Olemme saaneet tietoomme tapauksia, joissa kanta-asiakassovelluksen, R-kantiksen, nimissä on lähetetty huijausviestejä. Näissä viesteissä asiakas on saatettu ohjata verkkosivulle, jossa on pyydetty maksukortin tietoja.
Huomioithan, että R-kantista käyttäessäsi et koskaan joudu antamaan maksukorttitietoja. Jos saat R-kioskin tai R-kantiksen nimissä viestin, jossa sinua pyydetään luovuttamaan pankki- tai korttitietojasi, kyseessä on huijaus.
Mitä tehdä, jos epäilet huijausta?
- Älä klikkaa linkkejä, jotka vaikuttavat epäilyttäviltä. Poista ne välittömästi.
- Älä anna maksukortti- tai pankkitietojasi epäilyttävillä verkkosivuilla.
- Jos olet jo antanut tietojasi huijarille, ole heti yhteydessä omaan pankkiisi.
- Ilmoitta saamastasi viestistä meille R-kioskin palautepalvelun kautta
Mitä R-kioski tekee?
Olemme ryhtyneet toimenpiteisiin huijausviestien selvittämiseksi ja estämiseksi. Olemme poistaneet R-kantiksesta suosittelulinkin, jota huijarit ovat käyttäneet hyväkseen. Asiasta on ilmoitettu Traficomin Kyberturvallisuuskeskukselle sekä Tietosuojavaltuutetulle. Lisäksi teemme tiivistä yhteistyötä IT-tiimimme ja palveluntarjoajien kanssa, jotta huijauslinkit saadaan poistettua käytöstä.