Verkkoartikkeli 7.2.2024

Suomen kirkkain parapöytätenniksen pelaaja Aino Tapola treenaa kohti Pariisin paralympialaisia. Vaikka vastassa on kokeneita pelaajia, tavoittelee Tapola kultamitalia tosissaan. Hänen vahvuuksiaan ovat kierteiset nostot ja nopeat syötöt. R-kioski on yksi Tapolan päätukijoista.

Aino Tapolan saavutukset riittävät paralympialaisiin osallistumiseen, ja matkaan lähteminen on virallista ilmoitusta vaille varma. Tapola on saanut hyviä tuloksia kansainvälisissä arvokisoissa. Viimeksi syyskuussa 2023 hän voitti pronssia parapöytätenniksen EM-kisoissa. MM-hopea on vuodelta 2022.

– Paralympialaisiin valmistautuminen ei ole muuttanut treenirytmiä, koska harjoittelen muutenkin paljon ja lähes päivittäin. Olen esimerkiksi leirillä Pajulahdessa kaksi kertaa kuukaudessa. Nyt valmistaudumme maaliskuun Espanjan ja Italian kisoihin sekä toukokuun Montenegron ja Slovenian kilpailuihin, kesäkuussa kisaamme vielä Tšekissä. Minulle harjoittelu on tavoitteellista ja menestyminen vaatii ammattimaista harjoittelua. Jaksan tehdä toistoja ja syöttöharjoituksia, Tapola totea kovasta harjoittelurytmistään.

Paralympialaisiin pääseminen ja voitto siellä ovat Tapolalle tärkeitä tavoitteita ja menevät merkityksessä muiden kisojen ohi. Tapola on 26-vuotias, ja Pariisin lisäksi tähtäimessä ovat myös seuraavat paralympialaiset Los Angelesissa vuonna 2028. Parapöytätenniksen pelaajilla on hänen vammaluokassaan yleensä pitkä ura, joten Tapolallakin on edessään vielä lukuisia kisoja ja paralympialaisia.

– Paralympialaiset ovat arvokkain kilpailu. Niissä menestymisellä mitataan myös esimerkiksi se, kuinka paljon saa tukea uran jatkumiseen, hän tiivistää.

Kierrelyönnit ja nostopeli vahvuuksina

Koska Tapola voi vammansa takia käyttää vain 15 prosenttia lihasvoimasta, pelaa hän erikoistaktiikalla itseään fyysisesti voimakkaampia pelaajia vastaan. Hänen vahvuuksiaan ovat kierteiset nostot ja nopeat syötöt, joihin vastustajan on vaikea vastata.

Pariisissa Tapola joutuu ottelemaan lievemmin vammautuneita vastaan, koska ykkös- ja kakkosvammaluokat yhdistetään. Los Angelesissa luokat pelataan erikseen, ja tällöin Tapolan mahdollisuudet kultaan ovat vieläkin paremmat.

Tapola on treenannut parapöytätennistä tavoitteellisesti vuodesta 2017. Ennen valintaa hän kokeili muita lajeja, kuten pyörätuolirugbyä, mutta parapöytätennis tuntui parhaimmalta. Laji on todella kilpailtu ja menestyminen vaatii tavoitteellista harjoittelua. Ennen vammautumistaan Tapola pelasi pesäpalloa ja harrasti uimahyppyjä. Pallopelitausta sopii hyvin taktiseen pöytätennikseen.

Tapolan taustavoimina ja valmentajina toimivat Martti Autio ja Hannu Sihvo.

”Haluan voittaa”

Treenaaminen täyttää parahuippu-urheilijan arjen. Uimahyppyharjoituksissa tapahtuneen onnettomuuden takia Tapolalla on neliraajahalvaus. Hän tarvitsee avustajaa päivittäin arjen toimissa ja myös esimerkiksi harjoituksiin menemisessä. Treenaaminen ja niistä palautuminen vievät aikaa, joten paraurheilijan päiviin ei juurikaan mahdu muuta kuin harjoittelu. Kotimaassa harjoittelun ja kilpailemisen lisäksi aikaa kuluu ulkomailla kisoissa ja leireillä.

– Nyt treenaan päätoimisesti, enkä ennen Pariisia pysty jatkamaan opiskeluja. Suunnitelmissa on kuitenkin yhteiskuntatieteiden opinnot avoimessa yliopistossa. Työelämään siirtymistä en ole vielä ehtinyt miettiä, koska aktiiviurheilijan urani jatkuu vielä pitkään, Tapola kertoo.

Tapola toteaa, että kilpaurheilu ja treenaaminen ovat hänen juttunsa ja niitä hän haluaa tehdä.

– Haluan voittaa, Tapola toteaa.

Kymmenen urheilijan Ärrä-talli

Tapola on mukana R-kioskin Ärrä tekee hyvää urheilussa -ohjelmassa, jonka neljäs vuosi on käynnissä. Ärrä-tallissa on kymmenen urheilijaa, joiden uraa ja harjoittelua R-kioski haluaa tukea. Tukisumma on noussut vuosien aikana 50 000 euroon.

– R-kioski on yksi päätukijoistani ja taloudellisen tuen avulla pääsen paremmin kisoihin ja leireille. En voisi olla päätoiminen urheilija ilman yrityksiltä saatua tukea. Olen tyytyväinen, että voin näin suunnata kohti Pariisia ja muita kisoja, Tapola kertoo.

R-kioskin tiimissä ovat mukana kolmiloikkaaja Veikko Nugraha ja sulkapalloilija Nella Nyqvist Helsingistä, lahtelainen moukarinheittäjä Satu Lehtonen, vapaaottelija Olli Santalahti Turusta, jyväskyläläinen rallikuski Toni Herranen, kuopiolainen mäkihyppääjä Antti Aalto, Vuokatissa asuva maastohiihtäjä Katri Lylynperä sekä skeittaaja Taneli Eriksson Vantaalta. Turkulainen paratriathlonisti Liina Nuoranne liittyi ryhmään vuoden 2024 alussa.

Tapolan lisäksi Liina Nuoranne harjoittelee täysipainoisesti kohti Pariisin paralympialaisia. Lue lisää 18-vuotiaan Nuoranteen suunnitelmista: Liina Nuoranne on asettanut kovat tavoitteet kauden arvokisoihin