kohti tulevaisuuden conveniencekauppaa. Palvelemme asiakkaita noin 2 000 myymälässä Pohjoismaiden ja Baltian markkinoilla noin miljoonalla päivittäisellä transaktiolla.