Kauppiaiden kokemuksia

Millaista arki on R-kauppiaana? Annetaan heidän itse kertoa!

Matti Viitala: ”Asiakaspalvelu on minun lajini”

Satakunnasta lähtöisin oleva Matti Viitala toimii R-kauppiaana Nurmossa yli kolme vuotta. Asiakaspalvelusta puhuminen saa miehen hymyilemään ja tupa onkin koko ajan täynnä. Viitala kehuu kioskin merkityksen olevan yhteisössä suuri.

– Tunsin eteläpohjalaisen mentaliteetin entuudestaan, joten tähän oli helppo tulla. Vaikka en osaakaan painia, Viitala naurahtaa.

Kesken haastattelun tuttu asiakas astuu ovesta sisään. Viitalalta ei valitettavasti löydy asiakkaan hakemaa tuotetta, joten hän neuvoo asiakkaan toiselle R-kioskille.

– Se on hienoa, että me kauppiaat pystymme tekemään yhteistyötä keskenämme. WhatsApp-ryhmässä joku ilmoittaa maidon loppuneen ja toinen sanoo, että tule meiltä hakemaan, Viitala kuvailee.

Kauppiaiden vahvan yhteistyön lisäksi Viitala kehuu R-kioskin tukea asiassa kuin asiassa.

– Ei ole vielä ollut sellaista tilannetta, että ketjun puolelta olisi nostettu kädet pystyyn, Viitala kiittelee.

”Tulin täysin pystymetsästä R-kioskille”

Viitalalla on 30 vuoden kokemus ravintola-alalta, joista 17 vuotta osayrittäjänä. Ravintola-alan töiden jälkeen hän piti pitkän kesäloman ja alkoi miettiä, mitä seuraavaksi.

– Tulin täysin pystymetsästä R-kioskille. Kioskilla en ole ollut aikaisemmin töissä, mutta asiakaspalvelu on sama, laji kuin laji, Viitala kertoo.

Viitala kertoo ottaneensa R-kioskille yhteyttä, koska mahdollisuus kuulosti mielenkiintoiselta. Kauppiaaksi hän päätyi haastattelun kautta.

– Aika lailla avaimet käteen. Asiakaspalvelu on minun lajini, se on helppoa, Viitala muistelee.

Asiakaspalvelu ja myynti ovat tärkeimpiä asioita

Viitala kertoo R-kioskin mahdollistavan sen, että hän pystyy keskittymään asiakaspalveluun sekä myyntiin, eikä hänen tarvitse työpäivän jälkeen jäädä pyörittelemään paperitöitä moneksi tunniksi.

– Päivät on pitkiä, mutta niin ne saavat ollakin. Aloitetaan sillä, kun keitetään kahvia ja lopetetaan siivoamisella, Viitala pohtii.

Kerta toisensa jälkeen Viitalan suupielet kääntyvät hymyyn, kun hän puhuu asiakaspalvelusta ja omista asiakkaistaan.

– Tämä kioski on tapaamispaikka ja kaikki tietävät missä Nurmon R-kioski on. Ei ole kukaan tuonut lastaan hoitoon vielä… ainakaan kovin pitkäksi aikaa, Viitala päättää nauraen.

R-kioski tarjoaa turvallisen alustan yrittäjyydelle

Jutta Peltonen toimii R-kauppiaana Jyväskylässä Palokan sekä matkakeskuksen R-kioskeissa. Jutta oli työskennellyt R-kioskissa myyjänä hieman alle kolme vuotta, kun kiinnostus oman toimipisteen hallinnasta heräsi.

– Olin 20-vuotias kun päätin, että tätä haluaisin tehdä. Laitoin R-kioskille viestiä ja sain nopeasti vastauksen, että jos rahalliset asiat järjestyvät ja intoa riittää, niin se voi onnistua. Siitä asiat lähtivät etenemään ja löysin oman pisteeni, Jutta kertoo.

– Ajattelin, että siinä on se oma vapaus ja vastuu. Yrittäjyys tuntui sopivan haastavalta ja kiinnostavalta, ja tietysti oma yritys on aina oma yritys, hän jatkaa.

Tarjolla monipuolinen työnkuva

Yrittäjänä työskennellessä tavallinen arki ei itsessään poikkea tavallisen myyjän työstä, mutta vastuu kasvaa esimerkiksi henkilökunnan johtamisen sekä työvuorojen ja myynnin suunnittelun myötä.

–Tietysti kaikki kauppiaat ovat myös tuloshakuisia. Kyllähän kieltämättä joskus kiristää, mutta ajan kanssa oppii, ettei saa stressata liikaa. Painetta pitää olla ja on kiva, että sitä on, mutta pitää osata myös höllätä, kun sellainen hetki tulee, Jutta tietää.

– Työssäni eniten nautin asiakaspalvelusta – siitä, että asiakkaan saa hymyilemään ja tyytyväiseksi. Tietysti oman henkilökunnan palaute johtamistyöstä on myös iso asia, hän jatkaa.

Ketjun tuki helpottaa yrittäjyyttä oleellisesti

Ketjulta saatu tuki on ollut tärkeässä osassa yrittäjyyden mielekkyyttä. R-kioski hoitaa esimerkiksi taloudelliset hallintoasiat, myynnin seurannat ja paperityöt.

– Ei tarvitse itse tietää heti kaikkea. Ketjulta saa paljon tukea, apua ja kannustusta hankalissa asioissa. Jos taas jokin on mennyt tosi hyvin, sieltä saa kiitosta ja lisää vastuuta niin halutessa, Jutta kertoo.

–Jos yrittäjyys kiinnostaa, niin ehdottomasti kannattaa ainakin tutustua asiaan syvemmin. Haluan rohkaista yrittämään, koska tämä on ollut ainakin minulle sen arvoista, hän kiteyttää lopuksi

Kauppiaalle tärkeintä ovat tyytyväiset asiakkaat

Kotkan Keskuskadun R-kioskilla käy aamuisin kuhina. Arjen askareisiin matkalla olevia asiakkaita palvelee kauppias Marjaana Lemström yhdessä kioskin kahden työntekijän kanssa. Asiakkaat otetaan vastaan ammattitaidolla ja kuulumisia vaihdetaan suurella sydämellä. Asiakkaat ovat kauppiaalle kaikki kaikessa.

Marjaana Lemströmin ura R-kioskin palveluksessa on ollut pitkä. Hän aloitti myyjän työt vuonna 1983 ja toimi myöhemmin 16 vuotta esimiehenä ennen siirtymistään kauppiaaksi. R-kioskin kauppiaat toimivat kolmen vuoden jaksoissa, jonka jälkeen kauppiaaksi haetaan uudelleen.

– Kauppiaaksi lähteminen vaatii päätöksen ja pienen pääoman. Myös sitoutumista ja asennetta pitää löytyä tähän hommaan. Olen ollut kauppiaana nyt vuodesta 2013 lähtien, eli käynnissä on toinen kauteni. Todennäköisesti jatkan kolmannellekin kaudelle, Marjaana kertoo.

– Kun aloitin kauppiaana, oli fiilis mahtava. Kioskista tuli minun paikkani. Totta kai myös jännitti, mutta päätöksenteossa auttoi niin aiempi kokemukseni kuin R-kioskin todella vahva tukiorganisaatiokin. Tiesin, että päätös oli oikea.

R-kioskilla ollaan yhtä suurta perhettä

R-kioskin kauppiaana minkään asian kanssa ei tarvitse jäädä yksin. Organisaatio tukee kauppiaita aluepäälliköiden, myyntipäälliköiden ja kontrollerien avustuksella. Myös muiden kauppiaiden tuki ja oman tiimin toimivuus ovat tärkeitä seikkoja.

– R-kioskin palvelukeskus on erinomainen. Aina on tuki takana, jos haluaa tietää jotain tai jokin asia mietityttää. Palvelukeskuksen ihmiset ovat heti tilanteen tasalla, ja kynnys soittaa on tehty todella matalaksi.

– Kauppiaat tukevat toisiaan. Teemme yhteistilauksia ja jaamme onnistumisia. Oma tiimini kioskilla on maailman paras. Meillä on erittäin myyntihenkiset ja ammattitaitoiset työntekijät. He ovat todella upeita asiakaspalvelijoita, Marjaana kehuu.

”Jos meillä ei olisi asiakkaita, ei meillä olisi mitään”

Keskuskadun R-kioskin asiakasmäärä ja liikevaihto ovat kasvaneet Marjaanan kauppiasaikana jatkuvasti. Töitä tehdään paljon, mutta rennolla fiiliksellä. R-kioskilla asiakas on aina ylin johtaja – näin myös Marjaanan kioskissa.

– Kauppa pyörii todella hyvin tänä päivänä, ja kauppiaana olen tietenkin tyytyväinen siihen. Työtä tehdään kovasti, mutta se kuuluu asiaan. Kauppiaana tiedän, että töitä on paljon, mutta se on pelkästään hyvä asia, Marjaana sanoo.

– Meillä on rento meininki täällä, ja uskon, että asiakkaatkin aistivat sen. Asiakas on aina numero yksi, ja töitä tehdään tämä asia huomioiden. Jos meillä ei olisi asiakkaita, ei meillä olisi mitään, Marjaana päättää.

 

Teija Kailavuo: ”Tässä täytyy olla koko sydän mukana”

Lahdessa asuva Teija Kailavuo toimii tällä hetkellä kauppiaana Mukkulan ja Jalkarannan R-kioskeissa. Hän viihtyy työssään erittäin hyvin ja tekee töitä täydellä sydämellä. Työntekijöistä ja asiakkaista on muodostunut oma yhteisönsä.

Ennen R-kioskin kauppiaana aloittamista Teija toimi täyspäiväisesti yrittäjänä. Hän päätti ryhtyä kauppiaaksi, koska kaipasi vaihtelua. R-kioskin kauppias toimii itsenäisenä yrittäjänä franchisingketjussa.

– Ajattelin lähteä katsomaan, onko minusta tähän. Jos ei olisi, niin sitten tekisin jotain muuta, Teija muistelee.

”Pääsin mielestäni hyvin helposti liikkeelle”

Ja kyllähän Teijasta oli. Hän oli tottunut siihen, että tulos tulee sen mukaan, kuinka töitä tekee. Hänellä ei kuitenkaan ollut aiempaa kokemusta R-kioskissa työskentelystä. Alkuun päästäkseen Teija siis kouluttautui ja tutustui R-kioskiin työskentelemällä muissa kioskeissa sekä hankki tarvittavan rahoituksen.

– R-kioskin puolelta hoidettiin kaikki valmiiksi siten, että pääsin mielestäni hyvin helposti liikkeelle, Teija kuvailee.

– Olen todella tyytyväinen, että tein tämän valinnan.

Työkaverit ja asiakkaat antavat energiaa

Teija on viihtynyt työssään hyvin. Vaikka arki on hektistä, nauttii hän silti täysin siemauksin. Energiaa antavat niin hyvät työkaverit kuin tutuksi tulevat asiakkaat.

– Väkeä käy paljon ihan päivittäin. Olemme monille kantapaikka, jossa täytyy tulla käymään joka päivä esimerkiksi päiväkävelyn yhteydessä. Kioski on paikka, missä käydään tapaamassa tuttuja sekä tietysti meitä myyjiä, Teija hymyilee.

– Minulla on aivan ihanat työkaverit. He antavat aina energiaa ja pitävät minusta huolta, että muistan joskus pitää myös vapaapäivän, Teija naurahtaa.

Töitä tehdään koko sydämellä

R-kioskin kauppiaaksi sopii Teijan mukaan ulospäinsuuntautunut, positiivinen ja energinen ihminen, joka tykkää olla ihmisten kanssa tekemisissä. Koko ketjussa vallitsee hänen mielestään hyvä henki ja tukea on aina tarvittaessa saatavilla. Yksi tiimi tekee töitä saman asian puitteissa ja jakaa ideoita keskenään.

– Tässä täytyy olla koko sydän mukana, kun lähtee tekemään. On oltava valmis sitoutumaan kokonaan. Toisella kädellä ei kannata lähteä tekemään, sillä se ei onnistu. Tätä täytyy tehdä kaikella sillä innolla ja energialla, mitä sinussa on. Sitä tässä vaaditaan, Teija painottaa.

– Kauppiaana sinulla on oma yhteisö, missä toimit ja mihin saat purkaa energiaasi, innostustasi ja iloasi. Kun saat siihen mukaan koko tiimin, niin silloin olet ihan oikeassa hommassa.

 

Valentina Rajajärvi: ”R-kioskilla yrittäjänä oleminen on helppoa”

Valentina Rajajärvi toimii R-kioskin kauppiaana Helsingin Vuosaaressa. Kauppiaaksi ryhtyminen vaati Valentinalta rohkeutta, mutta R-kioskissa yrittäjänä toimiminen on hänen mielestään hyvin mielenkiintoista ja monipuolista. Yrittäminen on tehty helpoksi ja tarvittavaa tukea sekä apua on aina saatavilla.

R-kioskin kauppias toimii itsenäisenä yrittäjänä franchise-periaatteella siten, että kioski on yrittäjän omistuksessa oleva osakeyhtiö. Valentinan kioski sijaitsee Vuosaaressa Kaivonkatsojantiellä. Vaativan työn vastapainoksi Valentina viettää vapaa-aikaansa kahden koiransa kanssa lenkkeillen, uimassa käyden sekä ruokaa laittaen.

– Olen kotoisin Virosta, mutta asunut Suomessa jo 24 vuotta, Valentina kertoo.

– R-kioskini on sellainen lähikioski, ihana lähikauppa. Meillä on paljon vakioasiakkaita, jotka tykkäävät asioida meillä. He kertovat paljon itsestään sekä omasta elämästään. Viihdyn kioskilla todella hyvin, hän kuvailee.

Valmiin paketin mukaan on helppo toimia

Valentina toimii kauppiaana nyt neljättä vuotta. Ennen kauppiaana aloittamistaan Valentina työskenteli pitkään erilaisissa myyjän tehtävissä. R-kioskilla Valentina aloitti vuonna 2007. Hän toimi ensin myyjänä ja sitten esimiehenä. Kauppiaaksi ja yrittäjäksi Valentina halusi lähteä omaa tulevaisuuttaan ajatellen.

– Olen sen ikäinen ihminen, että työn etsimisen kanssa tulisi jossain vaiheessa varmasti vähän vaikeuksia. Ajattelin, että itsenäisenä yrittäjänä toimiminen olisi hyvä, sillä työllistäisin itseni ja muitakin henkilöitä. R-kioski tarjosi mahdollisuuden sen alan yrittäjyyteen, minkä minä osaan parhaiten ja mikä minua kiinnostaa, Valentina perustelee.

– R-kioskilla yrittäjänä oleminen on helppoa. Se on valmis paketti. Jos noudatat sääntöjä, niin kaikki menee hyvin. Ei siinä voi mennä huonosti, hän hymyilee.

Apua ja tukea on aina saatavilla

Valentina kokee, että koko R-kioskin ketjussa vallitsee hyvä yhteishenki. Kauppiaat tukevat toisiaan ja haluavat auttaa toisiaan onnistumaan. Parasta kauppiaan työssä ovat Valentinan mielestä asiakaspalvelu sekä ihanat työkaverit, joka toimivat yhdessä tiiminä.

– Olen ylpeä R-kioskista. Toiminta kehittyy jatkuvasti. R-kioski antaa yrittäjälle paljon monipuolisuutta sekä itsenäisyyttä. Kyseessä on vahva brändi, jonka kaikki tuntevat, Valentina summaa.

– Apua ja tukea saa. Tieto kulkee hyvin ja ympärillä on todella mahtavia ihmisiä. Olen kiitollinen ja tyytyväinen siitä, että saan työskennellä R-kioskilla, hän kiteyttää.

 

R-kauppias saattaa päätyä vaikka Tokioon myymällä pattereita

Porvoossa toripuiston kupeessa sijaitsee yksi R-kioskin kioskeista, jota pyörittää kauppias Mervi Väkiparta. Iloinen ja nauravainen Väkiparta toimii yrittäjänä kahdessa R-kioskissa Porvoossa, ja vaikka aika on yrittäjällä kortilla, löytyy sitä aina yhdeksälle lapsenlapselle.

– Sehän on lastenlasten mielestä ihan paras juttu, kun mummolla on oma kioski, Väkiparta nauraa.

Myyntikilpailut ruokkivat innostusta

Väkiparta on omien sanojensa mukaan erittäin kilpailuhenkinen ja kertookin, että erilaiset kioskien väliset myyntikilpailut motivoivat häntä työssään.

– Olimme juuri Tokiossa, koska voitimme patterinmyyntikilpailun. Sen lisäksi myimme neljässä viikossa 4720 pullaa, Väkiparta listaa viimeisimpiä saavutuksia.

Väkiparran historia R-kioskin kanssa on alkanut jo 15 vuotta sitten. R-kioskilla hän aloitti kesätöissä ja sille tielle hän on jäänyt. Ennen uraa R-kioskilla Väkiparta työskenteli keittiössä, mutta huomasi pian, että haluaisi työskennellä ihmisten parissa.

– Asiakkaista nautin tässä työssä eniten. Ihanat asiakkaat, hyvät yhteistyökumppanit ja ihana perhe. Siinähän se on, Väkiparta listaa.

Luotettava kivijalka kauppiaan tukena

Väkiparta kiittelee R-kioskin tukea kauppiaan takana. Apua saa aina, mutta sitä pitää osata myös pyytää.

– Jos on esimerkiksi sellainen tunne, että nyt en jaksa, taputetaan olalle ja sanotaan, että kyllä sinä Mervi jaksat. Se on hirveän tärkeää.

Sen lisäksi Väkiparta kertoo, että R-kioski -ketju hoitaa yrittäjälle normaalisti lankeavat hallinnolliset asiat. Kauppiaan ja työntekijöiden pääasialliseksi tehtäväksi jää tehdä myyntiä. Väkiparran mukaan R-kioskin kauppiaaksi sopiikin hyvin sellainen henkilö, joka todella pitää myymisestä.

– R-kioskin kauppiaaksi kannattaa lähteä. Tämä on hauskaa ja välillä tietysti väsyttää, mutta silti tämä on hauskaa, Väkiparta päättää.

Teemu Siltanen: ”Jokainen päivä on erilainen”

Teemu Siltanen toimii kauppiaana Euran, Säkylän ja Alastaron R-kioskeilla. Kauppiaan työ on Teemun mukaan hauskaa sekä vaihtelevaa. Yksikään päivä ei ole samanlainen kuin edellinen. Eniten Teemu nauttii asiakkaiden kohtaamisesta sekä siitä, kuinka henkilökunta toimii tiiminä.

Raisiosta kotoisin oleva Teemu aloitti R-kioskilla työskentelyn vuonna 2010. Kauppiaaksi hän ryhtyi vuonna 2014. Tällä hetkellä Teemu toimii kauppiaana Eura, Säkylän ja Alastaron kioskeilla.

– Kauppiaana aloittaminen on helppoa. Olet franchising-yrittäjiä, sinulla on valmis tila ja R-kioski hoitaa puolestasi kaikki alkoholi-, tupakka- ja nikotiiniluvat. Sinun ei oikeastaan tarvitse niistä murehtia, vaan kokonaisuus on valmis paketti. Aloittamista varten sinun on vain hankittava rahoitus, Teemu kertoo.

Asiakkaat antavat energiaa

Kauppiaana ja yrittäjänä Teemu vastaa kioskin toiminnasta kokonaisvaltaisesti. Työ on vaihtelevaa ja edellyttää kauppiaalta joustavuutta sekä sitoutuneisuutta. Eniten energiaa Teemulle antavat asiakkaat sekä hänen työkaverinsa.

– Nautin työssäni eniten asiakkaiden kohtaamisesta. He auttavat jaksamaan ja ovat aina se päivän piristys. Nautin myös siitä, että minulla on todella hyvä henkilökunta. Tsemppaamme yhdessä toisiamme. Olemme pärjänneet hyvin ja olemme hyvä tiimi, Teemu hymyilee.

– Kannustan henkilökuntaani ja yritän motivoida heitä mahdollisimman paljon. Painotan sitä, että tämä ei ole minun kioskini, vaan meidän kioskimme.

Ketjun tukiorganisaatio ja vahva brändi tukevat yrittäjää

Vaikka työ on vaativaa, on kauppiaalla takanaan kuitenkin koko ketjun tukiorganisaatio sekä vahva brändi. R-kioski on valtakunnallinen toimija, jonka tuntevat käytännössä kaikki Hangosta Ivaloon. Ketjulta ja muilta kauppiailta saatava tuki sekä tunnettu brändi tekevät kauppiaana toimimisesta helppoa.

– Ketjun tuki on todella vahvaa. Jos minulla on jokin ongelma, niin saan siihen vastauksen samana päivänä tai viimeistään seuraavana päivänä. Koskaan en ole jäänyt ongelmien kanssa yksin, vaan ratkaisu on aina löydetty yhdessä.

– Voin lämpimästi suositella kauppiaana toimimista. Tämä on hauskaa hommaa, ja jokainen päivä on erilainen, Teemu summaa.

Tällainen on R-kauppiaan työpäivä – ”Aikaisia aamuja, asiakaspalvelua ja aktiivista kioskin toiminnan kehittämistä”

R-kauppias Jani Hietanen on luotsannut omaa kioskiaan jo kohta kymmenen vuotta, ja hänellä on koko ajan ollut yksi motto: "Jos ei töissä viihdy, niin pitää miettiä jotain muuta." Vielä ei ole kuulemma tarvinnut. Seurasimme Janin tyypillistä työpäivää ja selvitimme, miksi hän viihtyy juuri R-kauppiaana.

Tämä artikkeli on toteutettu yhdessä Duunitorin kanssa.

Klo 5.25 – Työmatka.  Ilmassa tuntuu syksyisen aamun kirpeys, aurinko ei ole vielä noussut. Kaupunki ympärillä vasta heräilee uuteen päivään. Pysäkillä on hiljaista, bussia odottaa vain yksi jo ennen aamuviittä herännyt työmatkalainen, R-kauppias Jani Hietanen.

Tähän aikaan aamusta työmatkat kuluvat sujuvasti: aamuruuhkat alkavat vasta muutaman tunnin päästä. ”Työmatka on sellainen hetken aamurentoutuminen ennen hektistä työpäivää. Voi istua alas, lukea sähköpostit ja selailla facebookit ja sen sellaiset läpi”, Jani kertoo bussin ajaessa läpi vielä pitkälti unisen kaupungin.

Aamuvarhaisella pysäkillä saa odottaa rauhassa.

Klo 5.50 – Kioski avauskuntoon. Joku muukin on jo hereillä, ja ensimmäinen R-kioskin ovella pyörähtävä henkilö on aamun lehtipinkat lehtilaatikkoon nostava lehdenjakaja.

Jani harppoo heti perään paikalle, avaa oven, nostaa lehdet sisälle ja napsauttaa valot päälle. Kioskin avaustoimenpiteet on aloitettava heti, sillä kioski aukeaa arkisin puoli seitsemältä.

”Näissä aamuissa on tietty viehätys. Aamuvuorot ovat ehkä hieman iltaa kiireisempiä, mistä pidän. Viihdyn sellaisessa pienessä hektisyydessä,” Jani kertoo. ”Ensimmäinen tunti on sitä, että saa paikan auki. Aloitan saman tien kahvin keittämisen, pullanpaiston ja tarkastan eilisen päivän myynnin.”

Myyntilukujen seuraamista, tilausten tekemistä ja työvuorolistojen laatimista lukuunottamatta kioskilla ei juurikaan tarvitse toimistossa istua, sillä R-kioskit toimivat franchising-mallilla. Kauppiaat maksavat taustaorganisaatiolle korvauksen, jota vastaan he saavat valmiin konseptin ja taustaorganisaation tuen.

Kello 6.10 – Kuorma saapuu. Valion kuski tuo viikottaisen kuormansa, jonka Jani purkaa saman tien hyllyyn. Viikottaisten kuormien lisäksi Janin kioskille tulee ajoittain suurempia tavaraeriä, sillä ne ovat Janin kioskin erikoisuus, joita myydään välillä myös kioskin edessä pihalla. Tämä on Janin oma idea, joka on osoittautunut menestyksekkääksi: ”Kesällä tuosta pihalta meni yli sata rullakkoa makeisia.”

Harhaluulon siitä, etteikö R-kioskin franchising-yrittäjällä ole mitään päätäntävaltaa esimerkiksi valikoiman suhteen Jani haluaa kumota.

”Tottakai täällä on tietty konsepti, jota on noudatettava ja tietyt tuotteet on oltava myynnissä, mutta kun perusasiat ovat kunnossa niin jokainen voi itse päättää, mitä oma asiakaskunta haluaa ostaa, ja muokata valikoimaa sen mukaan. Ärrällä luotetaan kauppiaisiin, ja jos oma idea sopii konseptiin, niin sen saa kyllä toteuttaa.”

Kampanjat suunitellaan ketjutasolla, mutta kauppiaat saavat myös itse vaikuttaa valikoimaan.

Klo 6.30 – ”Sit se on kioski auki!” Vielä kassa ja Veikkaus-kone päälle, hodarit grilliin, pullat uunista vitriiniin ja kahvitermarit paikoilleen, niin kaikki on valmista aamun ensimmäisille asiakkaille, jotka ovat arkisin useimmiten kahvinjanoisia työmatkalaisia.

Janin kioskilla asiakas saa valita kahvinsa kolmesta eri vaihtoehdosta, ja jokaista laatua saa keittää päivän aikana useamman termarillisen. ”Kahvinmyynti on vuosien varrella kasvanut räjähdysmäisesti, sitä menee toistasataa kuppia joka päivä”, Jani kertoo.

Oletko tullut ajatelleeksi, että R-kioski on käytännössä Suomen suurin kahvilaketju?

Klo 7.00 – Asiakaspalvelua ja loput aamun hommat. Kun aamun ensimmäiset asiakkaat ovat saaneet kahvinsa matkaan, Jani jatkaa aamun loppujen hommien parissa: laittaa lehdet esille, paistaa lisää pullaa, purkaa kuormaa ja täyttää hyllyjä.

”Mä olen tällainen järjestelijäihminen, mielestäni on kiva laittaa hyllyjä kuntoon, järjestää kaikki tiptop viimeisen päälle suoraan riviin. Asiakkaatkin aina vitsailevat, että täällä on kaikki viivottimella mitattu paikalleen.”

Asiakkaatkin naureskelevat välillä Janin kioskin viivasuoraan järjestämille hyllyille.

Klo 8.00 – ”Kahvi 1,80. Vitsi 0 euroa” lukee  seinällä. Kyse on kampanjasta, jossa kahvin ostanut asiakas saa kaupan päälle kuittiinsa vitsin, mutta Janilta asiakkaat tosin saanevat kuulla vitsejä kampanjan päätyttyäkin.

Suurin osa kauppiaan päivästä kuluukin nimenomaan tiskin takana asiakkaita palvellen, minkä Jani kertoo olevan yksi työn parhaista puolista. Vuosien varrella monesta asiakkaasta on tullut ystävä.

Aamulla kioskilla piipahtavat pitkälti työmatkalaiset, mutta muuten Janin Helsingin Länsi-Pasilassa sijaitsevan kioskin asiakaskunta on hyvin monipuolinen.

”Tässä on vieressä sekä asuinalue että toimistoja ja työmaita. Täällä käy kaikenikäisiä ja kaikenlaisia ihmisiä. Aamulla on työmatkaliikennettä, päivän mittaan monenlaista porukkaa, koulujen päätyttyä lapset hakevat karkkia ja iltapäivällä sitten taas sitten työmatkalaisia”, Jani kuvailee.

Klo 9.00 – Hodarikauppaa, kahvia ja pullaa. Yhdeksältä alkaa aamun seuraava piikki: läheisten rakennustyömaiden ensimmäinen tauko. ”Tuolloin menee hodaria, kahvia ja pullaa.”

Tämän jälkeen asiakasvirta tasoittuu toviksi, ja Janilla on hetki napata itselleenkin kahvikuppi kouraan.

Oma R-kioski oli Janille lapsuuden haave, joka toteutui kymmenisen vuotta sitten. ”Muistan käyneeni lapsena Ärrällä ja miettineeni, kuinka makeeta olisi olla itse siellä kauppiaana.” Ennen kauppiasuraansa Jani pyöritti kymmenisen vuotta ravintolaa, kunnes R-kauppiaan paikkoja mainostanut lehti-ilmoitus rohkaisi toteuttamaan pitkäaikaisen unelman.

Klo 11.00-14.00. Lounasta ja palveluita. Myös lounasaikaan yhä useampi suuntaa nykyään R-kioskille, ja kahvin ohella liikkuu paljon erilaisia delituotteita, kuten salaatteja ja smoothieita.

R-kioskin konsepti on kehittynyt ja monipuolistunut Janin kymmenen kauppiasvuoden aikana paljon. Kioskit ovat kehittyneet monenlaisia palveluita tarjoaviksi keskittymiksi, joissa saa paitsi ostettua pientä evästä ja jätettyä loton myös ostettua puhelinliittymän, lähetettyä tai noudettua paketin, haettua passin tai maksettua jopa laskut.

Klo 15.00-17.00. Vuoronvaihto. Asiakaskunnan vaihtuessa pitkälti töistä kotiin palaaviin alkaa Janinkin työpäivän loppu häämöttää, kun iltavuorolainen saapuu paikalle.

Esimiehenä ja työnantajana Janille on tärkeää, että työntekijät viihtyvät töissä. Tässä hän lienee varsin hyvin onnistunutkin, sillä porukan vaihtuvuus on hänen mukaansa hyvin vähäinen. ”Meillä on hyvä henki, vaikkemme usein samaan aikaan työskentelekään”, Jani kehuu.

Janin kioski on tosiaan sen verran pieni, että siellä työskennellään yksin. Yksinäinen työssään hän ei kuitenkaan koe olevansa – kiitos kauppiaskollegojen ja hyvän työporukan.

R-kioskin kauppiaat muodostavat Janin mukaan tiiviin yhteisön. ”R-kauppiaita on hyvin monenlaisia, aina ihan parikymppisestä uraansa aloittelevasta eläkeikää lähestyviin. Kaikki tulevat hyvin toimeen, meillä on mahtava henki keskenämme.”

Kaikkia kauppiaita yhdistää Janin mukaan aktiivisuus, omatoimisuus ja innostuneisuus, jotka ovat avaimia kioskin menestykseen: ”Ei tämä niin toimi, että sulle tehdään valmis kioski, ja sä vaan tulet tähän olemaan ja vähän tekemään töitä. Tässä työssä on muistettava, että R-kauppias on vastuussa kioskin menestyksestä, ja hänen on kehitettävä omaa kioskia ja mietittävä, mitä se oma asiakaskunta tarvitsee.”

Kiinnostaisiko sinua liittyä R-kauppiaiden joukkoon?

R-kioski etsii jatkuvasti uusia kauppiaita eri paikkakunnille. Uuden yrittäjän tarvitsema alkupääoma on matala, sillä R-kioskilla uskotaan ison pääoman sijaan palavaan haluun tehdä tulosta ja vahvaan sitoutumiseen.

Talo tarjoaa uusille yrittäjille vahvan ja tunnetun brändin, valmiit yhteistyökumppanit, kattavan tuen yritystoiminnan aloittamiseen, laajan perehdytyksen ja jatkuvan tuen.

Lue lisää R-kauppiaaksi hakemisesta »

”Yrittäjän vapaus on tässä työssä sekä parasta että haastavinta” – 3 erilaista yrittäjätarinaa R-kioskilta

Moni haaveilee yrittäjyydestä ja sen mukanaan tuomasta vapaudesta – siitä, että on luonut ja kehittänyt jotain ihan itse. Moni myös toteuttaa unelmansa, yksi kokonaan uuden brändin rakentamalla, toinen ehkä valmiin yrityksen ostamalla ja kolmas hyppää tunnetun brändin matkaan franchising-yrittäjäksi. Tämä on tarina kolmesta yrittäjähenkisestä persoonasta, jotka tarttuivat jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Lue mikä inspiroi Fazillaa, Ainoa ja Qasimia hakemaan R-kauppiaiksi R-kioskille ja miksi he suosittelevat samaa vaihtoehtoa muillekin.

Tämä artikkeli on toteutettu yhdessä Duunitorin kanssa.

Fazilla Hafizi hyppäsi asiakkaasta yrittäjäksi – ”ensin pelkäsin, ettei kielitaitoni riitä”

Tunnelma Vantaan Pähkinärinteen R-kioskilla on tuttavallinen ja lämmin. Lähes jokainen ovesta sisään astuva asiakas moikkaa kassan takana hymyilevää Fazilla Hafizia tai tämän kauppiaspuolisoa Hamidullahia kuin vanhaa tuttua. ”Vakituisia asiakkaita on paljon, ja osa heistä käy täällä jopa useita kertoja päivässä”, Fazilla kertoo.

Afganistanista kotoisin oleva yrittäjäpariskunta Hamidullah ja Fazilla Hafizi pyörittää R-kioskia jo kolmatta vuotta.

Positiivista energiaa säteilevä Fazilla pyörittää kioskia miehensä kanssa menestyksekkäästi nyt jo kolmatta vuotta, vaikkei hän alkuun osannut kuvitella itseään R-kauppiaaksi.

”Pähkinärinteen R-kioski oli minulle tuttu vain asiakkaan roolin kautta. Ajattelin, ettei minusta voisi ikinä tulla R-kioskin kauppiasta, sillä pelkäsin, ettei kielitaitoni riitä”, nyt sujuvasti suomea puhuva, 19 vuotta sitten Suomeen Afganistanista muuttanut Fazilla nauraa.

Tuttu R-kauppias kuitenkin rohkaisi Fazillaa, mikä sai hänet miettimään ”miksei minustakin tosiaan voisi tulla yrittäjää R-kioskille”. Ja lopulta hän jätti kuin jättikin hakemuksen netissä.

Yrittäjähenkinen Fazilla on ollut aina, ja ennen R-uraansa hänellä oli miehensä kanssa oma ravintola. Tästä huolimatta oli alku kauppiaana Fazillan mukaan haastava: ”Aloittaminen oli vaikeaa, kun lähes kaikki oli uutta. Virheet kuitenkin opettivat ja R-kioskin taustaorganisaatio oli koko ajan tukenamme. Alussa oli paljon erilaisia koulutuksia, lyhyt työharjoittelu toisella R-kioskilla ja apua sai aina puhelimitse, jos sitä tarvitsi.”

Kauppiaan työssä Fazilla nauttii erityisesti vapaudesta: ”Yrittäjillä on itsellään vapaat kädet päättää, miten kioskia lähtee pyörittämään ja miten tekee asiat.” 

R-kioskin yrittäjän työ on Fazillan mukaan hyvin monipuolista ja tekemistä riittää, mistä hän kertoo nauttivansa. Takahuoneen puolella aikaa kuluu muun muassa tilausten teon ja työvuorosuunnitelmien parissa. Kioskin puolella taas paitsi kohdataan asiakkaita kassalla, myös laitetaan esille kampanjoita ja tarjotaan asiakkaille monipuolisia palveluita, joista varsinkin pakettipalvelut ovat suosittuja.

Yksi tuote on kuitenkin kiistatta se myydyin ja kysytyin: kahvi.

”Moni asiakas tulee heti aamulla kahville. Viime viikolla erään asiakkaamme vaimo tuli oikein erikseen tiedustelemaan, mikä on kahvimme salaisuus, kun hänen miehensä sitä joka aamu tulee meiltä hakemaan. En kertonut salaisuuttamme”, Fazilla nauraa.

Aino Virtanen lähti tekemään omaa juttuaan – ”nautin siitä, että saan kehittää omaa yritystäni haluamaani suuntaan”

Aino Virtanen kiittelee R-kioskin taustaorganisaatiota tuesta, jota uusi yrittäjä on saanut: ”He ovat paras apu ikinä. Varmaan päivääkään en olisi pärjännyt ilman heitä.”

Helsingin Punavuoren sydämessä sijaitsevan Viiskulman R-kioskin hittituote osuu silmään heti sisään astuessa: viimeisen päälle siistiksi aseteltu delihylly on täynnä toinen toistaan houkuttelevampia välipalatuotteita. ”Delimyynti on meillä kovassa kasvussa ja siihen panostammekin todella paljon”, puolitoista vuotta sitten kauppiaana aloittanut Aino Virtanen kertoo ylpeänä.

Ennen kauppiasuraansa Aino työskenteli vuosia ravintola-alalla ja haaveili yrittäjyydestä. Kun sähköpostiin kilahti ilmoitus siitä, että Helsingissä haetaan uusia R-kauppiaita, oli aika toimia. ”Idea tuli aika puskista, ja päätin vain hakea. Yrittäjyydessä kiehtoi vapaus”, hän kertaa. R-kioskilla yrittäjyyden aloittaminen kävi siinä mielessä helposti, että taustalla oli valmis tunnettu brändi, ja taustaorganisaatio tukee yrittäjiä vahvasti.

Aino nauttii oman yrityksensä kehittämisestä haluamaansa suuntaan. R-kioskilla tämä on mahdollista, vaikka toki tietyt asiat on tehtävä ketjun ohjeiden mukaan. ”Kaikki yrittäjät muokkaavat peruskonseptin pohjalta oman juttunsa. Kivointa tässä työssä onkin mielestäni se, kuinka paljon tätä saa muokata.”

R-kioskilla valikoima on laaja, ja palveluita on tarjolla paljon. Jokainen yrittäjä muokkaa kioskistaan omanlaisensa – asiakkaita kuunnellen.

Työllistämästään tiimistä Aino puhuu ylpeydellä: ”Tiimimme on tosi hyvä. Kaikki lähtevät hyvin mukaan erilaisiin haasteisiin. Työntekijöistä on mielestäni hyvin tärkeää pitää huolta, antaa palautetta ja kiittää, ja luoda esimiehenä hyvä työilmapiiri.”

Ravintola-alan tausta on osoittautunut Ainon mukaan todella hyödylliseksi, sillä työ on ennen kaikkea asiakaspalvelua. Työ sopii hänestä monenlaisille persoonille, mutta yksi ominaisuus on löydyttävä kaikilta: ”Kaiken muun voi mielestäni oppia, mutta asiakaspalveluhenkisyyden on tultava luonnostaan, se on tässä työssä niin tärkeää.”

Asiakaspalvelusta nauttiva Qasim Khokhar hyppäsi keittiön seinän takaa asiakkaiden eteen – ”täällä asiakkaita riittää”

Qasim Khokhar on haastattelemistamme yrittäjistä tuorein: hän on toiminut Helsingin Oulunkylän R-kioskilla yrittäjänä noin kahdeksan kuukautta. Ennen R-uraansa Qasim työskenteli vuosia ravintola-alalla.

Ravintola-alalla oli kuitenkin yksi selkeä miinus: kokkina keittiön puolella työskennellessä asiakaspalvelusta nauttiva Qasim ei saanut mahdollisuutta kohdata asiakkaita. ”Olin aina seinän takana, enkä tavannut ihmisiä. Täällä taas heitä näkee koko ajan.”

Qasim Khohkar kertoo yrittäjyyden yllättäneen hänet positiivisesti. Hänen kioskillaan ykkösjuttu on ennen kaikkea hyvä asiakaspalvelu.

Asiakaspalvelun ohella Qasim nauttii haastattelemiemme yrittäjien tavoin myös yrittäjän vapaudesta. Hän kokee alun sujuneen varsin hyvin, vaikka toki opettelemista on ollut paljon: ”Tänne oli siinä mielessä helppo tulla yrittäjäksi, sillä R-kioski on niin tunnettu ja taustaorganisaatiolta saa aina apua, jos sitä tarvitsee. Valikoimat ovat laajat, brändi iso ja asiakkaita riittää.” 

Qasim on hyvin ylpeä omasta kioskistaan: ”Kukin yrittäjä hoitaa oman kioskinsa omalla tyylillään, ja tämä kioski on mun luoma juttu. Meillä on täällä loistava tiimi, jolle on ilo olla esimies.”

Tuore yrittäjä nauttii uudesta roolistaan niin paljon, että myöntää käyvänsä kioskilla myös vapaapäivinään. ”Varsinkin näin alussa minua kiinnostaa nähdä, miten tuotteita menee.”

Sinustakin kauppias R-kioskille?

R-kioski etsii jatkuvasti uusia kauppiaita eri paikkakunnille. Uuden yrittäjän tarvitsema alkupääoma on matala, sillä R-kioskilla uskotaan ison pääoman sijaan palavaan haluun tehdä tulosta ja vahvaan sitoutumiseen.

Talo tarjoaa uusille yrittäjille vahvan ja tunnetun brändin, valmiit yhteistyökumppanit, kattavan tuen yritystoiminnan aloittamiseen, laajan perehdytyksen ja jatkuvan tuen.

Kiinnostuitko? Lue lisää R-kauppiaaksi hakemisesta »