Lehdistötiedote 20.12.2021.

Suklaanhimo yllättää reissussa ja varsinkin jouluna ja sen taltuttaa vain suomalainen suklaa. Helsinki-Vantaan lentoaseman R-kioskien myyntitilasto kertoo, että joulun hittituote on Fazerin suklaalevy. Suklaata ostetaan matkaevääksi ja tuliaiseksi.

Helsinki-Vantaan lentoaseman R-kioskien jouluiset myyntitilastot paljastavat yksiselitteisesti, miltä joulu maistuu reissussa. Kärkisijoilla makeisten myyntitilastossa ovat kestosuosikit Fazerin Maitosuklaa ja Fazerin Hasselpähkinä. Vasta näiden herkkujen jälkeen tulevat sipsit ja pähkinät. Myös lentoasemien R-kioskien kaikkien tuotteiden myyntitilastosta Fazerin Maitosuklaa löytyy suosituimpien tuotteiden joukosta, kuten myös kahvit, Ärrävedet ja lämmin ruoka, hodarista lähtien.

Suklaa on matkailijoiden kestosuosikki

Lentoasemalla työskentelevä R-kioskikauppias Matti Muikku kertoo, että Fazerin suklaata ostetaan vuodesta toiseen niin matkalle lähdettäessä kuin kotiin palatessakin. Hänellä on vuosien kokemus asiasta. Varsinkin, jos reissussa on oltu pidempään, pitää saada Fazerin Sinistä ja salmiakkia, kahvia ja ruisleipää. Asiakkaat toteavatkin, että on ihanaa saada suomalaista suklaata.

– Suklaa on kestosuosikki ja lähes pakollinen ostettava matkalle, joten tarjoamme hyviä etuja asiakkaille juuri joulun alla. Jännä juttu, että kotimaan maut halutaan matkallekin mukaan. Suomalaiset makeiset ja suklaa ovat myös turistien ostoslistalla. Esimerkiksi japanilaisille Fazerin Sininen on hittituote ja juuri suklaalevyt, kertoo Muikku.

Lentoaseman R-kioskilla ovat asiakasmäärät kasvaneet tasaisesti joulua kohti mennessä. Joulukuun alussa avattu uusi terminaali 2 on myös vilkastuttanut toimintaa. Terminaali 2:een on avattu kaksi R-kioskia, joten matkaevään ostaminen käy kätevästi.

– Pitää olla tyytyväinen tilanteeseen, huokaisee Muikku.

Klassikkoherkku pitää pintansa

Fazerin tekemän tutkimuksenkin mukaan suklaa on yksi tuliaislistamme hittituotteista. Ulkomaalaisille tuttaville valitaan tervehdykseksi juuri Fazerin suklaata. Tutusta suklaalevystä on mukava murtaa pala myös itselle ja perheelle, kun jouluaatto hämärtyy ulkomailla.

Suomalaisten kansallisaarretta Fazerin Sinistä -maitosuklaata on valmistettu vuodesta 1922, joten uudenvuoden matkalla voi juhlistaa sen 100-vuotista menestystarinaa.

– Fazerin tutkimuksessa todettiin, että suomalaiset haluavat kertoa tuliaisten luomilla mielikuvilla antajan arvoista ja kotipaikasta. Tuliaiseen halutaan liittää myös ajatus henkilökohtaisesta siteestä. Fazerin Sininen -suklaa oli vastaajien mielestä arvostettu tuote, joka on hyvä tuliainen Suomesta, toteaa viestintäjohtaja Liisa Eerola Fazerilta.

R-kioskin viestintä: viestinta@r-kioski.fi, puh. +358 20 5544 128

R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittää asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 480 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 98 %.

REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, YX 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine Roasters -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2020 REITAN CONVENIENCEN liikevaihto oli 1,5 miljardia euroa ja myymälöiden lukumäärä oli n. 2 000. Vuonna 2020 REITANIN liikevaihto oli 10,3 miljardia euroa ja henkilökuntaa sillä oli 39 400.