Tiedote 25.3.2024

Voi miettiä, onko aika kulunut nopeasti vai hitaasti, mutta tosiasia on se, että keskiolutta on voinut ostaa kioskeista jo 30 vuotta tai vasta 30 vuoden ajan. Nyt on kuitenkin hyvä aika tuoda R-kioskeihin oma R-lager. Gluteenitonta uutuusolutta luonnehditaan moderniksi ja raikkaaksi.

Keskioluesta on kolmessakymmenessä vuodessa tullut kioskikaupan arkinen tuoteryhmä. Harva edes ajattelee, ettei olutta ole aina voinut ostaa kioskilta. Tampereen Peltolammin R-kioskin kauppias Sari Rämö-Hammoud muistaa, että kioskiin piti tehdä iso remontti keskiolutmyynnin takia. Hän on aloittanut R-kioskilla myyjänä vuonna 1992.

– Emme päässet heti myymään keskiolutta, koska luukkukioskista ei saanut sitä myydä. Monet R-kioskit remontoitiinkin sisäkioskeiksi tämän takia. Silloin kaupat sulkivat ovensa aikaisemmin, joten oluelle oli heti kysyntää. Kyllä se oli iso asia silloin. Sitä en muista, että kukaan olisi ainakaan meille myyjille paheksunut keskioluen myynnin aloitusta, Rämö-Hammoud muistelee.

Peltolammin R-kioskilta myydään tasaisesti keskiolutta läpi vuoden ja joka päivä. Kevääseen ja kesään sekä juhlapäiviin osuu pieni myyntipiikki.

Rämö-Hammoud odottaa innolla Ärrän omaa R-lageria, ja uskoo sen löytävän heti oman asiakaskuntansa.

– R-kioskin kaikki nimikkotuotteet, kuten R-tuutti, Ärrävesi ja R-Go! energiajuoma ovat olleet hittituotteita, Rämö-Hammoud kertoo.

R-lager on RPS Brewing -pienpanimon tuote

R-lager valmistetaan Kuopiossa RPS Brewingin pienpanimossa.

– Olemme otettuja, kun pääsimme tekemään R-kioskille omaa olutta. R-kioskilaisilla oli vahva näkemys siitä, millainen oluen tulisi olla. Saimme näin tuotekehitykseen hyvän pohjan, toimitusjohtaja Samuli Huuhtanen toteaa.

Yhteistyössä syntyi R-kioskille sopiva raikas ja miellyttävän tuntuinen vaalea lager. Huuhtanen kertoo, että suunnittelussa saatiin kaupan päälle gluteenittomuus.

– Suomalaisista oluenjuojista 90 prosenttia on vaalean lagerin ystäviä. R-lagerissa on todella moderni ote, Huuhtanen kehuu.

Alkuvuoden Ärräpäivien koemaistatuksessa olut sai hyvän vastaanoton R-kauppiailta. Ärräpäivät ovat R-kioskin vuosittainen suurtapahtuma ärräläisille ja yhteistyökumppaneille.

RPS Brewing tunnetaan palkittuna pienpanimona, joka on kasvanut viime vuosina voimakkaasti. Oluen panemiseen uteliaasti ja ketterästi suhtautuva yritys on jo maamme kuudenneksi suurin pienpanimo. RPS Brewingillä on kokemusta myös tasalaatuisten Private Label -tuotteiden valmistuksesta, joten isovolyymisen R-lagerin tekeminen sopii heille hyvin. Jatkossa RPS Brewing toimittaa R-kioskien juomavalikoimaan muitakin kausi- ja sesonkituotteita.

– Nimikko-oluita on mukava tehdä ja se kertoo myös ammattitaidostamme, Huuhtanen sanoo.

Keskioluen kioskimyynti alkoi 1994

R-kioski on tahtomattaan ollut mukana keskioluen kampanjoinnissa jo 1980-luvun alussa, kun kansanliike vaati keskioluen myynnin vapauttamista kioskeihin ”Keskiolut R-kioskeihin” -sloganilla.

– Kyseessä ei ollut R-kioskin hanke. Kun kansalaisadressi luovutettiin joulukuussa 1980 kansanedustajille, ajatusta kioskimyynnistä pidettiin lähinnä humoristisena tempauksena. Uuden alkoholilain myötä vuonna 1994 keskioluen kioskimyynti tuli sallituksi, R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen kertoo.