Tiedote 24.8.2022
Useampi kuin joka kolmas valitsee mieluusti pikakassan kioskilla asioidessaan. R-kioski kasvattaa itsepalvelukassojen määrää ja samalla kehittää niiden käytettävyyttä asiakaskokemuksen parantamiseksi.
R-kioski kehittää pikakassojaan ja tuo ne kalusteratkaisujen kautta entistäkin näkyvimmiksi kioskeilla. Vuoden 2022 lopussa pikakassoja on jo yli sadassa R-kioskissa.
Myös käytettävyys on iso osa kehitystyötä, ja asiakkaiden kokemuksia pikakassoista on kartoitettu esimerkiksi kyselytutkimuksella. Palautteen pohjalta kassoihin on tehty parannuksia muun muassa kehittämällä pikakassan kosketusnäytössä olevia painikkeita.
– Sairaaloissa, hotelleissa ja vilkkaissa liikenteen solmukohtien kioskeissa, kuten juna-asemilla, pikakassojen käyttöaste on huomattavan suuri. Erityisesti kiireessä halutaan asioida nopeasti. Sairaaloissa henkilökunta on erittäin tottunut käyttämään pikakassoja, sillä esimerkiksi lounasaikaan kioskeissa on asiakkaita paljon, ja pikakassojen avulla voidaan purkaa jonoja tehokkaasti, kertoo R-kioskin myymäläkonseptipäällikkö Hanna Lankinen.
R-kioskin kanta-asiakaskyselystä käy ilmi, että 43 % kokee pikakassojen parhaan puolen olevan nimenomaan niiden nopeus. Ne onkin tarkoitettu erityisesti ruuhkaisille kioskeille, mutta toisaalta on myös asiakkaita, jotka ovat tottuneita maksamaan ostokset pikakassalla vaikka kioskissa ei olisikaan ruuhkaa. Yli tuhannelle kuluttajalle tehdyn kyselytutkimuksen* mukaan 36 prosenttia käyttää mieluummin pikakassaa kuin perinteistä palvelukassaa.
– Itsepalvelukassojen kysyntä kasvaa koko ajan, ja haluamme vastata asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin. Itsepalvelukassat eivät kuitenkaan korvaa R-kioskeille tunnusomaista henkilökohtaista palvelua, Lankinen sanoo.
Pikakassoja on helppo ja nopea käyttää, ja niissä toimivat R-kioskin monipuoliset tarjoukset kuten perinteisillä palvelukassoillakin. Lisäksi R-kioskin oman R-kantis-sovelluksen kautta saadut edut saa pikakassalla käyttöön lukemalla niistä löytyvät QR-koodit. Kosketusnäytön pikavalinnoista voi maksaa myös sellaisia tuotteita, joissa ei ole viivakoodia, kuten kahvin tai paistotuotteen.
Pikakassoja löytää erillisenä myymälätilasta, mutta vaihtoehtoisena ratkaisuna myös kassatiskeihin asennettuina.
– Olemme havainneet, että pikakassa omana erillisenä kalusteratkaisunaan ohjaa asiakkaita käyttämään pikakassaa enemmän, Lankinen kertoo.
Pikakassojen lisääminen ei kuitenkaan tarkoita, että R-kioskilla oltaisiin siirtymässä laajamittaisesti kohti miehittämättömiä R-kioskeja. Toistaiseksi R-kioskilla on vain tällainen yksi kokonaan miehittämätön kioski Helsingin Viikissä.
*SynoIntillä teetetty kysely tehtiin vuoden 2022 alussa verkon kautta ja siihen vastasi yli 1 000 kuluttajaa.