Lehdistötiedote 10.11.2022.

Tammisaaressa voi nyt asioida täysin uudenlaisessa R-kioskissa, kun vanhan kioskin paikalle on noussut hirsirakenteinen, lippakattoinen ja vastuullisesti rakennettu vähäpäästöinen rakennus. Kauppias ja henkilökunta ovat tuttuja, mutta tuotevalikoimaan on luvassa uudistuksia.

R-kauppias Sanna Kumpumäki on silminnähden tyytyväinen uuteen kioskiin, jossa on valoa, tilaa ja ennen kaikkea toimivat ratkaisut niin asiakkaille kuin henkilökunnallekin. Tammisaaren Ärrä on ollut asemarakennuksessa evakossa maaliskuusta lähtien, kun vanha kioskirakennus purettiin uuden alta pois. Virallisia avajaisia kioskissa vietetään 18. marraskuuta, mutta ovet ovat avoinna 10. marraskuuta lähtien.

– Olemme saaneet asiakkailta hyvää palautetta uudesta rakennuksesta, kun olemme yhdessä seuranneet töiden edistymistä. Asiakkaat ovat odottaneet kioskin valmistumista yhtä innokkaana kuin me itsekin, kauppias Kumpumäki toteaa iloisena.

Kiinnostukseen on aihettakin, koska Tammisaaren kioski on ensimmäinen R-kioskin itse rakennuttama kioskikiinteistö. Aseman tuntumaan on noussut tummanharmaa hirsinen rakennus, jossa on iso katettu terassi. Lippakatto muistuttaa kioskiarkkitehtuurin perinteistä. Rakennus on toteutettu vastuullisesti. Energiatehokuutta tuovat kylmälaitteiden hukkalämmön talteenotto ja aurinkopaneelit. Kioskirakennus on kooltaan noin 110 neliötä ja terassi 50 neliötä.

– Tämä on ihan uskomaton rakennus. Kioski on tyylikäs, toimiva, moderni ja ekologinen. Itse pidän erityisesti valosta ja avaruudesta sekä maisemasta, joka aukeaa kioskin isoista ikkunoista. Meillä on jatkossa yli 30-paikkainen terassi ulkona ja sisälläkin on asiakaspaikkoja. Siirrymme nyt ihan uudelle tasolle ja aikakaudelle, Kumpumäki hehkuttaa.

Vähäpäästöinen ja omavarainen

Rakennuksen materiaaliksi valittiin hirsi sen monikäyttöisyyden, kotimaisuuden ja vastuullisuuden takia. Puu hyödyntää kasvaessaan hiilidioksidia ja hirret sitovat sitä rakentamisen jälkeenkin. Kioskin sisäseiniin on jätetty hirsipinta näkyville. Eristeenä on käytetty täysin uusiutuvaa puukuitua.

– Lähtökohtamme oli rakentaa mahdollisimman vähäpäästöinen ja energiaomavarainen rakennus. Käyttöveden lämmitys, lattialämmitys ja ilmanvaihtolaitteisto sekä ovipuhallin toimivat kylmälaitteista talteen otetulla hukkalämmöllä. Kioskin katolla on 39 aurinkoenergiapaneelin aurinkovoimala, joka tuottaa noin 15 000 kWh:a sähköä vuodessa, R-kioskin rakennusmestari Jari Tapanainen kertoo.

Uusi kioski on esteetön. Pääovelle ja terassille johtaa kaksi luiskaa, jotka lämmitetään tarvittaessa liukkauden estämiseksi. Oviaukot ovat leveitä ja kynnyksettömiä.

– Mielestäni onnistuimme hienosti tekemään modernin rakennuksen vanhan rakennuskannan keskelle, Tapanainen toteaa.

Iso terassi kutsuu kahville

Tammisaaren Ärrällä on vakiintunut asiakaskunta. Lähitienoon asukkaat poikkeavat kioskissa asioilla sananmukaisesti vauvasta vaariin, koska asiakkaana voi olla samasta perheestä monta sukupolvea. Arkisin kioskiin poikkeaa töihin menijöitä hakemaan aamukahvia, ja iltapäivällä koulun jälkeen koululaiset tulevat välipalaostoksille. Kumpumäki odottaa myös kesäsesonkia, jotta saa esitellä turisteille ja veneilijöille uudistuneen tuotevalikoiman ja terassin, jossa voi nauttia vaikkapa jäätelöä kahvin ja leivonnaisten lisäksi.

Tammisaaren R-kioskilta ostetaan paljon kahvia ja välipaloja ja muutakin nopea syötävää. Menekistä kertoon muun muassa se, että kioski on ollut alueen paras kahvinmyyjä viime vuonna ja päihittänyt esimerkiksi Turun kioskit. Koko Suomen myynnissä Tammisaari on kolmossijalla. Kumpumäki uskookin, että kahvin ja nopean syötävän osuus kasvaa uuden kioskin myötä. Esimerkiksi itsetehdyt leivät ja hodarit sekä pizzat saavat isomman roolin tarjonnassa.

– Ihan uutta on myös se, että meillä on juoma-automaatti. Meiltä saa nyt suosikkilimsat hanasta, Kumpumäki kertoo.

Tuttu kauppias

Kumpumäki on tuttu R-kauppias tammisaarelaisille. Hän on pitänyt kioskia asemalla jo kahden vuoden ajan. Aikaisemmin hän oli kauppiaana Hangossa ja viime kesään asti Tammisaaren ohessa myös Karjaalla. Kioskiuransa hän aloitti 17 vuotta sitten Turussa työtekijänä, mutta on ehtinyt olla muutaman vuoden myös R-kioskin pääkonttorin tukitoiminnoissa HR-osastolla ja valmentajanakin kolme vuotta.

– Olen asunut 11 vuotta Tammisaaressa ja viihdyn täällä hyvin. On hienoa tehdä asiakaspalvelutyötä mukavassa kaupungissa, Kumpumäki tiivistää.

viestinta@r-kioski.fi, puh. +358 20 5544 128

R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittää asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 460 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 98 %.

REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, YX 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine Roasters -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2021 REITAN CONVENIENCEN liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja myymälöiden lukumäärä oli n. 2 000. Vuonna 2021 koko REITANIN liikevaihto oli 10,5 miljardia euroa ja henkilökuntaa sillä oli 42 000.