Lehdistötiedote 16.10.2020.

Mediassa on ollut viime vuosina paljon esillä urheilijoiden puute sponsoreista ja vähäisestä tuesta. R-kioski on päättänyt puuttua ongelmaan ja kohdistaa ensi vuonna 30 000 euron tukipaketin yksittäisille urheilijoille. Potti jaetaan 5–8 urheilijan kesken. Haku Ärrän joukkueeseen on nyt käynnissä verkossa kaikille yli 16-vuotiaille omaan lajiinsa intohimoisesti suhtautuville urheilijoille.

Moni urheilija joutuu kamppailemaan jatkuvasti oman taloutensa kanssa. Ilmiö ei ole uusi, sillä jo vuonna 2016 Yle Urheilun kysely paljasti, että yli puolet huippu-urheilijoista elää alle köyhyysrajan jäävillä tuloilla.

– Intohimoisina urheilun ystävinä ja seuraajina olemme Ärrällä ymmärtäneet, kuinka haastavaa monelle on keskittyä riittävän paljon harjoitteluunsa jatkuvien talousvaikeuksien vuoksi. Koimme tärkeäksi omalta osaltamme auttaa asiassa, R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen sanoo.

R-kioski aikoo vuoden 2021 aikana tukea 5–8 omassa lajissaan menestynyttä urheilijaa yhteensä 30 000 eurolla. Ärrän joukkueeseen voi hakea mukaan minkä tahansa lajinsa edustajaa, oli kyseessä sitten kiipeilijä, ratakelaaja, keihäänheittäjä tai karting-kuski. Hakijan tasolla ei sinänsä ole merkitystä, vaan kyseessä voi olla nouseva kyky tai jo paikkansa vakiinnuttanut tähtikin.

Rahallisen tuen lisäksi pystymme tarjoamaan urheilijoille näkyvyyttä, sillä seuraamme heidän matkaansa läpi vuoden eri kanavissamme. Toivomme, että tunnettuuden lisääntyminen toisi myös valituille urheilijoille uusia sponsorointimahdollisuuksia, Rissanen pohtii.

Rissanen muistuttaa, että hakijoiden iälle ei ole asetettu ylärajaa, vaan tavoitteena on muodostaa joukkue, joka edustaa mahdollisimman hyvin urheilukenttämme koko moninaisuutta. Luonnollisesti tärkeää valinnoissa on sopivuus myös R-kioskin maailmaan ja arvoihin.

– Toivomme hakemuksia kaikilta omaan lajiinsa intohimoisesti suhtautuvilta urheilijoilta ja yksi tärkeimmistä valintakriteereistämme on urheilun mahdollistama riemu henkilölle. Joukkueessamme on tilaa niin juuri uransa aloittaneelle dods-hyppääjälle kuin Finlandia-hiihtoon 60. kertaa osallistuvalle senioriurheilijallekin.

Haku urheilijoille on käynnissä 15.10. alkaen 15.11. asti osoitteessa: r-kioski.fi/urheilu

Anna Eriksson, viestintäsuunnittelija

R-kioski Oy

anna.eriksson@r-kioski.fi

R-kioski on yrittäjävetoinen convenience–ketju, joka tarjoaa asiakkailleen syötävää ja juotavaa sekä tärkeitä jokapäiväisiä tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti silloin ja sieltä mistä asiakas niitä haluaa. Ärrällä henkilökohtainen palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde ylittää asiakkaan odotukset. R-kioski – nopeaa ja mukavaa on asiointi. R-kioski on osa Reitan Group -yhtiöön kuuluvaa Reitan Convenience -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 480 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 98 %.

Reitan Convenience -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven ja Shell/7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Baltian maissa toimiva Caffeine Roasters -kahvilaketju sekä Northland kahvilat Norjassa. Reitan Convenience on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2019 Reitan Conveniencen liikevaihto oli 1,5 miljardia euroa ja myymälöiden lukumäärä oli 2 100. Vuonna 2019 Reitan Groupin liikevaihto oli 9,2 miljardia euroa ja henkilökuntaa sillä oli 38 400.