Lehdistötiedote 12.2.2019.

Vuoden parhaaksi R-kauppiaaksi valittu Terhi Järvelä on pitänyt jo reilun vuoden ajan terminaali 2:n tuloaulassa sijaitsevaa R-kioskiaan auki ympäri vuorokauden. Kauppa käy yön pienilläkin tunneilla, ja kioskin suosituin tuote matkalta palaavien suomalaisten keskuudessa on kuppi kuumaa Juhla Mokkaa.

Vuoden R-kauppiaan kioskilla Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n tuloaulassa käy hyvin kauppa yön pienilläkin tunneilla. Kotiin palaavat suomalaiset hamstraavat kotimatkalle mukaan kahvia, täytettyä ruisleipää ja salmiakkia. Volyymituotteisiin kuuluvat myös erilaiset matkaliput.

– Kahvin myynti on yllättänyt itsenikin. Myymme päivittäin noin 500 kuppia kahvia. Moni matkalta palaava suomalainen suuntaa ensimmäisenä kioskillemme, ja kertoo, kuinka on kaivannut eniten juuri suomalaista kahvia, vuodesta 2014 lentoasemalla toiminut R-kauppias Terhi Järvelä kertoo.

Ulkomaalaiset matkustajat puolestaan hankkivat eniten matkalippuja, puhelinliittymiä ja välipaloja, kuten täytettyjä leipiä ja pähkinöitä. Kauppiaan mukaan yllättävänä voi pitää, että moni turisti hankkii usein myös matkamuistonsa jo maahan saapuessaan.

– Olemme aika monelle ulkomaalaiselle ensimmäinen kontakti Suomeen ja tiimillemme on tärkeää, että annamme maastamme positiivisen alkuvaikutelman. Merkittävä asiakasryhmä meille on myös lentokentän henkilökunta, jota liikkuu kentällä ympäri vuorokauden, myös yön pikkutunneilla. He ovat meidän kanta-asiakkaitamme. Heille maistuu etenkin kahvi ja välipalatuotteet.

Vuoden R-kauppiaana palkittu Terhi Järvelä aloitti lentokentän R-kioskilla myyjänä vuonna 2005. Vuonna 2014 hän siirtyi R-kauppiaaksi.

Lisätiedot:
viestintäsuunnittelija Anna Eriksson, R-kioski Oy, p. 020 554 4128, s-posti: anna.eriksson(at)r-kioski.fi

Kuva: Pyry Pietiläinen

R-kioski on kannattava, kauppiasvetoinen kioskiketju, joka tarjoaa asiakkailleen monipuolisen valikoiman viihdettä, jännitystä ja mielihyvää sekä tärkeitä arjen tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti aamusta iltaan. R-kioski on osa Reitan Group -yhtiöön kuuluvaa Reitan Convenience -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 560 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 98 %.
Reitan Convenience -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa ja Latviassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven ja Shell/7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa sekä Lietuvos Spauda Liettuassa. Reitan Convenience on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2017 Reitan Conveniencen liikevaihto oli 1,63 miljardia euroa ja myymälöiden lukumäärä oli 2 300. Vuonna 2017 Reitan Groupin liikevaihto oli 10,7 miljardia euroa ja henkilökuntaa sillä oli 37 000.