Olemme saaneet tietoomme tapauksia, joissa kanta-asiakassovelluksen, R-kantiksen, nimissä on lähetetty huijausviestejä. Näissä viesteissä asiakas on saatettu ohjata verkkosivulle, jossa on pyydetty maksukortin tietoja.

Huomioithan, että R-kantista käyttäessäsi et koskaan joudu antamaan maksukorttitietoja. Jos saat R-kioskin tai R-kantiksen nimissä viestin, jossa sinua pyydetään luovuttamaan pankki- tai korttitietojasi, kyseessä on huijaus.

 

Mitä tehdä, jos epäilet huijausta?

  • Älä klikkaa linkkejä, jotka vaikuttavat epäilyttäviltä. Poista ne välittömästi.
  • Älä anna maksukortti- tai pankkitietojasi epäilyttävillä verkkosivuilla.
  • Jos olet jo antanut tietojasi huijarille, ole heti yhteydessä omaan pankkiisi.
  • Ilmoitta saamastasi viestistä meille R-kioskin palautepalvelun kautta

 

Mitä R-kioski tekee?

Olemme ryhtyneet toimenpiteisiin huijausviestien selvittämiseksi ja estämiseksi. Olemme poistaneet R-kantiksesta suosittelulinkin, jota huijarit ovat käyttäneet hyväkseen. Asiasta on ilmoitettu Traficomin Kyberturvallisuuskeskukselle sekä Tietosuojavaltuutetulle. Lisäksi teemme tiivistä yhteistyötä IT-tiimimme ja palveluntarjoajien kanssa, jotta huijauslinkit saadaan poistettua käytöstä.