Kuvaaja: Pyry Pietiläinen

Tiedote 2.2.2023

R-kauppiaiden suurtapahtuma Ärräpäivät kerää kahdeksi päiväksi sadat R-kioskien kauppiaat ja henkilökunnan yhteen Helsingin Messukeskukseen. Päivät huipentuivat eilen gaalaan, jossa Vuoden R-kauppiaaksi nimitettiin Irina Henriksson Vantaan Tikkurilan R-kioskilta.

Ärräpäiviä on vietetty vuodesta 2014 lähtien eli nyt tapahtuma järjestettiin jo kymmenennen kerran. Koronan takia kasvokkain tapaamisessa oli vuoden väli, jolloin tapahtuma toteutettiin virtuaalisesti. Viime keväänä perinteinen suurtapahtuma saatiin taas toteutettua ja nyt perinne jatkuu voimallisesti. Helsingin messukeskuksen kaksipäiväiseen tapahtumaan osallistui tällä viikolla lähes 700 henkilöä ympäri Suomen.

Ärräpäivät huipentuivat eilen illalla perinteiseen tapaan gaalaillalliseen, jolla julkistettiin Vuoden R-kauppias 2022. Nyt yllätettiin iloisesti Irina Henriksson Vantaan Tikkurilan Dixin R-kioskilta. Tunnustus tuli hänelle täytenä yllätyksenä, vaikka kioski on menestynyt hyvin läpi poikkeusaikojen ja on kunnostautunut erityisesti mukaan otettavan välipalan ja juoman myynnissä.

Laadukasta ja tinkimätöntä työtä

Valinnan perusteluissa todetaan, että Henrikssonilla on vuosien kokemus tinkimättömästä ja laadukkaasta kioskitoiminnasta.

– Irina on vankkumaton johtajatyyppi, joka saa arvostusta niin henkilökunnalta kuin asiakkailtakin. Hän tarttuu reippaasti uusiin asioihin ja pitää myynnilliset tavoitteet mielessä. Näihin yhdistettynä lyömätön maalaisjärki ongelmien ratkaisussa ja mahdollisuuksien näkemisessä panikoimatta kuljettivat kioskin läpi korona-ajan kasvun tielle. Dixin Ärrällä on hienosti saavutettu myös yksi R-kioskin tavoitteista eli ruokatarjonnan tunnetuksi tekeminen, unohtamatta sitä tärkeintä eli erinomaista asiakaspalvelua, kertoo R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen

Henriksson kertoo menestymisen salaisuuden olevan koko tiimin hyvässä yhteistyössä. Tiimi toteuttaa erinomaisesti R-kioskin konseptia ja hyödyntää laajasti ketjun toimenpiteitä. Dixin kioskilla työskentelee kuusi henkilöä.

– Aloitin R-kauppiaana vuonna 2017 oltuani pitkään kioskiesimiehenä. Työ tuntuu edelleen antoisalta ja vaihtelevalta. Viihdyn yrittäjänä. Tässä työssä ketjun tuki on ensiarvoisen tärkeää, Henriksson kertoo.

Henriksson on henkilökuntansa kanssa panostanut ruokatuotteiden ja juomien myyntiin. Perusteluissa todetaankin, että myynnin kasvu on ollut hurjaa. Kärjessä ovat erityisesti aamupalat ja täytetyt leivät.

Muissa kategorioissa palkittuja olivat muun muassa Afshin Bagheri (vuoden kahvimyyjä 2022, R-kioski Espoo Aalto-yliopisto metrokeskus), Merja Paappanen ja Mira Nieminen (vuoden ruokamyyjä 2022, R-kioski Lahti asema), Piia Pulkkanen (vuoden paistomyyjä 2022, R-kioski Tampere asema), Jutta Peltonen (vuoden virvoitusmyyjä 2022, R-kioski Jyväskylä sairaala Nova) ja Sarita Jääskeläinen (vuoden makeismyyjä 2022, R-kioski Rauma tori) sekä Jaana Puolakka (vuoden koulutetuin kauppias 2022, R-kioski Hämeenlinna Kauriala).

Verkostoitumista ja tuotetietoa

Ärräpäivien reipas osallistujamäärä ei yllättänyt järjestäjiä.

– Ärräpäivät ovat R-kauppiaille hyvä tilaisuus tavata toisiaan, vaihtaa kuulumisia ja kokemuksia sekä vaihtaa näkemyksiä ja tehdä kauppaa yhteistyökumppaneidemme kanssa. Kollegoilta saatu tuki ja inspiraatio ovat pitkälle kantavia voimavaroja. Keskiviikkoillan gaalaillallistakaan ei haluta jättää väliin, kertoo Rissanen.

Ylijäämäruoka hyväntekeväisyyteen

Tapahtuman ylijäänyt ruoka toimitettiin jatkokäyttöön viime vuosien tapaan. Nyt ruoka lahjoitettiin Helsingin kaupungin hävikkiterminaaliin, joka on hävikkiruoan keskitetty jakelukeskus. Terminaali palvelee kymmeniä ruoka-apua tarjoavia helsinkiläisiä kolmannen sektorin järjestöjä, seurakuntia ja muita toimijoita. Terminaali ei ole jakelupiste, vaan se toimii lahjoitetun hävikkiruoan käsittely- ja varastointipaikkana.

– R-kioskin vastuullisuusohjelman mukaisesti haluamme pienentää hävikkiä, joten ylijäävän ruoan lahjoittaminen hyväntekeväisyyteen oli itsestään selvää, viestintä-, vastuullisuus- & talent management -johtaja Ann-Charlotte Schalin R-kioskilta kertoo.

viestinta@r-kioski.fi, puh. +358 20 5544 128

kuvaaja: Pyry Pietiläinen

R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittää asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa REITAN-yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 450 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 95 %.

REITAN CONVENIENCE -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, YX 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine Roasters -kahvilat Latviassa, Virossa, Liettuassa, Norjassa ja Tanskassa sekä Northland-kahvilat Norjassa. REITAN CONVENIENCE on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2021 REITAN CONVENIENCEN liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja myymälöiden lukumäärä oli n. 2 000. Vuonna 2021 koko REITANIN liikevaihto oli 10,5 miljardia euroa ja henkilökuntaa sillä oli 42 000.