Euran R-kioskissa pullakampanja on täydessä vauhdissa. Kuvassa myyjä Noora Siltanen.

Lehdistötiedote 16.9.2020.

Koronakriisin aiheuttamat työttömyys ja lomautukset ovat ajaneet monet perheet ahdinkoon. Avustusjärjestö Hopen mukaan pelkästään elokuussa järjestö sai useita tuhansia uusia avustuspyyntöjä. Turvatakseen resurssinsa Hope etsii aktiivisesti uusia yritysyhteistyökumppaneita, joista yksi uusimmista on R-kioski.

Vähävaraisten lapsiperheiden avustusjärjestö Hope ry:llä on käynnissä historiansa kiireisin syksy. Koronakevään aikana 100 000 suomalaista lasta tippui köyhyysrajan alle (Lastensuojelun keskusliitto), ja hätä on jatkunut kovana myös syksyn aikana.

–  Olemme saaneet elokuun aikana avunpyyntöjä jo 3000 perheeltä. Perheissä on yhä enemmän pulaa elämän perusedellytyksiin kuuluvista asioista, kuten ruuasta, kertoo Hope ry:n toiminnanjohtaja Eveliina Hostila.

Normaalista poiketen myös Hope jakoi keväällä ruoka-apua. Nyt syksyllä apua on kaivattu erityisesti koululaisille, joille on lahjoitettu muun muassa vaatteita, kuten talvea varten toppatakkeja ja koulureppuja.

–  Haluamme auttaa jokaista perhettä, joka meille tukipyynnön laittaa. Valitettavasti mekin kamppailemme jo resurssien kanssa, vaikka auttamishalua suomalaisilla on paljon. Meille on tärkeää saada tavaralahjoitusten lisäksi myös varoja perheiden tukemiseen. Tässä yrityksillä on merkittävä asema, Hostila toteaa.

Hostila on iloissaan siitä, että syksyllä uudeksi suureksi valtakunnalliseksi kumppaniksi lähti muun muassa R-kioski.

–  Kyseessä ei ole meille merkittävä yhteistyö vain tuen kautta, vaan saamme R-kioskin kautta kasvatettua myös omaa näkyvyyttämme. Toivommekin, että esimerkiksi R-kioskin mainonnan kautta tavoittaisimme myös uusia vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneita ihmisiä, sillä kaikki eivät meistä ole välttämättä edes kuulleet ja avustustyömme tehdään vapaaehtoisvoimin, Hostila pohtii.

R-kioskin markkinointijohtaja Ann-Charlotte Schalin kertoo, että aloite yhteistyöhön Hopen kanssa tuli R-kauppiailta.

–  Moni paikallisista kauppiaistamme välitti tietoa tuntemistaan perheistä, joilla oli keväällä suuri hätä. Ryhdyimme yhdessä pohtimaan, miten voisimme yhdessä auttaa ja löysimme onneksi Hopen, jonka kautta voimme tukea perheiden hyvinvointia valtakunnallisesti, Schalin sanoo.

R-kioski Suomen suurimpana take-away-kahvimyyjänä käynnisti 7.9. yhdessä Hopen kanssa kuukauden mittaisen kampanjan, jossa kaikista paisto- ja leipomotuotteista ohjataan 2 senttiä Hopen toimintaan. Samaan aikaan R-kioski on alentanut tuotteiden, kuten pullan hintaa 1 euroon, kun asiakas ostaa vähintään kaksi tuotetta. Kampanjan tavoitteena on kerätä 8000 euroa.

–   Lahjoitussummalla pystyisimme auttamaan vähintään 100 perhettä, Hostila toteaa.

–  Halusimme valita valikoimastamme tuotteen, jota meillä myydään paljon, jotta saisimme kokoon mahdollisimman suuren lahjoitussumman. Nyt on siis kaksi hyvää syytä ostaa pullaa itselle ja kaverille, sillä herkkuhetken lisäksi voi tukea vielä hyvää asiaakin, Schalin hymyilee.

Anna Eriksson, viestintäsuunnittelija, R-kioski Oy

+358 20 5544 128 / s-posti: anna.eriksson@r-kioski.fi

Eveliina Hostila, toiminnanjohtaja, Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry

+358 40 931 0114 / s-posti: eveliina.hostila@hopeyhdistys.fi

R-kioski on yrittäjävetoinen convenience–ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittää asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa Reitan Group -yhtiöön kuuluvaa Reitan Convenience -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 480 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 98 %.

Reitan Convenience -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven ja Shell/7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Baltian maissa toimiva Caffeine Roasters -kahvilaketju sekä Northland kahvilat Norjassa. Reitan Convenience on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2019 Reitan Conveniencen liikevaihto oli 1,5 miljardia euroa ja myymälöiden lukumäärä oli 2 100. Vuonna 2019 Reitan Groupin liikevaihto oli 9,2 miljardia euroa ja henkilökuntaa sillä oli 38 400.

Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry syntyi 2009 perustajien tahdosta synnyttää konkreettinen hyvän kierre ja antaa lapsille tasa-arvoisemmat mahdollisuudet arkeen. Hope ry on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton järjestö, ja toimii 20 paikallistoimijan välityksellä eri puolilla Suomea. Hope jakaa vaate- ja tavaralahjoituksia, sekä lapsille ja nuorille harrastustukea ja vapaa-ajan elämyksiä.