Lehdistötiedote 27.12.2019.

R-kioskilla on tehty asiakkaiden toiveesta päätös jatkaa Helsingin Seudun Liikenteen (HSL:n) matkalippuja. HSL ilmoitti aiemmin tänä vuonna, että se ei jatkossa aio enää maksa palkkiota myyntipisteille lipuista. Tästä syystä R-kioski ottaa käyttöön palvelumaksun, joka määräytyy lipputyypin mukaan.

R-kioskilta saa jatkossakin HSL:n lipputuotteita. R-kioski harkitsi lipunmyynnistä luopumista, koska HSL teki päätöksen aiemmin tänä vuonna olla maksamatta myyntipalkkioita kioskeille.

– Olemme saaneet paljon asiakaspalautteita siitä, että suuri osa matkustajista haluaa jatkossakin ostaa matkalippuja meiltä, eikä esimerkiksi digitaalisesti. Siksi meiltä saa ensi vuonnakin asiantuntevaa henkilökohtaista palvelua lippujen ostoon. Lisäksi R-kioskilla voi hoitaa monia sellaisiakin asioita, mitkä ei HSL:n mobiilisovelluksen kautta onnistu, kuten maksaa matkoja käteisellä, kohdennetuilla maksuvälineillä, työmatkasetelillä tai ladata haluamansa pituisen kauden aina 14 päivästä koko vuoteen, R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen sanoo.

Aiemmasta poiketen R-kioski joutuu kuitenkin lisäämään palvelumaksun HSL:n lippujen ostoon.

– Tämä on ainoa vaihtoehto annetussa tilanteessa, jolla kioskiyrittäjä voi osittain kattaa lipunmyynnistä aiheutuvia palkka- ja muita kuluja, Rissanen muistuttaa.

R-kioskin palkkiot ovat jatkossa prosenttipohjaisia ja/tai euromääräisiä lipputyypistä riippuen. Tarkempi hinnoittelu selviää vuoden 2020 alussa.

– Aiomme olla jatkossakin paras paikka lippujen lataamiseen. Pitkät aukioloaikamme ja laaja verkostomme pääkaupunkiseudun liikenteen risteyspaikoissa pitävät huolen siitä, että kaikilla on jatkossakin mahdollisuus hankkia tarvitsemansa lipputuote kätevästi, Rissanen toteaa.

Kaupan liiton julkaiseman asiakastyytyväisyysindeksin mukaan R-kioski on yksi ketjuista, joka on onnistunut vuoden 2019 aikana eniten parantamaan asiakastyytyväisyyttään. Päivittäistavarakauppa luo kaikista tutkituista aloista parasta palvelukokemusta: ennen kaikkea arvostetaan sijaintia ja palvelutyön onnistumista.

Sanna Toijonen, Kategoriapäällikkö, R-kioski Oy, +358 400 162 200, sanna.toijonen@r-kioski.fi

R-kioski on kannattava, kauppiasvetoinen kioskiketju, joka tarjoaa asiakkailleen monipuolisen valikoiman viihdettä, jännitystä ja mielihyvää sekä tärkeitä arjen tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti aamusta iltaan. R-kioski on osa Reitan Group -yhtiöön kuuluvaa Reitan Convenience -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 540 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 98 %.

Reitan Convenience -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa ja Latviassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven ja Shell/7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, sekä uusimpana hankintana Baltian maissa toimiva Caffeine Roasters -kahvilaketju. Reitan Convenience on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2018 Reitan Conveniencen liikevaihto oli 1,67 miljardia euroa ja myymälöiden lukumäärä oli 2 200. Vuonna 2018 Reitan Groupin liikevaihto oli 9,7 miljardia euroa ja henkilökuntaa sillä oli 37 700.