Lehdistötiedote 27.4.2021.

PSS ry ja R-kioskit tuovat yhteistyössä myyntiin ensimmäisinä Suomessa taskutuhkiksen. Tavoitteena on pitää haitalliset tumpit pois kaduilta ja luonnosta. Jokaisesta myydystä taskutuhkiksesta lahjotetaan 10 prosenttia PSS ry:n Siisti Biitsi -rantojensiivousohjelmaan.

Tupakantumppi on maailman ja myös Suomen yleisin roska. Jopa yksi kolmesta tumpista päätyy maahan. Suomessa poltetaan vuosittain noin 4500 miljoonaa savuketta, joista joidenkin arvioiden mukaan maahan päätyy ainakin kolmannes.

– Muovia sisältävä tumppi on haitallinen ja pitkäikäinen roska. Tumpin maatuminen voi kestää olosuhteista riippuen yli 10 vuotta. Lisäksi tumpista irtoaa luontoon siihen sitoutuneita erittäin vaarallisia aineita, kertoo projektipäällikkö Atte Lindqvist Pidä Saaristo Siistinä ry:stä.

Yksi ratkaisu tumppien saamiseksi roskiksiin on uudelleen käytettävä ja turvallinen, tumpit sammuttavat taskutuhkis. PSS ry:llä on niistä jo aiempia hyviä kokemuksia. Taskutuhkiksia on jaettu pieniä määriä veloituksetta esimerkiksi musiikkifestivaaleilla tai muissa tapahtumissa.

– Emme missään nimessä kannusta tupakanpolttoon, mutta niin kauan kuin polttaminen on Suomessa sallittua, haluamme minimoida siihen liittyvät roskaantumisriskit. Olemme tutkineet lähes 10 vuoden ajan Suomen rantojen roskaantumista ja tumppi on yleisin roskatyyppi rannoillamme, Atte Lindqvist sanoo.

R-kioskit haluavat kantaa vastuunsa ympäristöstä

PSS ry:n mukaan taskutuhkiksille on selkeä kysyntä ja niitä olisi tärkeää olla saatavalla laajasti. R-kioski lähti mielellään mukaan yhteistyöhön PSS ry:n kanssa, sillä yrityksen toimintaan kuuluu olennaisena osana vastuullisuus, jonka kulmakiviä ovat vastuu ihmisistä ja ympäristöstä sekä vastuulliset tuotteet.

– Haluamme antaa asiakkaillemme mahdollisuuden tehdä vastuullisia valintoja asioimalla meillä ja sen kautta saamaan hyvän mielen. Pyrimme minimoimaan toimintamme vaikutukset ympäristöön ja tarjoamaan vastuullisia tuotteita ja palveluita. Teemme määrätietoisesti työtä YK:n 17 kestävän kehityksen tavoitteen eteen ja taskutuhkiksen ottaminen valikoimiimme on eräs monista vastuullisuustoimenpiteistämme, sanoo R-kioskin viestintä-, vastuullisuus- ja talent management -johtaja Ann-Charlotte Schalin.

Uudelleenkäytettävä taskutuhkis on myynnissä 21.4. lähtien aluksi noin 140 rannikolla sijaitsevassa R-kioskissa. Taskutuhkiksen hinta R-kioskilla: 1,50€ / kpl.

Lisätiedot:

Nora Forsman
viestintäpäällikkö
Pidä Saaristo Siistinä ry
nora.forsman@pssry.fi

R-kioskin viestintä

viestinta@r-kioski.fi

+358 20 5544 128

R-kioski on yrittäjävetoinen convenience–ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittää asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN HANDEL -yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 480 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 98 %.

REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven ja Shell/7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Baltian maissa toimiva Caffeine Roasters -kahvilaketju sekä Northland kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2019 REITAN CONVENIENCEN liikevaihto oli 1,5 miljardia euroa ja myymälöiden lukumäärä oli 2 100. Vuonna 2019 REITANGRUPPENIN liikevaihto oli 9,2 miljardia euroa ja henkilökuntaa sillä oli 38 400.