Lehdistötiedote 18.5.2022

Turkulainen R-kauppias Sanne Tuukkanen yllätettiin eilen iloisesti Ärräpäivien gaalaillallisella Vuoden R-kauppias palkinnolla. Tuukkanen on asiakkaiden rakastama yrittäjä, jonka kioskissa myydään kahvin rinnalla myös aktiivisesti paistotuotteita ja erilaisia lounasvaihtoehtoja.

Kahden vuoden jälkeen R-kioskin perinteiset Ärräpäivät voitiin taas pitää yhdessä ja kasvotusten. Turkuun tapahtumakeskus Logomoon kerääntyikin alkuviikosta satamäärin R-kioskin väkeä ja tavarantoimittajia ympäri Suomen keskustelemaan kioskikaupan kuulumista ja unelmien toteuttamisesta.

Ärräpäivien ja koko Ärrävuoden kohokohta on gaalaillallinen, jossa palkitaan ansioitunut ja aktiivinen R-kauppias. Vuoden 2021 R-kauppias on Sanne Tuukkanen, jonka kioskit sijaitsevat Turun keskustassa Yliopistonkadulla ja Aurassa Turuntiellä.

Aktiivinen uudistaja

Tuukkanen on toiminut R-kauppiaana vajaat kolme vuotta ja viihtyy työssään hyvin. Tuukkanen työllistää itsensä lisäksi kahdessa kioskissaan yhteensä kuusi työntekijää.

– Minulle yrittäjyys on luontaista. R-kioski-yrittäjyydestä tekee helppoa se, että ketjun konsepti on kunnossa ja tukea saa paljon. Se mahdollistaa keskittymisen jokapäiväisiin asiakaskohtaamisiin ja heidän arjen piristämiseensä, Tuukkanen kertoo.

Myös R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen korostaa Sannen proaktiivista otetta R-kauppiaana.

– Sannen aktiivinen asenne näkyy kioskien saamissa asiakaspalautteissa. Moni asiakas kiittelee, kuinka Sannen kioskeilla on ilo käydä.  Tukiorganisaatiossa olemme huomanneet, kuinka Sanne kehittää ratkaisukeskeisesti toimintaa ja menestyy hienosti asioiden siirtämisessä käytännön työhön, Rissanen toteaa Vuoden R-kauppiaan valinnasta.

Valinnan tehnyt tuomaristo kiittää Tuukkasta ja koko tiimiä hyvän tuloksen tekemisestä. Tuukkasen kioskilla toteutui myös yksi R-kioskin vuoden päämääristä eli ruokatarjonnan tunnetuksi tekeminen.

Tukiorganisaatio yrittäjyyden apuna

R-kioski selvitti tuoreen kyselyn avulla suomalaisten mietteitä yrittäjyydestä. Syno Intillä teetetystä kyselystä käy ilmi, että suomalaiset kokevat yrittäjyydessä haastavimmaksi alkupääoman hankkimisen (28 %), liikeidean keksimisen (26 %) ja brändin rakentamisen ja markkinoinnin (19 %).

– Tuloksista näkee, että moni suomalainen näkee yrittäjyyden haastavana ja tätä mielikuvaa haluamme muuttaa. Yrittäjän ei tarvitse osata tehdä kaikkea itse. Franchise-yrittäjyydestä R-kioskilla tekee helppoa juuri se, että alkupääoman hankkimiseen saa apua, liikeidea on valmiina ja markkinointikin hoituu tukiorganisaation kautta, Rissanen korostaa.

Kuva: Pyry Pietiläinen

R-kioskin viestintä: viestinta@r-kioski.fi, puh. +358 20 5544 128

R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittää asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa Reitan-yhtiöön kuuluvaa Reitan Convenience -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 480 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 98 %.

Reitan Convenience -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, YX 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine Roasters -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. Reitan Convenience on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2020 Reitan Conveniencen liikevaihto oli 1,5 miljardia euroa ja myymälöiden lukumäärä oli n. 2 000. Vuonna 2020 Reitanin liikevaihto oli 10,3 miljardia euroa ja henkilökuntaa sillä oli 39 400.