Suomalaisten rakastamat Ameriikan Hodarit täyttävät kymmenen vuotta. Parhaimmillaan yhdestä R-kioskista myydään toista tuhatta hodaria kuukaudessa. Juhlaa varten Ärrä rakennutti ketjureaktioon perustuvan mekaanisen nakkikoneen. Lavastaja Inka Uusitalo-Matilainen luonnehtii vempainta moderniksi davincismiksi, joka on toteutettu Pelle Pelottoman tyylillä. Nakkikone on nähtävillä R-kioskin uusimmalla mainosvideolla.

R-kioskin hodarikampanjan suunnittelussa homma lähti vähän lapasesta ja nakille rakennettiin ihan oma nakkikone. Idea nakkikoneesta syntyi R-kioskin markkinoinnin ja mainostoimisto Dentsu Creativen yhteistyössä. Toteutuksessa haluttiin korostaa R-kioskin hodarin yksinkertaisuutta ja helppoutta luomalla sen vastinpariksi jotain tarpeettoman monimutkaista. Idea nakkikoneesta oli syntynyt.

– Innostuimme R-kioskin markkinointitiimissä ajatuksesta ja pian etsittiinkin jo sopivaa lavastajaa muuttamaan idea käytännöksi. Tehtävään valikoitui Inka Uusitalo-Matilainen ja ohjaajaksi Juho Konstig, tuotantoyhtiönä oli Lungi & Co, R-kioskin sisältö- ja brändisuunnittelija Suzana Bincl kertoo.

Tavoitteena oli valmistaa laite, joka monen eri vaiheen, putkilon, telineen ja linjan kautta kuljettaa nakin dominoefektien avulla sämpylän väliin. Nakkikone on malliesimerkki ketjureaktioon perustuvasta Goldbergin koneesta.

– Tässä tuotannossa nakki on stara, tiivistää Uusitalo-Matilainen.
Suunnittelun ja rakentamisen pohjatyöhön kuului vastaavanlaisiin koneisiin tutustuminen ja rautakauppakäynnit.

– Rautakaupassa saa hyviä ideoita siihen, miten tavaroita voi käyttää toisin. Esimerkiksi nakkikoneen lopussa sipulirouhe putoaa hodarin päälle kupeista, jotka ovat auton peräkoukun suojia. On mukavaa löytää esineille uusi merkitys ja käyttö, Uusitalo-Matilainen sanoo.

Nakkikoneessa yhdistyy illuusio ja toiminnallisuus

Uusitalo-Matilainen rakastaa työssään uusiin asioihin tutustumista ja opettelua. Taideopintoja aloittaessaan hänen päämääränään oli tulla moderniksi Da Vinciksi, joka luo uutta visuaalisuuden kautta. Mainos-, televisio- ja elokuvalavastuksissa hän on voinut toteuttaa unelmaansa. Ja samalla saa olla Pelle Peloton.

– Nakkikone syntyi yhteistyössä. Nyt saimme yhdistää illuusion ja fysiikan lait toiminnalliseksi kokonaisuudeksi, jossa on aina mukana jotain salaperäistäkin. Lopputuloksessa päämääränä ei ole vain toiminnallisuus vaan kokonaisuus, jossa visuaalisilla elementeillä on iso rooli. Koko kuvausryhmä oli tässä täysillä mukana, ilmassa oli jännityksen värinää, kun kone käynnistyi, Uusitalo-Matilainen kertoo.

Hän uskoo, että nakkikone jää yhdeksi niistä töistä, jotka hän muistaa vielä vuosikymmenten päästä. Jos hän tekisi koneen uudelleen, niin siitä tulisi isompi ja pidempi.

– Meillä syödään kotona usein hodareita, sillä puolisoni on innokas grillaaja ja hodarit ovat poikiemme suosikkiruokaa. Myös Ärrän hodareita on maistettu. Nyt voisimmekin sopia koko perheen hodaritreffit Ärrälle, eikös se kuulosta hyvältä, Uusitalo-Matilainen miettii.

10 vuotta Ameriikan Hodareita
Hodarista eli Hot Dogista on tullut yksi Suomen suosituimmista pikaruuista. Herkun perustana on lämmitetty sämpylä, jonka välissä on mehevä nakki – täytteille vain taivas on rajana. Hodareita tehdään paljon kotona, mutta valmiina Ärrältä ostettuna ne ovat helppo valinta pikku nälkään tai ihan ateriaksi. R-kioskilla on valmistettu hodareita jo kymmenen vuoden ajan – yksinkertaisesti ja nopeasti.
R-kioskin myyntitilastoista selviää, että hodareita myydään vilkkaimmilla kauppapaikoilla eli asemilla, matkakeskuksissa ja lentoasemilla sekä sairaaloissa ja kylpylöissä yli tuhatkin kappaletta kuukaudessa. Suosituin makkara on pekonimakkara. Hodareita myydään kaikilla Ärrillä kautta maan.

Katso Näin nakkikone tehtiin -video:https://youtu.be/xm-YoERDeSk

viestinta@r-kioski.fi, puh. +358 20 5544 095
R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittävät asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto 370 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 95 %.
REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, YX 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine Roasters -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan.