Lehdistötiedote 15.6.2022

Jäätelönsyöntitapa eli purra vai nuolla on yksi keskustelupalstojen kesän vakioaiheista. R-kioskin tuoreesta jäätelökyselystä käy kuitenkin ilmi, että kysymys ei välttämättä kuulukaan joko tai sillä, tulosten perusteella valtaosa suomalaisista eli 56 % sekä nuolee että puree jäätelöä.

Suomen suosituin tapa syödä jäätelöä on nyt selvillä. Enemmistö eli 56 % nauttii kesäherkkunsa nuollen ja puraisten. Kyselyn vastaajista kuitenkin lähes kolmannes, 31 %, on sitä mieltä, että jäätelöä vain nuollaan. Vastaajista 13 % vannoo puremisen nimeen.

– Kyselystämme selvisi, että mitä enemmän ikää karttuu, sitä todennäköisemmin henkilö sekä puree että nuolee jäätelöä. Nuorten keskuudessa on yleisempää suosia vain yhtä tapaa, ja esimerkiksi joka viides 18–22-vuotias vain puree jäätelöä, R-kioskin valikoimapäällikkö Suvi Harjapää kertoo.

Jäätelönsyöntitavoissa on myös alueellisia eroja. Suomen ahkerimmat nuolijat löytyvät Länsi-Suomesta, missä lähes 35 % laittaa kielensä töihin. Purijoihin törmää todennäköisimmin Etelä-Suomessa, missä 15 %:lla hampaat käyvät jäätelöön. Pohjois-Suomessa jäätelö nautitaan kaikista alueista ahkerimmin yhdistelmämenetelmällä.

– Mielenkiintoista oli huomata, että sukupuolten välillä ei juurikaan ollut vaikutusta jäätelönsyöntitapaan. Miehissä oli vain parin prosentin verran enemmän purijoita kuin naisten keskuudessa, Harjapää sanoo.

Jäätelömyynti on Harjapään mukaan säiden lämmettyä jo lähes täydessä vauhdissa R-kioskeilla. Kesän suosikkimaku on myyntilukujen perusteella suklaa.

– Kolme suosituinta tuotettamme kevään ja alkukesän aikana ovat olleet oma suklainen R-tuuttimme, Classicin kerrostoffee ja Classicin kerrossuklaa. Viileä kevät on varmasti vaikuttanut siihen, että suosituimpien makujen joukossa korostuvat hieman tuhdimmat maut, Harjapää toteaa ja jatkaa:

– Tämän kesän yksi nousevista trendeistä ovat jäätelöt, joissa on otettu huomioon eri ruokavaliot ja allergiat, kuten laktoosittomuus, vegaanisuus ja gluteenittomuus. Näitä tuotteita on meillä R-kioskilla tarjolla aikaisempaa enemmän jäätelöaltaassa.

R-kioskin SynoIntillä teettämään kyselyyn vastasi 1012 henkilöä alkuvuonna 2022. Kysely on väestöä demografisesti edustava ja toteutettiin verkkopaneelina.

R-kioskin viestintä: viestinta@r-kioski.fi, puh. +358 20 5544 128

R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittää asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa Reitan-yhtiöön kuuluvaa Reitan Convenience -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 480 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 98 %.

Reitan Convenience -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, YX 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine Roasters -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. Reitan Convenience on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2020 Reitan Conveniencen liikevaihto oli 1,5 miljardia euroa ja myymälöiden lukumäärä oli n. 2 000. Vuonna 2020 Reitanin liikevaihto oli 10,3 miljardia euroa ja henkilökuntaa sillä oli 39 400.