Lehdistötiedote 24.11.2022

Pikakassoilla eli itsepalvelukassoilla on vannoutuneet käyttäjänsä varsinkin silloin, jos ostoksia on vain muutama. R-kioskin tekemän kyselyn mukaan pikakassaa käyttävät etenkin pääkaupunkiseutulaiset nuoret aikuiset.

Ostosreissuja nopeuttavia itsepalvelukassoja on ollut ruokakaupoissa käytössä jo kymmenen vuotta. R-kioski otti ensimmäiset pikakassat käyttöön vuonna 2017 Helsingissä, Keravalla, Vantaalla, Tampereella ja Seinäjoella. Nyt niitä valitaan kioskeihin, joissa on ruuhka-aikoja tai kioskin luonteeseen sopii muuten pikakassa-asiointi esimerkiksi sairaaloissa ja hotelleissa. Vuoden 2022 lopussa pikakassoja arvioidaan olevan jo yli sadassa R-kioskissa.

R-kioskin kysely vahvisti käsitystä siitä, että pikakassojen suosio kasvaa nuorten asiakkaiden myötä. Kymmenessä vuodessa asiakkaat ovatkin niihin jo ehtineet tottua ja itsepalvelukassa palvelukassan vieressä on itsestäänselvyys.

– Varsinkin kiireessä muutaman ostoksen maksaminen sujuu kätevästi pikakassalla. R-kioskissa pikakassa edustaa nopeaa asiointia. Erityisen suosittuja ja aktiivisessa käytössä pikakassamme ovat esimerkiksi vilkkaissa liikenteen solmukohdissa, kuten rautatieasemilla, kertoo R-kioskin myymäläkonseptipäällikkö Hanna Lankinen.

Pikakassa tarjoaa vaihtoehdon

R-kioskin tekemän kyselyn mukaan 63,5 prosenttia vastaajista valitsee edelleen mieluummin palvelukassan, mutta reilu kolmannes (36,5 %) suuntaa pikakassalle. Kun vertaa tuloksia vastaajien ikään, on trendi selvä. Pikakassan valitsee 70 prosenttia 18–22-vuotiaista. Seuraavassa ikäryhmässä palvelukassa alkaa jo olla suositumpi ja yli 35-vuotiaat valitsevat mieluiten palvelukassan. Pikakassan käyttöaste pysyy melko tasaisena vanhemmissa ikäryhmissä, koska 56–80-vuotiaistakin yli neljännes (28 %) haluaa asioida juuri pikakassalla.

Maantieteellisesti vastauksissa muodostuu suurin ero pääkaupunkiseudun ja muun Suomen välillä. Pääkaupunkiseudulla valitaan muita alueita useammin pikakassa (41,6 %). Myös Länsi-Suomessa moni (38 %) valitsee pikakassan. Etelä-Suomessa pikakassalle menee yllättävän harva (32,6 %). Vuositulot tai koulutus eivät muuta suhtautumista itsepalveluun.

– Havaintomme kioskeista vahvistavat, että nuoret aikuiset suuntaavat muita herkemmin pikakassalle, kun haetaan mukaan kahvia tai välipalaa. Kioskiemme kanta-asiakkaat maakunnissa taas mieluusti asioivat palvelukassalla, koska samalla voi vaihtaa kuulumisia henkilökunnan kanssa. Meidän tehtävämme on antaa asiakkaille vaihtoehtoja, toteaa Lankinen.

R-kioskin SynoIntillä teettämään kyselyyn vastasi 1 012 henkilöä. Kysely on väestöä demografisesti edustava ja toteutettiin Omnibus-kyselynä vuonna 2022.

viestinta@r-kioski.fi, puh. +358 20 5544 128

R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittää asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 460 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 98 %.

REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, YX 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine Roasters -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2021 REITAN CONVENIENCEN liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja myymälöiden lukumäärä oli n. 2 000. Vuonna 2021 koko REITANIN liikevaihto oli 10,5 miljardia euroa ja henkilökuntaa sillä oli 42 000.