Lehdistötiedote 9.5.2022

R-kioskin tuoreesta kyselystä selviää, että kahvi ja hammasharja ovat suomalaisen parhaat kaverit aamuisin. Kahvi nousee suomalaisten suosikkiaamiaiseksi ja peräti 67 % aloittaa sillä säännöllisesti päivänsä. Toinen tärkeä rutiini on hammaspesu, jota ilman ei päivän askareisiin lähdetä.

R-kioskin teettämän kuluttajakyselyn mukaan Suomen suosituin asia aamupalalla on kuppi kuumaa kahvia. Sen rinnalle nousee leipä, jonka valitsee aamiaispöytään 55 % vastaajista. Kolmanneksi kiilaa puuro, joka maistuu tasaisesti kaikissa ikäryhmissä.

– Tulokset vahvistavat käsitystämme siitä, että olemme edelleen maailman johtava kahvinjuojakansa. Alle 22-vuotiaiden keskuudessa leipä ja jogurtti ohittavat suosiossa kahvin, mutta heti yli 23-vuotiaiden keskuudessa ei ole kahvikupin voittanutta, kertoo valikoimapäällikkö Emmi Forsström R-kioskilta.

Aamupalan syöntiin Suomessa myös satsataan, sillä valtaosa vastaajista, 55 %, käyttää siihen 10–30 minuuttia. Noin kolmannes hotkaisee aamupalan alle kymmenessä minuutissa. Kuusi prosenttia sivuuttaa aamiaisen kokonaan.

– Iloinen yllätys oli, että 94 % vastaajista syö aamupalan ainakin joskus. Vastaajien välillä ei synny aamiaisen syönnissä suuria eroja ikäryhmien tai sukupuolen mukaan, mutta Pohjois-Suomessa aamupala jätetään useammin väliin kuin muualla Suomessa, Forsström jatkaa.

Kyselyssä selvitettiin lisäksi, mistä aamurutiinista vastaaja olisi valmis luopumaan aamukahvin eteen.

– Aika monesta asiasta, Forsström naurahtaa ja jatkaa:

– Yli 40 % vastaajista ilmoittaa, että kännykän tai lehden selailu voisi jäädä väliin. Sen sijaan vain 7,6 prosenttia vastaajista luopuisi hammaspesusta. Voisikin todeta, että meillä on hallussa aika terveelliset aamurutiinit.

Valtaosa eli 90 % nauttii aamiaisensa kotona, mutta pääkaupunkiseudulla ja Länsi-Suomessa aamupala napataan yhä useammin myös tien päälle tai työpaikalle.

– Peräti 60 prosenttia vastaajista kertoo, että voisi ostaa mukaan otettavan aamiaisen kerran kuussa ja osa useamminkin. Tämä näkyykin jo meillä kasvavana trendinä, jossa aamut ovat todella vilkkaita aikoja. Kioskilla päädytään usein hemmottelemaan itseään ja aamukahvin ohella mukaan tarttuu paikan päällä valmistettu leipä tai täytetty croissant smoothien kera, Forsström sanoo.

Tulokset perustuvat kahteen kyselytutkimukseen. Innolinkin kyselytutkimus tehtiin joulukuussa 2021. Kyselyyn vastasi 747 henkilöä. Tammikuussa 2022 SynoIntin toteuttamaan Omnibus-kyselyyn vastasi 1 012 henkilöä.

R-kioskin viestintä: viestinta@r-kioski.fi, puh. +358 20 5544 128

R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittää asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa Reitan-yhtiöön kuuluvaa Reitan Convenience -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 480 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 98 %.

Reitan Convenience -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, YX 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine Roasters -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. Reitan Convenience on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2020 Reitan Conveniencen liikevaihto oli 1,5 miljardia euroa ja myymälöiden lukumäärä oli n. 2 000. Vuonna 2020 Reitanin liikevaihto oli 10,3 miljardia euroa ja henkilökuntaa sillä oli 39 400.