Lehdistötiedote 18.1.2023

R-kioski käynnisti kaksi vuotta sitten Ärrä tekee hyvää urheilussa -ohjelman, jossa se tukee kymmentä urheilijaa, jotta nämä voivat paremmin keskittyä omaan lajiinsa. Tukisumma on korotettu nyt 50 000 euroon. Uusia urheilijoita ovat telinevoimistelija Sani Mäkelä ja sulkapalloilija Nella Nyqvist. Ärrän urheilijat vetävät jatkossa myös lajinsa harjoituksia R-kioskin asiakkaille.

Kaksi vuotta käynnissä ollut Ärrä tekee hyvää urheilussa -ohjelma on onnistunut hyvin niin urheilijoiden kuin R-kioskinkin mielestä. Taloudellisen tuen avulla voi harjoitella täysipainoisesti ja se auttaa osaltaan jopa ammattilaiseksi ryhtymisessä. Urheilijoiden mielestä vahvaa R-kioskin brändiä on ollut mukava edustaa. Alkuvuodesta ohjelman pääyhteistyökumppanina aloittanut Hartwall on mukana mahdollistamassa urheilijoiden kokonaistukisumman korottamisen 30 000 eurosta 50 000:een. Suomalaisen huippu-urheilun ja urheilijoiden tukeminen on molemmille tärkeä teema.

– Urheilun tukeminen ja urheilijayhteistyö on Ärrälle hyvin luontevaa. Käynnistimme ohjelman, kun huomasimme, kuinka haastavaa monelle lahjakkaalle urheilijalle oli keskittyä treenaamiseen jatkuvien talousvaikeuksien keskellä. Nyt kaksi vuotta myöhemmin urheilijoiden taloudellinen tilanne ei ole helpottunut, joten oli itsestään selvää jatkaa ohjelmaa. Urheilijoiden kanssa keskustellessa taloudellisen tuen merkitys arjessa on konkretisoitunut monin tavoin. On ollut upeaa seurata heidän taivaltaan, R-kioskin markkinointijohtaja Tarmo Kirjonen sanoo.

Urheilun tukeminen sopii Ärrän toimintaan, koska aktiivisesti liikkuvat urheilijat käyttävät ahkerasti R-kioskin palveluja ja ostavat mukaan esimerkiksi aamiaisen, välipaloja tai lounaan. Kirjonen toteaa herkuttelun olevan urheilijoillekin välillä sallittua. Myös urheilua katsovat ja seuraavat ovat Ärrän kanta-asiakkaita. Kirjonen korostaakin urheilijoiden merkitystä esikuvina ja samaistumisen kohteina. Ohjelman avulla halutaan kannustaa juuri nuoria liikkumaan esikuvien innoittamina.

– Urheilijat tarvitsevat menestyäkseen vahvan tukijoukon taakseen, ja Hartwall on ollut mukana tukemassa suomalaista urheilua jo vuosikymmeniä. Kun R-kioski pyysi meitä mukaan hienoon ohjelmaansa mahdollistamaan urheilijoiden täysipainoista harjoittelua, oli selvää, että tässä haluamme olla mukana, sanoo Hartwallin laki- ja yritysvastuujohtaja Hanna Sivenius

Kioskikilpailun voittajat pääsevät mukaan harjoittelemaan

Ärrän urheilijatiimissä ovat mukana kolmiloikkaaja Veikko Nugraha ja pöytätennispelaaja Aino Tapola Helsingistä, lahtelainen moukarinheittäjä Satu Lehtonen, vapaaottelija Olli Santalahti Turusta, jyväskyläläinen rallikuski Toni Herranen, kuopiolainen mäkihyppääjä Antti Aalto, Vuokatissa asuva maastohiihtäjä Katri Lylynperä sekä skeittaaja Taneli Eriksson Vantaalta. Uusina jäseninä aloittivat helsinkiläiset telinevoimistelija Sani Mäkelä ja sulkapalloilija Nella Nyqvist

Urheilijat nähdään tänä vuonna myös kotipaikkakuntiensa R-kioskeilla. Tarkoituksena on lisäksi järjestää kilpailuja, joiden voittajat pääsevät mukaan paikkakuntansa urheilijan ohjaamaan harjoitukseen.

– Esimerkiksi Vantaalla kannattaa siis jo treenata skeittausta, Jyväskylässä hioa ajotaitoja ja Kuopiossa valmistautua mäkikotkan rooliin, Kirjonen tuumaa.

Olli Santalahti: Tukee ammattilaisuutta

Alusta asti mukana ollut huipputason vapaaottelija Olli Santalahti aloittaa jo kolmatta vuotta Ärrän urheilijatiimissä. R-kioski on yksi Santalahden pääsponsoreista, ja hän onkin tyytyväinen hyvin sujuneeseen yhteistyöhön. Santalahdesta on mukavaa olla tekemässä tuttua ja arvostettua R-kioskibrändiä tunnetuksi omien kannattajiensa joukossa.

– R-kioskin ja muiden sponsoreiden tuki mahdollistaa täyspäiväisen ammattilaisuuden ja se on tässä lajissa Suomessa harvinaista. Koska tuloja tulee vain otteluista, on yritysten ja yksityisten tuki ainoa mahdollisuus harjoitella kokonaisvaltaisesti, Santalahti kertoo tuen merkityksestä.

Santalahden harmina oli viime vuonna useiden ammattilaisotteluiden peruuntuminen hänestä riippumattomista syistä. Santalahti pääsi kuitenkin ottelemaan kahdesti ammattilaisvapaaottelussa. Vuoden 2023 tavoitteena on otella hyvin ahkerasti.

Sani Mäkelä: R-kioski on ensimmäinen taloudellinen tukija

Telinevoimistelun Suomen mestari Sani Mäkelä (HIFK Gymnastics) on kiitollinen R-kioskin tuesta ja pääsystä mukaan Ärrän urheilijatiimiin. Telinevoimistelu saa vaihtelevasti medianäkyvyyttä, joten lajin huippujenkin on vaikea saada yritystukijoita.

– Tämä on urani ensimmäinen taloudellinen yritystuki. Aikaisemmat yhteistyöt ovat liittyneet tuotesponsorointiin. Taloudellinen apu on merkityksellistä, koska esimerkiksi telinevoimistelun maailmancupin kilpailut ovat omakustanteisia. On myös hienoa saada Ärrän urheilijatiimissä vertaistukea muiden lajien huippu-urheilijoilta, Mäkelä toteaa tyytyväisenä.

Vuosi 2022 sujui Mäkelältä odotuksia paremmin, kun SM-kilpailuissa tuli hyviä tuloksia ja maajoukkue pärjäsi hyvin myös EM-kisoissa. Vuosi nosti suomalaisen telinevoimistelun uudelle tasolle. Alkaneen vuoden tavoitteena Mäkelällä on pysyä huipulla mukana. Helmikuussa alkavat karsinat huhtikuun EM-kilpailuihin.

– Tavoitteet ovat suorituspohjaisia, en niinkään tähtää tiettyyn sijoittumiseen vaan ehjiin ja mahdollisimman hyviin suorituksiin, Mäkelä sanoo.

Nella Nyqvist: Tuki mahdollistaa kilpailumatkat ja leirit

Vasta 16-vuotias Nella Nyqvist (Helsingfors Badminton Club) on vuoden 2021 sulkapallon kaksinpelin Suomen mestari. Nyqvist mainitaan Suomen sulkapalloilun kirkkaimmaksi tähdeksi.

– Viime vuosi sujui melko hyvin. Pääsin loukkaantumiseni jälkeen takaisin kisoihin ja onnistuin voittamaan kultaa nuorten olympiafestivaaleilla sekä pronssia alle 19-vuotiaiden EM-kisoissa. Nyt tavoitteenani on parantaa fysiikkaani, koska isompia arvokilpailuja ei ole tiedossa. Aion kuitenkin nyt aloittaa osallistumisen aikuisten kansainvälisiin kisoihin ja nostaa maailman rankingin sijoitustani, Nyqvist kertoo.

Ärrän urheilijatiimiin pääseminen on iso asia, koska se mahdollistaa kilpailemisen ja leireilyn ulkomailla. Yritystuet mahdollistavat myös harjoittelemisen ulkomailla.

Nyqvist kertoo, että sponsorien saanti on haasteellista sulkapallossa.

– Vaikka sulkapallo on maailman toiseksi eniten harrastettu laji, niin meillä Suomessa sen näkyvyys on hyvin pientä, Nyqvist toteaa.

viestinta@r-kioski.fi, puh. +358 20 5544 128

R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittää asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 450 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 95 %.

REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, YX 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine Roasters -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2021 REITAN CONVENIENCEN liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja myymälöiden lukumäärä oli n. 2 000. Vuonna 2021 koko REITANIN liikevaihto oli 10,5 miljardia euroa ja henkilökuntaa sillä oli 42 000.